بورس نفس تازه می‌خواهد

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۱۴
بورس نفس تازه می‌خواهد

گروه بورس|

 شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران که به نوعی نماگر نبض اقتصادی کشور است در 15 دی ماه سال 92 در زمان ریاست علی صالح‌‌آبادی رییس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در کانال 89 هزار واحدی قرار گرفت. اما پس از آن بازار بورس با روند کاهشی به کار خود ادامه داد. از سویی با توجه به تغییر شرایط، محمد فطانت سکاندار جدید سازمان بورس شد.

 در همین حال، دوران ریاست محمد فطانت هم طولی نکشید که به پایان رسید و شورای عالی بورس تصمیم به انتخاب مردی از بدنه دولت تدبیر و امید گرفت و شاپور محمدی معاون وزیر را به عنوان گزینه اصلی خود انتخاب کرد که در نهایت با تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی شاپور محمدی رسما کار خود را به عنوان رییس سازمان بورس آغاز کرد. اما در حال حاضر با توجه به اتفاقات مهمی که طی سال‌های اخیر رخ داده است، از جمله رسیدن به دستاوردی بسیار مهم به نام برجام و به نوعی بازگشایی درهای جهانی به روی شرکت‌های ذی‌نفع داخلی و به‌طور کلی اقتصاد، شاهد تغییر محسوسی در بازار سرمایه نبوده‌ایم. اینکه بورس به عنوان دماسنج بازار سرمایه معرفی می‌شود، نکته‌یی کلیدی است اما چرا این دماسنج بازار با توجه به رشد اقتصادی و از بین رفتن رکود همچنان درجا می‌زند، موضوعی است که بسیاری از فعالان بازار آن را به رفتارهای سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه نسبت می‌دهند. این افراد معتقدند که رفتارهای مدیران بازار سرمایه سبب شد تا بازار جذابیتی برای سرمایه‌گذاری جدید نداشته باشد. در واقع پس نگرفتن کانال 89هزار واحدی پس از چند سال و حتی درجا زدن این بازار هشدار‌ جدی را برای تصمیم‌گیران و مدیران بورسی به همراه دارد.

به گزارش «تعادل» این انتقادات تا آنجا بالا گرفته است که برخی فعالان بازار سرمایه برای تغییرات احتمالی برنامه‌هایی چیده و با تغییر کابینه زمزمه‌هایی را مطرح کرده‌اند. این افراد عملکرد سازمان در خصوص نظارت بر بازارها و بازار بدهی و همچنین عدم تغییر قوانین ناقص را به عنوان نکات منفی مطرح کرده‌اند، اما در مقابل طرفداران این مدیران می‌گویند که مسوولیت مدیران فعلی در حدی نیست که عده‌یی تصور می‌کنند و نباید همه تقصیرها را به گردن این تیم انداخت.

بر اساس این گزارش، یکی از موضوعاتی که طی ماه‌های اخیر به عنوان انتقاد مطرح شده است، این است که به دلیل نبود نظارت کافی سهامداران احساس امنیت نمی‌کنند. در واقع ایجاد قانونگذاری در راستای تسهیل روند معاملاتی و جذب سرمایه در رونق بازار امری بسیار مهم تلقی می‌شود. در این بین اشاره به این نکته که نظارت با دخالت تفاوت بسیار زیادی دارد نیز در جای خود حایز اهمیت است. بر این اساس انتظار می‌رود با ایجاد قوانین جدید در راستای ارتقای شفافیت و حذف قوانین دست و پا‌گیر بتوان شاهد رشد و شکوفایی در این بازار باشیم. در همین راستا، یک مقام آگاه در خصوص عملکرد سازمان بورس و تیم مدیریتی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در نظارت و حتی در اداره کلی بازار سرمایه متاسفانه به خوبی عمل نکرده است. وی خاطرنشان کرد: یک مدیر باید در زمان بحران بتواند شرایط را کنترل و به نوعی مدیریت کند. این در حالی است که مدیریت در شرایط مناسب در کنار رونق اقتصادی کار سختی محسوب نمی‌شود.

این مقام آگاه افزود: ریاست سازمان ‌باید به دنبال برنامه‌های بلندمدت‌تری از جمله طراحی ابزار‌های جدید، تسهیل در روند سرمایه‌گذاری مردم و جذب نقدینگی در بازار بورس گام بردارد. وی افزود: چرا که در حال حاضر مشکلاتی از قبیل بحران، رکود و نا‌امیدی دست به گریبان بازار است و باید به‌طور جدی برای رفع این موضوع برنامه‌ریزی کرد.

این مقام آگاه با اشاره به شرایط فعلی ابراز داشت: متاسفانه حجم پایین معاملات و وضعیت نامناسب اقتصادی نیز بر این اتفاقات دامن می‌زنند. از سویی با نگاه به سایر کشور‌ها در زمانی که شاخص‌های واقعی رو به نزول هستند نیز حجم معاملات در سطح معینی باقی می‌ماند. از سویی ادامه چنین وضعیتی برای آینده بسیار خطرناک پیش‌بینی می‌شود، چرا که سهامداران کمتر دست به داد و ستد در معاملات خواهند زد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: مردم و سرمایه‌گذاران دنبال خرید و فروش سهام در بورس هستند همچنین شرکت‌های موجود در بازار نیز برنامه‌هایی برای افزایش سرمایه دارند، بر همین اساس ایجاد رونق در بازار از نکات حایز اهمیت در رشد بورس محسوب می‌شود.

وی در پایان اذعان داشت: نبود نظارت در کلیت بازار، به‌خصوص در برخی معاملات سهم‌ها منجر به فرار نقدینگی خواهد شد. در این بین متاسفانه شاهدیم که برخی شرکت‌های تامین سرمایه به جای تامین مالی به دنبال خرید برخی سهم‌ها با بازدهی 30 تا 40درصدی هستند که این عامل نشانگر نبود نظارت نهاد مربود در بازار سرمایه است.

در مقابل یکی از کسانی که بر تایید عملکرد فعلی تاکید دارد به «تعادل» گفت: سازمان به عنوان نهاد ناظر تنها به قوانین و مقررات توجه دارد و برای اینکه بازار به بلوغ کافی برسد باید آن را آزاد گذاشت و مدیران فعلی با این دید به بازار سرمایه نگاه می‌کنند. این کارشناس که به دلیل فضای موجود در بازار سرمایه خواست، نامش فاش نشود در ادامه گفت: اغلب فعالان بورسی منتقد به عملکرد مدیران فعلی سازمان همان کسانی هستند که در گذشته عملکردی شفاف نداشته و از ضعف‌های مدیریتی تیم‌های قبلی بهره‌مند شدند بنابراین در حال حاضر این افراد تصور می‌کنند با موج انتقاد می‌توانند به منافع خود برسند. وی در پایان گفت: در تمام دنیا نهاد ناظر بر بورس‌ها تنها در صورت تخلف دست به اقدام می‌زند و سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز همین دیدگاه را دارد اما برخی منتقدان می‌گویند که سازمان باید برای کوچک‌ترین مساله نیز ورود کند و این توقع سبب طرح انتقادات غیرمنطقی شده است.

 

ارسال نظر