واکنش مثبت بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۲۵:۰۳
کد خبر: ۱۰۵۵۵۴
واکنش مثبت بورس

گروه بورس  

معاملات روز گذشته بورس و اوراق بهادار تهران همگام با رسیدن پالس‌های مثبت از بانک مرکزی با اقبال رو‌به‌رو شد. بر این اساس، همزمان با کاهش نرخ سود سپرده بانکی و سود صندوق‌های با درآمد ثابت، فعالان بازار سرمایه نیز به این مهم واکنش نشان دادند و این اتفاق باعث شد تا نماگر بازار سهام در داد و ستد‌های آخرین روز کاری خود با 169واحد افزایش همراه شود و رقم 82 هزارو 541 واحدی را به خود اختصاص دهد. از همین رو، پیش‌بینی می‌شود که با تصمیم بانک مرکزی سرمایه‌های سرگردان و حتی سرمایه‌های بانکی در صورت ایجاد بستری مطمئن و شفاف در بازار سرمایه به سمت این بازار سوق پیدا کنند.

در این بین، نهاد ناظر بورس نیز ‌باید در راستای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام، به خصوص در صندوق‌های سرمایه‌گذاری گام بردارد تا افراد ریسک‌گریز هم با اطمینان‌خاطر بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند. در همین حال و در نتیجه این اتفاق می‌توان شاهد رونق بورس بود.

 نماگر سبز ماند

بر این اساس در معاملات روز چهارشنبه سهامداران بورسی بیش از 838میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر یک‌هزار و 999میلیارد ریال بود و در 44هزار نوبت معاملاتی انجام شد. این در حالی است که شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 149 و 203 واحد صعودی شدند. از سویی نمادهای مخابرات، چادرملو، ملی مس، داروسازی دکتر عبیدی، گل‌گهر، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و ارتباطات سیار با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، رشد این متغیر را رقم زدند. این در حالی است که در معاملات روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. افزون بر این صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای موتورسازان تراکتورسازی ایران، معادن منگنز ایران، نیرومحرکه، آلومینیوم ایران، کاشی سعدی، داروسازی دکتر عبیدی و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بود. بر اساس این گزارش در مقابل نمادهای سیمان کردستان، سالمین، گلوکوزان، تولیدی شهید قندی، لعابیران، کارتن ایران و کاشی الوند با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. علاوه بر این، در پایان معاملات روز گذشته پالایش نفت اصفهان با معامله بلوکی 200میلیون سهمی به ارزش 606 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشت.

 

 رشد آیفکس

در سویی دیگر در نخستین روز کاری این ماه رشد

3 پله‌یی آیفکس و قرار گرفتن آن در سطح 939.9 واحدی مشاهده شد. شاخص کل این رشد را مدیون مبادلات مثبت در نماد «میدکو» و تا حدی نماد «زاگرس» بود. افزون بر این در جریان بازار

182 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 883 میلیارد ریال در بازارهای نه‌گانه فرابورس دست به دست شد که بیش از 60درصد از حجم و حدود 40درصد از ارزش کل مبادلات در اختیار بازارهای اول و دوم قرار گرفت. بدین‌ترتیب این بازارها میزبان نقل‌وانتقال افزون بر 122میلیون سهم به ارزش بیش از 341 میلیارد ریال بودند. بر این اساس، در این میان مبادلات سهامداران در نماد «ذوب» منجر به جابه‌جایی بیش از 57میلیون سهم به ارزش بالغ بر 47میلیارد ریال در این نماد شد تا بیشترین حجم و ارزش دادوستدی را در بین بازارهای اول و دوم به دست آورد. علاوه بر این، نمادهای مبادلاتی «لکما» و «حرهشا» نیز به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در میان بازارهای پایه الف، پایه ب و پایه ج به دست آوردند. همچنین در مجموع حاصل دادوستدهای انجام شده در بازار پایه جابه‌جایی بیش از 57میلیون سهم به ارزش افزون بر 135میلیارد ریال بود. این در حالی است که نگاهی به دادوستدهای تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که بیش از 331هزار ورقه بهادار به ارزش 329میلیارد و 870میلیون ریال در این تابلو دست به دست شده است. از سویی در تابلو تسهیلات مسکن بالغ بر 65هزار ورقه تسه خریدوفروش شد که ارزش آن به بیش از 51‌میلیارد ریال رسید. امتیاز تسهیلات مسکن تیر96 با بیشترین قیمت و تسه 9312 با کمترین قیمت مبادله شدند. قیمت این اوراق از 767 تا 800 هزار ریال در نوسان بود. در همین حال نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مردادماه 1396 «تسه96051»، در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان 5 درصدی قیمت گشایش یافت.

 

 صادرات ۱۱۰هزار تنی سنگ‌آهن

 افزون بر این، تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه اول شهریورماه میزبان عرضه ۱۱۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران بود. علاوه بر این ۵ هزار و ۲۵۰ تن قیر و عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی عرضه شد. بر این اساس، ۵هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. در سویی دیگر، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز میزبان عرضه ۱۳ هزار و ۹۷۵ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی و قیر بود. بر اساس این گزارش، ۴۸ هزار و ۵۷۴ تن گندم خوراکی و ۱۰۹ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین این تالار عرضه ۱۸۰تن جو دامی، ۲۰۰ تن روغن‌خام، ۲۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی، یک هزارو ۷۷۵ تن شکر سفید، ۶۷ هزار و ۷۵۰ تن گندم خوراکی و ۴ هزار و ۷۵۰ تن گندم دوروم را تجربه کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه یک هزار تن کنستانتره فسفات بود.

 

 

ارسال نظر