عرضه سهام از سوی حقوقی‌های هیجان زده و بی‌پول

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۱۵
عرضه سهام از سوی حقوقی‌های هیجان زده و بی‌پول

گروه بورس|

 به دلیل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته همچنین انتظار برای افزایش بیشتر در بازارهای جهانی به همراه افزایش بهای کامودیتی‌ها، دیروز، تقاضا برای خرید سهام در گروه‌های پالایشی و معدنی افزایش یافت اما عرضه حقوقی‌های این صنایع سبب شد تا هیجان بازار کنترل شده و شاخص که تا رقم 81 هزار و 805 واحد پیش رفته بود به همین دلیل عرضه حقوقی‌ها به ایستادن در نقطه 81 هزار و 763واحد رضایت داد.

به گزارش«تعادل» براساس این گزارش دیروز بورس تهران درحالی شاهد رشد قیمت سهام در گروه پالایشی‌ها بود که عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی در این گروه مانع از شکل‌گیری صف خریدهای پایدار شد. حقوقی‌هایی که به دلیل رکود بازار در سهام شرکت‌ها گیر کرده بودند به دلیل افزایش قیمت هیجانی شده و اقدام به خالی کردن سهام خود کردند تا بتوانند به نقدینگی خود دست یابند. همزمان در گروه فلزات اساسی نیز تک سهم‌های فولادی شاهد معاملاتی پرحجم از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی بود که در نهایت به دلیل انباشت عرضه در برابر تقاضای سهام روند معاملاتی متعادل را بر این گروه حاکم کرد؛ هر چند که بی‌انضباطی مالی در بازار اوراق بدهی و نرخ سودهای بی‌حساب و کتاب بیش از 35تا 40درصدی برای اوراق اسناد خزانه بانکی(سخاب) باعث شده تا انگیزه‌یی برای سهامداری در بازار برای معامله‌گران به ویژه حقوقی ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برخوردار از سرمایه متوسط باقی نمانده و به دنبال نقد کردن دارایی‌های مالی ازجمله سهام با هدف جذب اوراق بدهی شود.

 بررسی نماگرهای بورسی

در نخستین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته جدید با وجود رشد 183واحدی دماسنج بازار سرمایه، قیمت سهم‌ها در گروه‌های خودرویی و فلزی رو به کاهش بود. در این میان تاپیکو بیشترین تاثیر کاهنده را روی دماسنج بازار داشت.

به گزارش«تعادل» دیروز(شنبه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 182واحد رشد کرد و به رقم 81هزار و 762واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افت 47واحدی مواجه شد و تا عدد 17هزار و 653 واحدی پایین آمد. شاخص آزاد شناور نیز در طول داد و ستدهای دیروز در نهایت 67 واحد رشد کرد و تا آستانه کانال 90هزار واحدی بالا رفت. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک 170واحد بالا رفتند.

معاملات سهام شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت و فولاد مبارکه اصفهان دیروز به ترتیب 66، 59، 53 و 53 واحد تاثیر، بیشترین نقش را در نوسانات صعودی دماسنج بازار داشتند. در طرف مقابل سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، گروه صنعتی پاکشو و ملی صنایع مس ایران به ترتیب با 18، 11و 10واحد تاثیر کاهنده بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص داشتند. دیروز گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی که توانستند تاثیر بسزایی در دماسنج بازار سرمایه داشته باشند به جز در دو نماد روند صعودی در قیمت پایانی را تجربه کردند و اکثریت آنها توانستند حدود 4واحد نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشته باشند.

اما در گروه محصولات شیمیایی دیروز اکثر سهم‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند از میان نمادهای این گروه نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) بیشترین نقش کاهنده را روی دماسنج بازار داشت. در نخستین روز معاملات این هفته در گروه خودرو 70میلیون سهم به ارزش نزدیک به 9میلیارد تومان در 7هزار و 13نوبت مورد معامله قرار گرفت. در این گروه نیز قیمت تعداد زیادی از سهام شرکت‌ها روند رو به کاهشی را نشان می‌دهد. در گروه قند و شکر دیروز بیش از 2میلیون سهم داد و ستد شد که ارزش آن به بیش از یک میلیارد تومان رسید. در این گروه نیز روند قیمت سهم‌ها اکثرا رو به کاهش بود. دیروز در گروه فلزات اساسی و استخراج کالاهای فلزی نیز روند قیمت‌ها عموما رو به کاهش بود. در گروه فلزات اساسی بیش از 74میلیون سهم به ارزش حدود 17میلیارد تومان در 6 هزار و 404نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. ازجمله داد و ستدهای درون‌گروهی دیروز می‌توان به معاملاتی در نماد شرکت‌های گروه دارویی برکت، سرمایه‌گذاری غدیر و الکتریک خودرو شرق اشاره کرد به طوری که در گروه دارویی برکت 33میلیون و 900هزار سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان تنها در یک نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت. ارزش معاملات بورس تهران به رقم 133میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از 52 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی نزدیک به 48هزار نوبت داد و ستد بود.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی دهدشت، پشم‌بافی افشار یزد، تایدواتر خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب، اوراق مرابحه واسط تیر سوم در نمادهای معاملاتی سلامت، فولادافزا سپاهان، اوراق اجاره واسط مالی شهریور سوم در نمادهای معاملاتی اجاد، سرمایه‌گذاری تبدیل‌گران فارس خوزستان، ریل‌سیر کوثر، سیمان کردستان، تولید پلاستیک شاهین، فنی و مهندسی مشانیر، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، جوش اکسیژن ایران، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی داراب و بیمه سرمد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، قراردادهای اختیار خرید و فروش سهام پارسان، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد متوقف شدند.

 معاملات درون گروهی

دیروز همچنین دوره معاملاتی اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت گروه دارویی برکت با سررسید مرداد ماه 97 آغاز شد همچنین پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده بیمه سامان نیز از دیروز تا یکم شهریور ماه 96 آغاز شد. علاوه بر این دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از 34میلیون سهم گروه دارویی برکت به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. در سرمایه‌گذاری غدیر اما اندکی بیش از 17 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه شد. همچنین دیروز

10 میلیون سهم الکتریک خودرو شرق به ارزش بیش از

2 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد.

 افت 4 واحدی آیفکس

نخستین روز معاملاتی هفته جاری با دادوستد بیش از 182 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 77.8میلیارد تومان همراه بود که این حجم از مبادلات در بیش از 30 هزار نوبت دادوستدی صورت گرفت.

 دیروز 21 مردادماه با نقل‌وانتقال بیش از 125میلیون سهم به ارزش بالغ بر 36.3میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم، نزدیک به 70 درصد از حجم و 45درصد از ارزش کل مبادلات صورت ‌گرفته در بازارهای فرابورس ایران به این دو بازار اختصاص یافت که نمادهای «ارفع» و «ذوب» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این میان در اختیار گرفتند. بدین‌ترتیب سهامداران سهامی ذوب آهن اصفهان بیش از 42 میلیون سهم به ارزش افزون بر 3.4میلیارد تومان را دست به دست کردند و در نماد «ارفع» نیز شاهد نقل‌وانتقال بالغ بر 17 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 5.9 میلیارد تومان بودیم.

در تابلوهای مبادلاتی بازار پایه نیز افزون بر 49میلیون سهم به ارزش بیش از 9.7 میلیارد تومان دست به دست شد که نمادهای «لکما» و «واحیا» به‌ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را بین تابلوهای الف، ب و ج بازار پایه به دست آوردند. در جریان بازار، نمادهای معاملاتی «دهدشت»، «نشار»، «هرمز» و «فافزا» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شدند.

در همین حال نمادهای معاملاتی اوراق مرابحه شرکت واسط مالی تیر سوم در نمادهای معاملاتی «سلامت11»، «سلامت21»، «سلامت31»، «سلامت»41 و «سلامت51» و همچنین نمادهای معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی شهریور سوم در نمادهای معاملاتی «اجاد211»، «اجاد221»، «اجاد231»، «اجاد241»، «اجاد251»، «اجاد261» و «اجاد271»، پس از پرداخت اقساط 6ماهه اوراق، دیروز بازگشایی شدند.

بیشترین افزایش قیمت نیز متعلق به نمادهای «شراز»، «اوان» و «شلیا» بود و نمادهای «حسیر»، «کمرجان» و «حریل» نیز متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند. نماد «مارون» نیز با اهرم منفی بیش از 5واحدی در افت شاخص کل فرابورس بیشترین نقش را داشت و نماد «شراز» نیز با بیش از 2 واحد اثر مثبت مانع از افت بیشتر آیفکس شد تا بدین‌ترتیب این نماگر در ارتفاع 919 واحدی قرار گیرد. اوراق تسهیلات مسکن فروردین‌ماه 96 با جابه‌جایی بیش از 46 هزار ورقه به ارزش بالغ بر 3.5میلیارد تومان در میان تسه‌ها بیشترین حجم و ارزش را به‌دست آورد و در مجموع در تابلو تسهیلات مسکن بیش از 101 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 8میلیارد تومان خرید و فروش شد. درنهایت سهامداران بالغ بر 174 هزار ورقه را به ارزش افزون بر 17 میلیارد تومان در تابلو اوراق با درآمد ثابت دست به دست کردند که اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در صدر این تابلو ایستادند.

 تنوع در تالار محصولات کشاورزی با عرضه 180 هزار تن گندم، شکر، جو و روغن

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 21 مرداد میزبان عرضه 180هزار و 704تن گندم، شکر، جو و روغن خام بود. علاوه بر این، 165هزار و 856 تن گندم خوراکی و 264تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و همچنین 178تن جو دامی، 300 تن روغن خام، 3 هزار و 375تن شکر سفید، 6 هزار و 750 تن گندم خوراکی و 4هزار تن گندم دوروم در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 33 هزار و 750 تن قیر، گوگرد و عایق رطوبتی بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 102 هزار 928 تن انواع قیر، گوگرد، لوب‌کات، وکیوم باتوم، سلاپس واکس، مواد پلیمری، مواد شیمیایی و گوگرد را تجربه کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 70 تن آنیلین و متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات بود.

 نخستین عرضه‌های فصلی در تابلو برق بازار فیزیکی بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز (شنبه 21 مردادماه 96) کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز و گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

در جریان معاملات آخرین روز هفته منتهی به

18 مرداد 96 در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، حلال 402 عمده پالایش نفت کرمانشاه، پنتان عمده پالایش نفت کرمانشاه، نفتای سنگین تصفیه نشده عمده پالایش نفت شیراز، حلال 410 پالایش نفت آبادان و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت آبادان، حلال 402 پالایش نفت شیراز و تبریز، آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه شدند. حجم کل معاملات صورت ‌گرفته در روز چهارشنبه معادل 13، 685 تن و به ارزش بیش از 24میلیارد و 223 میلیون تومان است، از نکات مهم می‌توان به رقابت خریداران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد. خریداران حلال 402 و گاز مایع در رینگ بین‌الملل برای خرید این فرآورده‌ها با یکدیگر رقابت کردند. ارزش معاملات رینگ بین‌الملل این روز بیش از 10 میلیارد تومان شد.

 

ارسال نظر