اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۲۶:۱۵
کد خبر: ۱۰۵۵۵۶

توسعه بازار سرمایه در اولویت

وزیر جدید اقتصاد پس از نامه‌نگاری فعالان بازار سرمایه با وی، دستور رسیدگی به وضعیت بورس و انجام تدابیری جهت رونق این بازار را صادر کرد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از مهر، بعد از نامه‌نگاری جامعه سرمایه‌گذاران مستقل با وزیر جدید اقتصاد، مسعود کرباسیان با شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیداری یک‌ساعته داشت.

در این دیدار یک‌ساعته، وزیر اقتصاد علاوه بر دریافت گزارش آخرین وضعیت بورس و ابزارهای جدید آن، دستور داد، اقداماتی که می‌تواند منجر به رونق بازار سرمایه شود در دستور کار قرار گیرد.

در این میان فعالان بازار سرمایه، دیدار یک ساعته وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس را زمینه‌ساز اتفاقات مثبت و اثربخش برای بازار سرمایه تفسیر کرده و بر این باور هستند که این رویداد می‌تواند نشان از اولویت داشتن توسعه بازار سرمایه داشته باشد.

 

بررسی پیمان آتی در کمیته فقهی سازمان بورس

کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور کار جلسه آینده کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، مجید پیره کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، به تشریح دستور کار جلسه آینده کمیته فقهی سازمان بورس پرداخت و گفت: در جلسه بعدی کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، ابتدا درخصوص دو موضوع که قبلا در کمیته فقهی، بحث و مورد بررسی قرار گرفته بود، جمع‌بندی خواهد شد و مصوبات آنها قرائت می‌شود و بعد از اصلاح و امضا، ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از این مصوبات درمورد اوراق مرابحه در حالتی است که بخشی از مسوولیت‌های نهاد واسط به بانی منتقل شود و مصوبه دیگر درخصوص موضوع تسویه چندمرحله‌یی در دستورالعمل عرضه و معاملات بورس کالاست که در جلسه قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این جلسه، مصوبه آن بعد از قرائت، اصلاح و امضا، ابلاغ خواهد شد. پیره به دستور کار دیگر کمیته فقهی اشاره کرد و گفت: دستور کار دیگر این جلسه، بررسی پیمان آتی است.

پیمان آتی، یکی از انواع قراردادهای مشتقه است و طرحی در مورد ابعاد فقهی این معامله دراختیار کمیته فقهی قرار داده شده است و بعد از بررسی در کمیته فقهی، جزئیات نظر کمیته فقهی اعلام خواهد شد.

کارشناس مسوول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: لازم است در مورد پیمان آتی این مورد را عرض کنم که این معامله، یکی از انواع قراردادهای مشتقه است که برمبنای آن، طرفین این قرارداد درمورد پوشش ریسک نوسانات قیمت کالای مشخصی به توافق می‌رسند و پیمان آتی، این سازوکار را فراهم می‌کند که طرفین این قرارداد بتوانند برخی ریسک‌ها را پوشش دهند.

پیره عنوان کرد: پیمان آتی از جهت کارکردی، شباهتی با قراردادهای آتی دارد که در حال حاضر در بازار سرمایه موجود است و بعد از بررسی ابعاد فقهی، جزئیات بیشتری را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

حرکت نقدینگی از بانک به بورس در صورت رونق

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص شروط انتقال نقدینگی از سمت نظام بانکی به بورس گفت: در صورتی که معاملات بازار سهام به رونق نینجامد و سود بیشتری از سود تضمین شده بانک‌ها را نصیب سرمایه‌گذاران نکند، نباید انتظار این اتفاق را داشت.

به گزارش «تعادل»، منصور کریمی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد و بازار سرمایه، نقدینگی از انگیزه لازم برای گردش در این بازار برخوردار نیست و به همین دلیل حجم و ارزش معاملات از کمیت بالایی برخوردار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رکود حاکم بر اقتصاد نشأت گرفته از تمام بخش‌هاست و می‌توان این رکود را در بازار خودرو، مسکن و... نیز مشاهده کرد. وی اضافه کرد: بر این اساس رکود حاکم بر سایر بازارها تاثیر خود را بر بازار سرمایه نیز خواهد گذاشت، به‌عنوان مثال بازار مسکن با صنایع بی‌شماری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است و وقتی ساخت و ساز در کشور از رونق بیفتد، وضعیت تولید در صنایع دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این موضوع بر کلیت بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر باتوجه به شرایط رکودی بورس، بسیاری از سهامداران سرمایه‌گذاری در اوراق تضمین شده را ترجیح می‌دهند که این موضوع نیز بر عدم تحرک نقدینگی در بازار سهام اضافه می‌کند.

وی اذعان داشت: البته عواملی همچون نرخ سود بانکی و نرخ ارز هم از جمله موضوعات اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه هستند که با توجه به جذابیتی که سود تضمین شده بانک‌ها نسبت به بورس دارد، نمی‌توان انتظار حرکت نقدینگی از بانک‌ها به سمت بورس را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص شروط انتقال نقدینگی از سمت نظام بانکی به بورس گفت: در صورتی که معاملات بازار سهام به رونق نینجامد و سود بیشتری از سود تضمین شده بانک‌ها را نصیب سرمایه‌گذاران نکند، نباید انتظار این اتفاق را داشت. وی افزود: از سوی دیگر کاهش دستوری سود بانکی که تازگی‌ها اتفاق افتاده به رونق تولید منجر نخواهد شد؛ چراکه صنایع و بنگاه‌ها به تسهیلات با نرخ بهره پایین نیاز دارند تا هزینه تمام شده آنها کاهش یافته و با افزایش سودآوری شاهد رونق تولید و در پی آن خروج اقتصاد از رکود باشیم.

 

 

 

 

 

ارسال نظر