اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۴۸۴

پرداخت سود سهام عدالت از 4 ماه دیگر

بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، از آنجایی که برای پرداخت سود سهام عدالت باید منتظر برگزاری مجامع توسط شرکت‌ها بود، واریز مبالغ به حساب مردم به نیمه دوم سال موکول شده است. به گزارش مهر، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: از آنجایی که برای پرداخت سود سهام عدالت باید منتظر برگزاری مجامع و همچنین زمان توزیع آن توسط شرکت‌ها باشیم، پرداخت آن به نیمه دوم سال موکول شده است. مشمولان برای دریافت این سود باید شماره حساب به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند؛ در عین حال فرآیند پرداخت سود توسط این سازمان در زمان تعیین شده اعلام می‌شود ضمن اینکه جزییات آن به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی خواهد شد. براساس قانون سود سهام عدالت سال ۹۵ نه اختصاص به خزانه دارد و نه متعلق به دولت است و حق مشمولان محسوب می‌شود.

 ۲۸میلیون مشمول صورت‌حساب گرفتند

بر اساس این گزارش همچنین از ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود ۲میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر متوفی هستند. طبق برنامه‌ها هم‌اکنون به وراث متوفیان صورت‌حساب سهام عدالت ارائه نمی‌شود اما قرار است در دوره زمانی که در آینده اعلام می‌شود پس از انجام انحصار وراثت به آنها صورت‌حساب ارائه شود. مشمولان سهام عدالت تا پایان شهریور امسال فرصت دارند صورت‌حساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت کنند. طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و همزمان با بازگشایی مجدد سامانه سهام عدالت حدود ۴۰۰هزار نفر صورت‌حساب خود را از سامانه دریافت کرده‌اند.

عملکرد مثبت بازار سرمایه در تامین مالی

مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس، عملکرد بازار سرمایه در حوزه تامین مالی را مثبت ارزیابی کرد. به گزارش «تعادل» شهریار هاشمی در گفت‌وگو با سنا افزود: بازار سرمایه توانسته است در یکی، دو سال اخیر در حوزه تامین مالی و همچنین بازار بدهی نقش بسزایی ایفا کند و این تحول مثبتی است. وی در عین حال با تاکید بر لزوم گسترش مشارکت مردم در اقتصاد و بازار سرمایه افزود: در خصوص بازار سرمایه اگر بخواهیم تعارفات معمول را کنار بگذاریم، می‌شود گفت هنوز جایگاه شایسته خود را آنچنان که باید بین مردم ایران پیدا نکرده و اطلاعات عمومی در این حوزه اندک است. هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی، فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه را متعدد خواند و گفت: بحث توسعه بازار سرمایه تا حدودی پیچیده و متاثر از عوامل مختلف است. وی افزود: اگر بخواهیم به دلایل اثرگذار بر وضعیت فعلی به ترتیب اولویت اشاره کنیم، نخستین آیتم بحث نبود نقدینگی نزد حقوقی‌های اصلی بازار است که این باعث شده حقوقی‌هایی که سال‌ها بخش مهمی از معاملات را در طرف خریدار به خودشان اختصاص می‌داده‌اند الان به ناچار و بدون اینکه هیچ گزینه تحلیلی خاصی داشته باشند، برای تامین نقدینگی فروشنده باشند.

مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس ادامه داد: نکته دوم این است که چشم‌انداز تحلیلی در خیلی از صنایع همچنان چشم‌انداز جذابی نیست؛ هرچند اگر بهانه آن ایجاد شود باز در همین شرایط هم هر طور باشد بالاخره پول فراهم می‌شود ولی پیدا کردن صنعت یا سهمی که واقعا ارزنده باشد، دشواری‌های خاص خود را دارد. وی ادامه داد: نکته آخر این است که به هر حال شرکت‌های بورسی شرکت‌های مهم اقتصاد ایران هستند. لذا وقتی داستان رکود در کلیت صنعت دیده می‌شود، چشم‌انداز خیلی واضحی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هم متصور نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: درحال حاضر آنچه باید اتفاق بیفتد، ایجاد این باور است که اقتصاد آزاد یا حضور بخش خصوصی واقعی می‌تواند به کلیت اقتصاد کمک کند. در حالی که طی این سال‌ها ما در عمل چنین چیزی را ندیده‌ایم و همچنان اقتصاد ایران با درصد بسیار بالایی دولتی است و اصلاح این عارضه نیاز به یک تحول جدی دارد.

حل اصلی‌ترین مشکل گندمکاران با تصمیم دولت

شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با مثبت خواندن عرضه گندم در بورس کالا گفت: ازجمله مزایای عرضه گندم براساس طرح قیمت تضمینی، شفافیت قیمت و کیفیت محصول است. به گزارش«تعادل» به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران علی شاعری درخصوص مصوبه هیات دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم ۴ استان در بورس کالای ایران گفت: عرضه گندم در بورس کالا اقدام مثبت و کارشناسی است؛ چراکه از مزایای اصلی عرضه گندم براساس طرح قیمت تضمینی، شفافیت قیمت و کیفیت محصول است به طوری ‌که خریداران به واسطه عرضه گندم در بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به عرضه‌هایی که از طریق بورس انجام می‌شود، روی می‌آورند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین مشکلات اصلی گندمکاران را مطالبات معوق دانست و افزود: به طور یقین با عرضه گندم در بورس کالا می‌توان به رفع مشکلاتی که درحال حاضر در پرداخت مطالبات گندمکاران وجود دارد، کمک شایانی کرد و مطالبات گندمکاران در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود. وی ادامه داد: از مزایای دیگر طرح قیمت تضمینی می‌توان به خارج شدن خرید گندم از انحصار دولت و حضور گسترده بخش خصوصی اشاره کرد.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه با ورود بخش خصوصی شاهد یک رقابت سالم و شفاف در خرید گندم خواهیم بود، افزود: هر چه بیشتر بتوانیم بخش خصوصی، مردم و تعاونی‌ها را با مکانیسم بورس وارد تجارت و خرید و فروش محصولات کشاورزی ازجمله گندم کنیم به نفع کشاورزان و صنعت کشاورزی خواهد بود چراکه شفافیت حداکثری به معنای جلوگیری از رانت و امکان سیاست‌گذاری برای مدیران تصمیم‌گیر است.

 

ارسال نظر