اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۱۷

طراحی ماشین حساب محاسبات پارامترهای قراردادهای اختیار معامله

بورس و اوراق بهادار تهران، ماشین حسابی برای محاسبات پارامترهای کلیدی قراردادهای اختیار معامله در وب‌سایت خود طراحی و رونمایی کرده است. به گزارش «تعادل» و به نقل از اداره ابزارهای نوین مالی بورس تهران، با توجه به آغاز به کار بازار قراردادهای اختیار معامله در بورس و اوراق بهادار تهران و در راستای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی ابزار مذکور، اداره ابزارهای نوین مالی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با همکاری واحد مدیریت فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی (IT) این شرکت، اقدام به طراحی ماشین حسابی برای محاسبات پارامترهای کلیدی قراردادهای اختیار معامله در وب‌سایت بورس و اوراق بهادار تهران کرده است.

بنابراین گزارش این ماشین حساب از طریق صفحه اصلی تارنمای بورس تهران و نمای بازار قراردادهای اختیار معامله در دسترس فعالان بازار قرار گرفته است. لازم به ذکر است، سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار قادر خواهند بود تا با استفاده از این ماشین حساب، ارزش مربوط به پارامترهای قرارداد اختیار معامله، ضرایب پوشش ریسک و نوسان‌پذیری ضمنی را بر مبنای مفروضات و مدل ارزش‌گذاری بلک شولز و برای اختیار معامله‌های از نوع اروپایی محاسبه کنند.

سهم 55 میلیاردی «شبدیز» در سهام عدالت

تعداد ۷۷۷میلیون سهم معادل ۲۰‏‌درصد سهام شرکت پالایش نفت تبریز به ارزش ۵۵ میلیارد تومان در سال‌های گذشته به طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده است. به گزارش«تعادل» به نقل از سنا، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور درحال اجراست و براساس قانون تاکنون درصدهای متفاوتی از سهام

60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر قرار گرفته است.

تاکنون از 60 شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت کار قیمت‌گذاری قطعی 49شرکت انجام شده که از این تعداد 46شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکت‌های به مجمع رفته نیز 30شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند. همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30شرکت متلعق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345میلیارد تومان برآورد شده که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان میان آنها تقسیم شود. بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکت‌ها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار بوده که یکی از این شرکت‌ها، پالایش نفت تبریز است. شرکت پالایش نفت تبریز(سهامی عام) در سال ۱۳۷۷ تاسیس و مرکز اصلی شرکت در استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز بوده و این شرکت در تاریخ 16 اردیبهشت 1378 در بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. همچنین سرمایه شرکت ۳۸۸میلیارد تومان منقسم به ۳میلیارد و ۸۸۴ میلیون و۲۱۱هزار سهم ١٠٠تومانی است و تعداد ۷۷۷میلیون سهم معادل ۲۰‏‌درصد سهام آن در تاریخ‌های 13بهمن 1386 و 6 مرداد 1388 به ارزش ۵۵ میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار و ارزش روز آن تا خرداد ماه ١٣٩٦ مبلغ ۴۱۵میلیارد تومان است.

افزون بر این در سال‌هایی که این شرکت به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ ۵۴۰ میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است. بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، پیش‌بینی سود(EPS) شرکت پالایش نفت تبریز برای عملکرد سال مالی ١٣٩٥ نیز مبلغ ٣٤٨ریال به ازای هر سهم است که پیش‌بینی می‌شود، مجمع به تقسیم سود حداقل ٣٥ریال حدود ۱۰‏‌درصد سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام رای دهد که در این صورت و با فرض تقسیم ۱۰‌درصد ‏سود پیش‌بینی شده در مجموع مبلغ ۲میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان از این شرکت دریافت و بین مشمولان سهام عدالت توزیع می‌شود.

گفتنی است، موضوع فعالیت اصلی شرکت پالایش نفت تبریز احداث، راه‌اندازی و بهره‌‌برداری از کارخانجات صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه، انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، تولید فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات و... است.

معامله 413 هزار تن انواع محصول در بورس کالا

گروه بورس| طی هفته منتهی به 19مرداد ماه حدود 413هزار و 822 تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 8هزار و 664 میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. در هفته سوم مرداد ماه در تالار محصولات صنعتی و معدنی 147هزار و 310تن انواع کالا به ارزش 4هزار و 159میلیارد ریال معامله شد. در این تالار 3هزار و 980تن آلومینیوم، 139هزار و 452تن فولاد، 3هزار و 735تن مس، 140تن کنسانتره مولیبدن و 3تن کنسانتره فلزات گرانبها از سوی مشتریان خریداری شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 218هزار و 390تن انواع کالا به ارزش 3هزار و 895 میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار 62 هزار و 47تن قیر، 56 هزار و 622 تن مواد پلیمری، 60 هزار تن وکیوم باتوم، 14هزار و 400تن لوب کات، 19هزار و 482تن مواد شیمیایی، 3هزار و 536 تن گوگرد، یک هزار و 173تن روغن پایه و اسلاک واکس، 600 تن سلاپس وکس 30تن گازها و خوراک‌ها و 500 تن عایق رطوبتی خریداری شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در سومین هفته مرداد ماه شاهد معامله 45هزار و 205تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 558 میلیارد ریال بود؛ در این تالار داد و ستد 8 هزار و 262تن جو دامی، 26هزار و 953تن گندم، 8 هزار و 225تن شکر سفید، 950تن ذرت، 450تن کنجاله‌ها، 100تن روغن خام و 266هزار قطعه جوجه یک روزه مشاهده شد. لازم به ذکر است در هفته‌یی که گذشت و در بازار فرعی بورس کالای ایران 900تن پتاس(کلرید پتاسیم)، 200تن سولفات آمونیوم، 91تن ضایعات فلزی، 225تن کنسانتره فسفات، هزار و 500 ورق گرم ضخامت 2 همچنین850کیلوگرم بشکه خالی داد و ستد شد.

 

ارسال نظر