روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۵۶

 متد معاملاتی ژاپنی در بورس تهران: روش زارابا method Zaraba روشی برای تطبیق دستورهای خرید با دستورهای فروش در بازارهای سرمایه به خصوص بازارهای اوراق بهادار Stock exchange است. به گزارش سنا، در این روش، دستورهای خرید یا فروش خریداران و فروشندگان به ترتیب قیمت و زمان دستور معامله برای طرف مقابل قابل معامله است. بدین‌ترتیب که پایین‌ترین قیمت خرید با بالاترین قیمت فروش در زمان واحد تطبیق پیدا کرده و چنانچه قیمت‌های عرضه و تقاضا یکسان باشد معامله انجام می‌شود. چنانچه قیمت‌های خرید یکسانی در بین متقاضیان سهم وجود داشته باشد اولویت زمانی ترتیب اثر داده شده و دستور خرید نخستین خریدار در صف اعمال می‌شود. با انجام عملیات معامله دستورهای خرید و فروش انجام شده، از دستور کار خارج شده و معامله بعدی (با لحاظ نزدیک‌ترین قیمت) در صف انجام می‌شود. این روش معامله که در بورس اوراق بهادار تهران نیز استفاده می‌شود ریشه در معاملات ژاپنی دارد.

 رکن توسعه صنایع معدنی: مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملوگفت: محصولات معدنی ایران در صورت رفع مشکلات موجود و تکمیل زنجیره تولید بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای برداشته شدن اتکای دولت بر درآمدهای نفتی است. محمود نوریان با تاکید بر وظیفه خطیر نهادهای اقتصادی و دولت در توسعه بخش معدن گفت: در صورت وجود اراده‌یی قوی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به رونق بخش معدن و منابع بسیار غنی‌تری دسترسی پیدا کرد. وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون حدود 4.6 میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی سنگ آهن در ایران شناسایی شده که 2.5 میلیارد تن آن ذخیره قطعی است.

 اپلیکیشن آپ با ۸ میلیون دانلود: براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، آسان پرداخت دارای بیشترین سهم تعداد و مبلغ تراکنش‌ها با ابزار موبایلی شاملUSSD کد #733* و اپلیکیشن آپ است. اپلیکیشن آپ با 8 میلیون بار نصب توسط کاربران ایرانی، یکه‌تاز پرداخت موبایلی کشور است. آسان پرداخت پرشین سه سال پیش اپلیکیشن آپ را به عنوان جایگزینی آسان و مطمئن برای پرداخت USSD معرفی کرد. این اپلیکیشن به یکی از پرکاربردترین و پرتراکنش‌ترین اپلیکیشن‌های فارسی حوزه خدمات مالی کشور تبدیل شده است. براساس اعلام شرکت آسان پرداخت، اپلیکیشن آپ روزانه بیش از ۵۰۰ هزار تراکنش و ۲۰۰ هزار کارت به کارت را پشتیبانی می‌کند.

 170 ریال سود هر سهم «وسکاب»: «وسکاب (وصبا)» با انتشار عملکرد شش ماهه نخست امسال اعلام کرد در دوره شش ماهه نخست سال مالی جاری مبلغ 594 میلیارد و 882 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ 170 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل 31 درصد کاهش داشت. گفتنی است این شرکت در 6ماهه نخست سال مالی 95 مبلغ 245 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. با احتساب سود انباشته ابتدای سال به سود خالص دوره در نهایت مبلغ یک هزار و 707 میلیارد و 446 میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد. تمامی متقاضیان سقف قیمت مجاز این اوراق به قیمت 3174 ریال را پذیرفتند که به موجب این امر، قیمت عرضه شده هر واحد صندوق در این پذیره نویس یک درصد نسبت به قیمت پایه افزایش یافت؛ لذا سود اوراق نسبت به سود اعلام شده در امید نامه با یک درصد کاهش برای سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد.

 استفاده 39 میلیون نفر از سامانه سهام عدالت: از حدود 49 میلیون نفر مشمولان سهام عدالت، تاکنون حدود 39 میلیون نفر سامانه سهام عدالت مراجعه کرده‌اند. سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: حدود 80 درصد مشمولان سهام عدالت به سامانه سهام عدالت مراجعه و از خدمات این سامانه مانند مشاهده صورت حساب، وضع سهامداری و... استفاده کرده‌اند. روستاییان و عشایر هم شامل حدود 17 میلیون نفر از مجموع 49 میلیون مشمول سهام عدالت در سبد سهام عدالت هستند. این اقشار با 87 درصد مشارکت با سامانه سهام عدالت، بالاترین میزان مراجعه به سامانه و استفاده از خدمات الکترونیک آن را داشته‌اند. از حدود ۴۷ میلیون نفر افراد مجاز برای اعلام شبای بانکی، تاکنون حدود ۳۳ میلیون نفر اقدام کرده‌اند. مددجویان نهادهای حمایتی، روستاییان و عشایر و کارگران فصلی و ساختمانی بالاترین میزان مشارکت در اعلام شماره شبا بانکی به سامانه را داشته‌اند. مددجویان با ۷۶ درصد، روستاییان با ۷۵درصد و کارگران با ۷۰درصد، مشارکت بالایی در سامانه سهام عدالت و ثبت شماره شبا بانکی در سامانه دارند. استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان بالاترین مشارکت را با سامانه سهام عدالت دارند. مشمولان استان ایلام با ۸۸ درصد، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۸۵ درصد و استان لرستان با ۸۳ درصد بالاترین مشارکت را در سامانه سهام عدالت دارند. مشمولان استان‌های قم، تهران و یزد به ترتیب با ۵۶ و ۵۷ و ۵۷ درصد مشارکت کمترین سطح مراجعه مشمولان را به سامانه سهام عدالت دارند.

 کارگروه مشترک ابزارهای نوین مالی: سومین جلسه کارگروه ابزارهای نوین مالی اوراق بهادار و چهارمین جلسه کارگروه مطالعات تطبیقی در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد. محمد عابد، مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد، محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، محمد اقبال نیا، مدیرعامل کارگزاری حافظ، جواد سنگینیان، مشاور مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه کارگران و جمعی دیگر از مدیران عامل کارگزاری‌ها در کارگروه مشترک ابزارهای نوین مالی اوراق بهادار و مطالعات تطبیقی حضور داشتند. سال گذشته نمایندگان کارگروه مطالعات تطبیقی کانون کارگزاران با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص معاملات Short selling جلسه مشترکی داشتند. در آن جلسه مدل ارائه شده نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار ترکیبی از دو اختیار معامله بود. همچنین نمایندگان سازمان بورس چهار مدل اجرایی معاملاتShort selling را در قالب‌های ذیل معرفی کردند: مدل فروش اختیاری سهام؛ مدل ترکیب بیع نقد و سلف؛ مدل ترکیب مرابحه و وعد؛ مدل سهام سپرده قرضی. اعضای کارگروه عنوان کردند با توجه به جمع‌بندی و توضیحات ارائه شده مدل سهام سپرده قرضی به روش فعلی دنیا شباهت بیشتری داشته و متعارف به نظر می‌رسد. در این مدل کارگزاری همانند بانک فرض می‌شود و با دریافت یک کارمزد معین، سهام افرادی را که متمایل به قرض دادن هستند را دریافت و به کسانی که متقاضی قرض گرفتن هستند فروش غیر مالکانه انجام می‌دهد، در واقع سهام طی عقد وکالت از قرض‌دهنده به کارگزار منتقل شده و طبق عقد قرض در اختیار قرض‌گیرنده قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر