الزام خروج قیمت‌گذاری کالاهای قابل پذیرش در بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۱۰

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در محل بورس کالا دیدار و پیرامون نقش بورس کالای ایران در اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها در بستر معاملاتی شفاف گفت‌وگو کرد.

به گزارش«تعادل» به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران» طی این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، مهدی امیری‌اصفهانی رییس سازمان تعزیرات حکومتی و معاون وزیر دادگستری، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و جمعی از مدیران ارشد این مجموعه حضور داشتند.

وزیر دادگستری طی این دیدار پیرامون مزایای بورس در اقتصاد تاکید کرد: ما از منطق اقتصادی و با هدف ثبات قیمت‌ها برای کالاهای مختلف باید به سراغ بورس کالا بیاییم و دولت نیز اگر بخواهد این منطق را رعایت کند باید اجازه کشف قیمت همه کالاها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا را در بورس کالا بدهد. مصطفی پورمحمدی تاکید کرد: در کشور گردش معاملاتی ما باید در فضایی شفاف صورت پذیرد و بورس کالا این فضای شفاف را فراهم کرده است. ضمن اینکه با ایجاد شفافیت هر چه بیشتر مدیریت و ثبات قیمت‌ها و صدور مجوزهای لازم برای واردات کالاهای مورد تقاضا به میزان لازم و کافی در کشور نیز تسهیل می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز طی این جلسه به نقش بورس کالای ایران در ایجاد شفافیت هر چه بیشتر و ثبات قیمت‌ها همزمان با حذف رانت اشاره کرد و گفت: دولت طبق ماه ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مکلف است کالاهای مشمول پذیرش در بورس کالا را از شمول قیمت‌گذاری خارج کند و با شفافیت موجود در این بازار سفته‌بازی روی محصولات مختلف به حداقل ممکن رسیده است.

شاپور محمدی پیرامون تنوع‌پذیری عرضه کالا در بورس کالای ایران تاکید کرد: ما محدودیتی در عرضه کالاها نداریم؛ به‌طوری که طبق شرایطی که در دستورالعمل‌ها دیده شده عرضه کالاهای مختلف می‌تواند در این بازار صورت گیرد. به عبارت بهتر، کالاهای مختلف به شرط تداوم عرضه توسط عرضه‌کننده و همگن بودن و برخورداری آنها از استانداردهای لازم می‌توانند در بورس کالا مورد معامله قرار بگیرند.

رییس سازمان بورس در خصوص امکان تنظیم بازار مرغ در کشور به کمک معاملات جوجه یک‌روزه در بورس کالای ایران اظهار کرد: یکی از نمونه‌های موجود در بورس کالا برای ثبات هر چه بیشتر قیمت‌ها معاملات جوجه یک‌روزه است که اگر توسعه یابد به عرضه مرغ با قیمت مناسب در کشور کمک می‌کند.

 

 

ارسال نظر