شاخص کل با قدرت به کانال 79 هزار واحدی بازگشت

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۹۱
شاخص کل با قدرت به کانال 79 هزار واحدی بازگشت

گروه بورس  

در حالی که در دومین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس تهران با رشد 103واحدی به کار خود پایان داد، روز گذشته نیز این روند ادامه پیدا کرد تا شاخص کل بورس تهران به کانال 79هزار واحدی بازگردد. به این ترتیب شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 19 تیر 96 با افزایش 391 واحدی روی رقم 79 هزار و 377 واحدی ایستاد.

به گزارش «تعادل» معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی شاهد معاملات کم‌حجم در کلیت بازار سهام بودند که گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی با وجود سایه حقوقی‌ها در سمت فروش شاهد اقبال خریداران برای جمع‌آوری سهام در این گروه بود. بر این اساس ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 158 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 585 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 49 هزار و 600 نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش، دیروز بورس تهران در حالی نظاره‌گر معاملات متعادل اما کم‌حجم بود که انتظار برای برخی خبرهای مهم مدیریتی در گروه معدنی‌ها و به رهبری فولاد مبارکه باعث شد تا با وجود تحرک حقوقی‌ها برای استفاده از فرصت فروش، اما گروه معدنی‌ها و فلزی‌ها با اقبال عموم خریداران روبه‌رو باشد، در این بین «کگل» با وجود معامله کمتر از 14 میلیون سهمی در سقف کامل قیمت‌ها در پایان معاملات روز گذشته با صف خرید پایدار حدود 17 میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

در ملی صنایع مس ایران نیز با وجود تداوم عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی، اما همچنان اقبال به خرید سهام «فملی» در روندی متعادل ادامه دارد. همچنین دیروز فولاد مبارکه اصفهان شاهد معامله بیش از 61 میلیون سهمی بود که عمده آن را فروشندگان حقوقی به خریداران حقیقی در محدوده سقف کامل قیمت‌ها واگذار کردند، با این همه همچنان سفارش‌ فروش پرحجم برای دیروز در سقف کامل قیمت‌های روز گذشته در سامانه معاملات چیده می‌شود.

دیروز در گروه خودرویی‌ها نیز با وجود تداوم معاملات درون‌گروهی و همچنین معامله بلوکی درون‌گروهی «خگستر» با هدف تامین سود نقدی مجمع، نماد معاملاتی ایران‌خودرو با روندی متعادل در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود، هر چند که حجم عرضه توان خریداران سهام آن را بریده است.

دیروز بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی در آستانه برگزاری مجامع باقی‌مانده در این گروه و همچنین انتظار برای برخی خبرهای مدیریتی با اقبال عموم خریداران با وجود تداوم عرضه از سوی سهامداران حقوقی بود.

 

 بررسی نماگرهای بورس

شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 54 واحدی عدد 17 هزار و 323 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 633 واحدی به رقم 86 هزار و 773 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 380 واحدی به رقم 54 هزار و 790 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 254 واحدی عدد 177هزار و 612 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی به 901 واحد رضایت داد.

 نمادهای تاثیرگذار

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های همراه اول با 107واحد، صنعتی و معدنی گل‌گهر با 54 واحد و ملی صنایع مس ایران با 49واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های تاپیکو با 33 واحد، پتروشیمی پردیس با 13واحد و فولاد خراسان با 15واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

 رفت‌ و آمد نمادهای بورسی

در جریان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های گلوکوزان و حق تقدم خرید سهام آن، ایران‌ترانسفو، صنعتی پارس خزر، روزدارو، نفت ایرانول، حق تقدم خرید سهام بانک حکمت ایرانیان، حق تقدم خرید سهام بیمه حافظ از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات صنعتی آزمایش، فولادافزا سپاهان و حق تقدم استفاده نشده سهام آن، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، صنعتی جام دارو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، تایدواتر خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی متوقف شدند. دیروز همچنین 240میلیون سهم گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو معادل 16درصد از کل سهام این شرکت به قیمت هر سهم 667 تومان روانه میز فروش بورس تهران در آستانه برگزاری مجمع عادی سالانه این شرکت شد.

 معاملات درون‌گروهی

دیروز بازار2 بورس تهران به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص داشت، اندکی بیش از 12میلیون سهم ایران خودرو به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. در تولید برق ماهتاب کهنوج نیز اندکی بیش از 10میلیون سهم به ارزش کمتر از 9میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه شد. همچنین اندکی بیش از 7میلیون سهم فولاد خراسان به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. روز گذشته همچنین 5میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ارزش بیش از 700 میلیون تومان کد به کد شد. در داروسازی الحاوی اما 4میلیون سهم به ارزش کمتر از 500میلیون تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه شد.

 صعود آیفکس به ارتفاع 901 واحدی

روز گذشته به موازات رشد یک واحدی آیفکس و صعود آن به ارتفاع 901 واحدی، حدود 70درصد از حجم کل مبادلات نیز به بازارهای اول و دوم اختصاص یافت. معامله بالغ بر 292میلیون سهم به ارزش بیش از 246میلیارد تومان نتیجه دادوستدهای بازارهای فرابورس در روز 19 تیر بود و حدود 70 درصد از حجم کل مبادلات نیز در بازارهای اول و دوم دست به دست شد؛ به این ترتیب نزدیک به 197میلیون سهم به ارزش افزون بر 43میلیارد و 700میلیون تومان در این دو بازار بین سهامداران تغییر مالکیت یافت.

در سه تابلو معاملاتی بازار پایه نیز بیش از 91میلیون سهم به ارزش افزون بر 15میلیارد و 800 میلیون تومان بین سهامداران جابه‌جا شد و بازار اوراق با درآمد ثابت نیز میزبان دادوستد بالغ بر یک میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 176میلیارد و 100 میلیون تومان بود.  عنوان بیشترین افزایش قیمتی در میان نمادهای فرابورسی به نام نمادهای «غشهداب»، «دبالک» و «تلیسه» تا سقف نزدیک به 5 درصدی تعلق گرفت و در مقابل نمادهای «کوثر»، «شپاس» و «ثپردیس» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. در همین حال نمادهای «مارون» و «شپاس» بیشترین اثر منفی را بر آیفکس گذاشتند و در مقابل نماد «میدکو» با 5/2 واحد اثر مثبت مانع از افت این نماگر شد.

در معاملات میانه هفته، همچنین شاهد دادوستد بیش از 89 هزار ورقه تسهیلات مسکن در فرابورس ایران بودیم که ارزشی افزون بر 6میلیارد و 900 میلیون تومان را رقم زد. این اوراق دیروز در بازه قیمتی 76هزار و 100تومان تا 78هزار تومان خریدوفروش شدند و بیشترین حجم و ارزش معاملاتی به تسه اسفندماه 95 با مبادله بیش از 29 هزار ورقه به ارزش 2میلیارد و 200میلیون تومان اختصاص داشت. در پایان بیش از 2 میلیون سهم به ارزش 3میلیارد و 400 میلیون تومان در تابلو ETF دست به دست شد که نماد صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با دادوستد نزدیک به 2 میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد و 100 میلیون تومان صدرنشین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شد.

 نخستین محصول ریفورمیت در تالار سبز

روز گذشته رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان نخستین عرضه کالای ریفورمیت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به میزان 2 هزار تن با حداقل خرید 500 تن بود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس انرژی، در جریان معاملات روز گذشته این بورس کالاهای برش سنگین پتروشیمی شازند و تبریز، آیزوریسایکل، حلال 402، 406، 400 و 410 پالایش نفت اصفهان، حلال 404، آیزوریسایکل، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز، نفتای سبک پالایش نفت تهران، متانول پتروشیمی زاگرس، سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و پروپیلن پتروشیمی شازند در رینگ داخلی عرضه شدند.

 

ارسال نظر