اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۹۴

بانک صادرات به زودی به تالار شیشه‌ای بازمی‌گردد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از انتظار سهامداران بورسی برای بازگشت بانک‌ها به تالار شیشه‌یی سخن گفت. به گزارش «تعادل» به نقل از عصر ایران، احمد انارکی با اعلام اینکه نماد بانک صادرات در بورس به‌زودی بازگشایی می‌شود، عنوان کرد: سهامداران این بانک به هیچ‌وجه نباید نگران افت قیمت سهام خود باشند زیرا افت قیمت سهام بعد از بازگشایی برای تمام بانک‌ها امری طبیعی است، البته این افت مقطعی خواهد بود و بعد از مدتی قیمت سهام یا به حالت اول برمی‌گردد یا صعود خواهد کرد.

نماینده انار و رفسنجان عنوان کرد: علت افت قیمت سهام در بورس جو روانی است که برجامعه حاکم است، بانک صادرات با شفاف‌سازی صورت حساب‌ها، صداقت در اعمال بانکی خود را به اثبات رسانده و بنده مطمئن هستم به زودی این بنگاه اقتصادی بزرگ جایگاه واقعی خود را در بورس پیدا خواهد کرد. وی در پایان خطاب به سهامداران بانک صادرات ایران گفت: سهامداران بانک صادرات نباید به علت افت قیمت سهام، به التهاب و جو روانی موجود در این زمینه دامن بزنند و باید با آرامش و سعه صدر اجازه دهند بانک صادرات به جایگاه اصلی خود در بورس بازگردد و تصمیم به نقل و انتقالات سهام خود نگیرند زیرا بعد از سپری شدن زمانی مشخص، شاهد صعود قیمت سهام‌شان در تالار شیشه‌یی خواهند بود.

 

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مسیر تعادل

مدیر روابط عمومی فرابورس ایران در خصوص شرایط کنونی عرضه و تقاضا در بازار اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد: با توجه به آغاز فصل تابستان و در پی آن فعال شدن بازار معاملات مسکن، شاهد استقبال بیشتر از اوراق تسهیلات نیز هستیم و با وجود اینکه متقاضیان این اوراق در این روزها بیشتر شده‌‌اند، قیمت این تسهیلات روند متعادلی را در پیش گرفته و افزایش نیافته است. به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، مبینا بنی‌اسدی درخصوص فراز و فرودهای قیمت اوراق تسهیلات مسکن توضیح داد: از آغاز سال 95 تاکنون نه تنها قیمت تسه‌ها افزایش نیافته، بلکه شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ها بوده‌ایم؛ برای مثال متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فروردین‌ماه سال 96 حدود 70 هزار تومان بود که این رقم از ابتدای سال گذشته تا حال حاضر کم‌ترین میانگین قیمتی بوده است.

بنی‌اسدی با بیان اینکه معمولا اوج تقاضای اوراق گواهی تسهیلات مسکن در طول سال مربوط به ماه‌های پایانی فصل بهار و آغازین تابستان است، افزود: با درنظر گرفتن این مساله شاهد هستیم که میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه 95 حدود 88 هزار تومان بوده در حالی که این رقم در سال 96 به 75 هزار تومان رسیده یعنی 13 هزار تومان کاهش یافته است. وی در پایان کاهش قیمت اوراق گواهی تسهیلات مسکن را در سال جاری نسبت به سال گذشته یادآور شد و گفت: در حال حاضر نیز میانگین قیمت‌ها در بازه 73 تا 75 هزار تومان در نوسان است که در مجموع نشانگر آن است که قیمت این اوراق در مسیر تعادل قرار دارد.

برنج مازندران و گیلان روی تابلوی تالار نقره‌ای

هیات دولت تصویب کرد که محصولات ذرت و جو در کل کشور و برنج استان‌های مازندران و گیلان در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران عرضه شوند. به گزارش «تعادل»،

 هیات وزیران در جلسه 14 تیر 1396 به پیشنهاد شماره 36422/020 مورخ 22 اسفند 1395 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1389 و ماده 36 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب سال 1393 تصویب کرد محصولات ذرت و جو در کل کشور و برنج صرفا استان‌های مازندران و گیلان برای عرضه در بورس کالای ایران تعیین می‌شوند. در تبصره یک این مصوبه آمده است: «در صورت افت قیمت و ضرورت مداخله دولت برای خرید تضمینی برنج، سازوکار خرید محصول مذکور از طریق بورس کالا انجام می‌گیرد.»

شرط عدم تعویق مجامع امسال بانک‌ها

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، گفت: بر این اساس بانک مرکزی بانک‌هایی که در صورت‌های مالی سالانه سود شناسایی می‌کنند را ملزم به اختصاص آن به افزایش سرمایه می‌کند. عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص روند بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها، اظهار کرد: بانک‌ها باید براساس صورت مالی نمونه ابلاغی، صورت‌های مالی خود را تدوین و به بانک مرکزی ارائه و پس از تایید آن، مجمع عمومی را برگزار کنند. وی افزود: تاکنون چند بانک صورت‌های مالی‌شان را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند و پس از رسیدگی و تایید آن می‌توانند مجامع خود را برگزار کنند، اگر همه بانک‌ها این فرآیند را طی کنند، امسال دیگر مجامع بانک‌ها به تعویق نمی‌افتد.  کمره‌ئی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی تا چه زمانی با نرخ کفایت سرمایه پایین اغلب بانک‌ها مدارا می‌کند و آیا تمهیدات ویژه‌یی برای افزایش سرمایه در نظر نمی‌گیرد، گفت: بانک‌ها مکلف به رساندن نسبت کفایت سرمایه به نسبت‌های مقرر هستند اما به هر حال افزایش سرمایه به وضعیت بازار سرمایه وضعیت سودآور بانک‌ها مرتبط است. وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی بهبود نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها است، تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که بانک مرکزی از این به بعد به کار می‌برد، این است که اگر بانک‌ها در صورت‌های مالی خود، سود شناسایی کنند، باید این سود را صرف افزایش سرمایه کنند تا به آن نسبت کفایت سرمایه برسند. مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید کرد: مجامع بانک‌ها هم‌زمانی برگزار می‌شود که بانک مرکزی این صورت‌ها را تایید کرده باشد.

 

ارسال نظر