کرکره «تالارشیشه‌ای» با اهرم «کنتورسازی» پایین کشیده شد

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۷۲
کرکره «تالارشیشه‌ای» با  اهرم «کنتورسازی» پایین کشیده شد

این نخستین‌بار بود که از ابتدای شروع معاملات بورس تهران در‌های اصلی این بازار روی عموم مردم بسته شد

 گروه بورس | سیاوش فرهادی|

تالار شیشه‌یی بورس تهران در نخستین روز کاری هفته جاری باز هم شاهد تجمع اعتراضی سهامداران شرکت کنتورسازی بود. مالباختگان این شرکت برای سومین بار متوالی با راه‌اندازی تجمعی، نسبت به روند کند رسیدگی به شکایت و تقلب صورت گرفته در این شرکت پذیرش شده در بورس، با سر دادن شعارها و در دست گرفتن پلاکاردهایی اعتراض کردند. این بار اعتراضات به حدی بود که مسوولان شرکت بورس اقدام به بستن در‌های تالار شیشه‌یی کرده و از ورود افراد و معترضان به تالار معاملات ممانعت کردند.  

به گزارش «تعادل» ساعت 8:30دقیقه هر روز در‌های کرکره‌یی بورس تهران بالا می‌رود تا سهامدارانی که هنوز حضور در تالار حافظ را به چرخیدن در فضای مجازی ترجیح می‌دهند با در بسته تالار شیشه‌یی مواجه نشوند. اما دیروز در‌های بورس تهران به دلیل آنچه تجمع سهامداران کنتورسازی معترض در مقابل تالار معاملات سهام در خیابان حافظ عنوان شده، برای سومین بار متوالی طی

۸ ماه اخیر روی مردم بسته شد.

بر این اساس روز 11شهریورماه سال 96 و در دقایق ابتدایی شروع معاملات بورس تهران، کرکره تالار شیشه‌یی باز نشده توسط حراست بورس بسته شد که این اتفاق نادر برای سومین بار تکرار شددر حالی که در‌های بورس تهران حدود 8 ماه قبل در 18 بهمن ماه ۹۵و بعد از آن در 10 تیرماه سال جاری به دلیل این دست اعتراض‌ها، البته در ساعات پایانی معاملات روی عموم سهامداران معترض بسته شده بود.

بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد که این نخستین‌بار است، از ابتدای شروع معاملات بورس تهران در‌های اصلی این بازار روی عموم مردم بسته شده است. مشاهدات خبرنگار ما از تجمع روزگذشته نشان می‌دهد که با گذشت ساعت از 10 صبح بر تعداد تجمع‌کنندگان اندکی افزوده شد و شعارهای پراکنده‌یی همچون «... خونه نمی‌خواهیم» درخواست استعفای مدیران ارشد از جمله رییس اتاق اصناف و رییس سازمان بورس را سر می‌دادند. این تجمع رنگ و بوی خانوادگی گرفته بود، خانواد‌ه‌های سهامداران معترض کنتور‌سازی در این تجمع شرکت کرده و ده‌ها نفر از مالباختگان کنتورسازی در مقابل ورودی تالار حافظ تحصن کرده‌ بودند. از طرفی نیروی انتظامی با حضور پررنگ خود، مانع از اقدامات حاشیه‌یی در این تجمع شد.  یکی از مالباختگان کنتورسازی هدف از راه‌اندازی این تجمع را عدم پاسخگویی صحیح، شفاف و رودرروی مسوولان سازمان بورس با سهامداران عنوان کرد و گفت که در هرجای دنیا هر زمان که در یک سیستم، مشکلی به وجود می‌آید، مسوولان آنجا سعی در اصلاح روندهای معیوب می‌کنند، اما در بازار سرمایه ایران بیش از یک سال است که این تخلف صورت گرفته، اما کسی به صورت صحیح پاسخگوی ماجرا نیست.  وی در ادامه افزود: نخستین نهادی که باید در این زمینه به مالباختگان پاسخ دهد، سازمان بورس است، اما با وجود برگزاری چند جلسه محدود میان مالباختگان و مدیران سازمان، همواره به دنبال سرپوش نهادن به مساله کنتورسازی بوده و دایما درحال شانه خالی کردن از بار مسوولیت این اتفاق است. وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد که در این تجمع برخی سهامداران با خانواده‌های خود نیز شرکت کرده‌ بودند، چرا که تمام دارایی خود را در این سهم قرار داده بودند.

 راه اعتراض سهامداران، اغتشاش نیست

قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه «گروهی از سهامداران کنتور‌سازی ایران صرفا بورس را مقصر می‌دانند و هیچ تقصیری برای شرکت کنتور‌سازی و حتی خودشان به عنوان تصمیم‌گیر قائل نیستند» در خصوص مسوولیت اطلاعاتی شرکت کنتور‌سازی به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: مسوولیت اطلاعاتی که شرکت کنتور‌سازی به سازمان ارائه کرده به عهده هیات‌مدیره شرکت است. بر این اساس هر کسی که می‌خواهد در بازار سرمایه فعالیت کند، باید بداند مسوولیت تهیه و صحت اطلاعات به عهده هیات‌مدیره شرکت است.  وی در ادامه افزود: دومین مساله این است، اگر حسابرسی اطلاعات دریافتی را حسابرسی کرد اما در این مسیر از استانداردهای حسابرسی تبعیت نکرد و آنجا که نیاز به قضاوت حرفه‌یی وجود دارد، قضاوت حرفه‌یی نادرستی انجام داد، شخص حسابرس مسوولیت دارد.

 محسنی با تاکید بر این نکته که مسوولیت سازمان بورس، نظارت بر افشای اطلاعات است، اظهار کرد: چنانچه اطلاعات به موقع و بر اساس تشریفات حسابرسی منتشر نشود، سازمان به عنوان نهاد ناظر ورود می‌کند. به عبارتی سازمان بورس باید نظارت کند که حتما حسابرسی روی اطلاعات صورت گرفته باشد و اگر قرار است در یک تاریخ مشخصی منتشر شود باید نظارت کند که در این تاریخ منتشر شود. وی ادامه داد: مسوولیت سازمان در به موقع افشا شدن اطلاعات است حالا اگر اطلاعاتی افشا و بعد مشخص شد، اطلاعات اشتباه است از دو حالت خارج نیست، یا ممکن است هیات‌مدیره و حسابرس مقصر باشد یا نباشد در این موقع سازمان بورس موظف است، این موضوع را پیگیری کند که اگر مقصر است علیه فرد متقلب و متخلف شکایت کند.

 به گفته عضو شورای عالی بورس برخی سهامداران در خرید سهام کنتور‌سازی خسارت فراوان دیدند و سازمان بورس وظیفه دارد به دنبال احقاق حقوق سهامداران این شرکت باشد که تاکنون نیز همین رویه طی شده اما توجه همگی باید به این موضوع باشد که برای سبک کردن بار اشتباهات خود به دنبال مقصر نگردند چون در تمام شعارها و پلاکاردها سر پیکان به سمت سازمان و شرکت بورس بود، بدون اینکه سهامداران بخشی از بار این ماجرا را به عهده خودشان یا شرکت کنتورسازی و حسابرس بدانند.

 محسنی در پایان اظهار کرد: اینکه سرمایه‌گذاران حق داشته باشند، صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند یک امر بدیهی و درست است اما اینکه برای شنیدن صدایشان جایی را برهم بزنند، ضرب و شتم و اهانت کنند، نه تنها حق هیچ کسی نیست بلکه این‌گونه اقدامات خلاف قانون است و نشان از توسعه‌نیافتگی و حضور افراد غیرحرفه‌یی در بازار سرمایه دارد.

 دریافت ضرر و زیان از متهمان پرونده

براساس قانون بازار اوراق بهادار و به موجب ماده 52، در صورت صدور احکام نهایی برای متهمان پرونده کنتورسازی، افراد زیاندیده می‌توانند براساس حکم دادگاه و محکومیت صادر شده به مراجع قضایی مراجعه و برای دریافت ضرر و زیان خود از آنان اقدام کنند.

محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه با تشریح آخرین وضعیت پرونده شرکت کنتورسازی تاکید دارد: همزمان با مطرح شدن پرونده سهام شرکت کنتورسازی و تخلفات ایجاد شده توسط مدیران این شرکت، این پرونده در مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی مطرح شد و با پیگیری‌های سازمان، خوشبختانه سرعت رسیدگی به پرونده در چارچوب نظام قضایی مطلوب بوده است.  شیری‌زاده افزود: در حال حاضر مراحل تحقیق از همه افراد مرتبط با پرونده طی شده است و پیرو آن مدیرعامل شرکت پس از بازجویی و صادر شدن قرار وثیقه 500میلیارد تومانی همچنان در بازداشت به سر می‌برد. برای حسابرس شرکت نیز در مراحل بازپرسی قرار وثیقه صادر شده است. از دیگر طرف‌های درگیر در این پرونده، اتاق اصناف بوده که جلسه رسیدگی به اتهامات پاره‌یی از اعضای اتاق نیز برگزار شده است.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این مساله که متولیان شرکت کنتورسازی اعم از مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره مرتکب تخلف شده و پیرو آن سهامداران متضرر شده‌اند، محرز است و سازمان بورس نیز در راستای احقاق حق سهامداران این شرکت، این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

شیری‌زاده افزود: در این پرونده چون مدیران، اطلاعات خلاف واقع به سازمان ارائه کرده‌اند، چنانچه به این اتهام محکومیت قطعی پیدا کنند، متضرران از این اقدام می‌توانند با ارائه اسناد مثبته مبنی بر تحمل زیان به دلیل اقدامات مدیران، به استناد احکام صادره از دادگاه، تقاضای ضرر و زیان کنند.

حال باید مشاهده کرد که زمان گشایش این کلاف سردرگم چه زمان فرا خواهد رسید؟ آیا سازمان بورس برای تسریع در رسیدگی پرونده این شرکت در محاکم قضایی اقدامی خواهد کرد یا خیر؟

 

ارسال نظر