شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۰۲

 هر سهم «چدن» 1950ریال کشف قیمت شد: به‌گفته معاون بورس و اوراق بهادار، 10درصد سهام شرکت چدن‌سازان برای نخستین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران به شیوه ثبت‌سفارش به قیمت هر سهم 1950ریال کشف قیمت شد. علی صحرایی معاون بازار بورس و اوراق بهادار گفت: روز گذشته سه‌شنبه 21 شهریورماه 96 تعداد 80میلیون سهم معادل 10درصد از سهام شرکت تولیدی چدن‌سازان به عنوان پانصد و دوازدهمین شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران به شیوه ثبت‌سفارش به قیمت هر سهم 1950ریال کشف قیمت شد. وی با اشاره به دوره ثبت‌سفارش این سهم از ساعت

10 و 20 دقیقه تا 12 و 20 دقیقه روز گذشته گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر 2.000 سهم تعیین شده که پس از پایان ساعت معاملات بازار سهام عملیات تخصیص سهام از سوی کارگزاری‌ها آغاز خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، با وجود تعیین سهمیه

2000 سهمی در این عرضه اولیه اما برای هر کد معاملاتی متقاضی تعداد 700 تا 1000 سهم تخصیص داده شده است. در این عرضه اولیه هر کد معاملاتی تنها مجاز به ارسال یک سفارش بوده و ورود سفارش صرفا با کد معاملاتی و در دوره زمانی اعلام شده و به قیمت حدود در دامنه کف قیمت 1.773ریال و سقف قیمت 1.950ریال بود. از نکات جالب در عرضه اولیه سهام «چدن» در نظر گرفتن 24میلیون سهم جهت عرضه به کارکنان شرکت تولیدی چدن‌سازان است. معاون بازار شرکت بورس تهران در پاسخ به این نکته که برخی سهامداران نسبت به دو عرضه اولیه پشت سر هم و روزگذشته و امروز بورس (چدن‌سازان و داده گستر عصر نوین) و تخصیص 200میلیون سهم معادل 5 درصد به کارکنان داده‌گستر عصر نوین اعتراض دارند، توضیح داد: در مورد دو عرضه اولیه روزگذشته و امروز باید گفت چدن‌سازان شرکتی کوچک بوده و عرضه آن شامل 56 میلیون سهم با قیمت حداکثر 195 تومان خواهد بود. از سوی دیگر عرضه اولیه «های وب» شامل 5 درصد است. وی ادامه داد: اما عاملی که موجب شد تا سهام این دو شرکت در دو روز عرضه اولیه شود، ناشی از این بود که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با سهامداران عمده «های‌وب»، محدوده قیمتی مناسبی برای کشف قیمت سهام آن در نظر گرفته شد (بین 2715 تا 2850 ریال) که در صورت تعویق آن در روزهای دیگر با تفاوت قیمت معناداری سهام این شرکت واگذار می‌شد. بنابراین این اقدام بورس منجر به قیمت مناسب «های وب» شده است. این مقام مسوول در مورد تخصیص 200 میلیون سهم معادل 5 درصد به کارکنان داده‌گستر عصر نوین هم توضیح داد: بنا بر اعلام مدیران شرکت، علاوه بر حدود 185نیروی انسانی حدود 2000 نفر بازاریاب دارای بیمه هم با این شرکت ارتباط دارند. این در حالی است که مقرر شده تمام مدارک بیمه‌یی مربوط همه نیروی انسانی «های وب» به بورس ارائه شود.

 مجتمع انگوران تا ۱۰ سال آینده ذخیره دارد: مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران گفت: این معدن با احتساب ۷۰۰ هزار تن تولید سالانه تا 10سال آینده ذخیره سرب و روی دارد. منصور شبانی مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران اظهار کرد: برای آماده‌سازی معدن سولفوره انگوران 2 سال و برای استخراج معدن 10 سال در نظر گرفته شده است و از بهمن سال گذشته، آماده‌سازی معدن شروع شده و از آنجا که به‌روزرسانی طرح انجام شده، زمان آماده‌سازی به یک‌سال کاهش پیدا کرده و در نیمه دوم سال جاری، این مرحله به پایان می‌رسد و استخراج اصولی به صورت محدود آغاز می‌شود.

 بیمه یک میلیارد دلاری کشتیرانی: مدیرعامل شرکت کشتیرانی با اشاره به ارتباطات گسترده جهانی این شرکت در پسابرجام گفت: در حال حاضر ناوگان این کشور پوشش بیمه‌یی یک میلیارد دلاری دارد. محمد سعیدی افزود: در حال حاضر شرکت کشتیرانی سهم خود را از تجارت جهانی دریایی بازیافته است، این شرکت با موسسات رده‌بندی دنیا ارتباط داشته و یک میلیارد دلار قرارداد با بیمه‌های اتکایی بین‌المللی به امضا رسانده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شرکت کشتیرانی ایران در حال حاضر عضو هیات‌مدیره کلوپ لندن و به همراه شرکت ملی نفتکش عضو هیات‌مدیرهBV پاریس است.

 صکوک ایران‌خودرو: مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از موافقت اصولی تامین مالی

۷۰۰ میلیارد تومانی ایران‌خودرو از طریق انتشار صکوک مرابحه و ثبت رکوردی جدید خبر داد. غلامرضا ابوترابی از موافقت اصولی با تامین مالی ایران‌خودرو خبر داد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت اصولی انتشار صکوک مرابحه شرکت ایران‌خودرو را به ارزش 700میلیارد تومان و جهت خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز برای تولید خودرو صادر کرد. ابوترابی خاطرنشان کرد: صکوک 700میلیارد تومانی «خودرو» بزرگ‌ترین انتشار صکوک غیردولتی در بازار سرمایه خواهد بود.

 مالک جدید بلوک بانک ملت: بعد از عدم عرضه هفته گذشته بلوک 1.36درصدی سهام بانک ملت روزگذشته این بلوک بدون رقابت به همان قیمت پایه معامله شد. چهارشنبه گذشته بلوک 1.36درصدی بانک ملت در بورس آماده عرضه بود اما به دلیل تاخیر در هماهنگی‌های مربوط به اجرای حد اعتباری کارگزاران بورس، عرضه‌یی رخ نداد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این بلوک توسط کارگزاری آثل و برای صندوق یکم بانک کشاورزی خریداری شده که از سال 89 تاسیس و هم‌اکنون دارای ارزش بیش از 18.3هزار میلیارد تومانی است. بنابراین با توجه به وابستگی شرکت خدمات پشتیبانی مهر 78 به بانک کشاورزی، معامله فوق درون گروهی است.

 

ارسال نظر