بازگشت موقتی رکود به بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۳۱
بازگشت موقتی رکود به بازار سرمایه

گروه بورس  علی رمضانیان  

دیروز، بازار سرمایه مانند همه یک شنبه‌های دوسال اخیر، روندی کاهشی داشته و هر هفت نماگر اصلی بورس تهران قرمزپوش شدند. حجم، ارزش و تعداد معاملات نیز به کمترین میزان خود رسیدند. شاخص کل نیز با 34 واحد کاهش در نقطه 78هزار و 765واحد ایستاد.

به گزارش «تعادل»، در هفته اخیر به‌دلیل تنش‌های بازار سرمایه، فعالان بورس با احتیاط به دادوستد سهام پرداخته و بر این اساس حجم معاملات به 376میلیون سهم رسید که سبب شد روز گذشته در ردیف یکی از کم‌حجم‌ترین روز سال 96 قرار گیرد. در کنار هیجانات تالار شیشه‌یی باید برگزاری مجامع را نیز به دلایل کما رفتن بازار سهام افزود، چراکه روز گذشته بیش از 18 نماد متوقف و بازگشایی شدند. این رویه در فصل مجامع طبیعی به نظر می‌رسد اما تاثیرگذاری آن در ایامی که بازار در رکود به سر می‌برد، شدت می‌گیرد.

در همین رابطه مهران اعجمی کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: برای عادی شدن بازار سرمایه باید منتظر اتمام فصل مجامع ماند زیرا بازگشایی و توقف نمادها سبب قفل شدن سرمایه سهامداران شده و دادوستدها به‌شدت کاهش می‌یابد. این کارشناس افزود: باتوجه به وضعیت بازارهای جهانی علی‌الخصوص فلزات باید چشم انتظار بهبود بازار باشیم زیرا گروه‌های فلزی و معدنی که تحت‌تاثیر مستقیم بازارهای جهانی هستند واکنش خوبی به رشد قیمتی کامودیتی‌ها نشان می‌دهند که در روزهای اخیر جهش خوبی داشتند. اعجمی در پایان درخصوص کمبود نقدینگی در بازار گفت: ارزش معاملات صد میلیارد تومانی نشان از رکود شدید بازار سرمایه دارد و برای تامین نقدینگی بازار باید منتظر اتمام فصل مجامع ماند.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

دیروز یکی از شلوغ‌ترین روزها برای ناظر بازار برای توقف و بازگشایی نمادها بود. بر این اساس، در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی قند لرستان، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی و پتروشیمی شیراز باتوجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور، پتروشیمی فجر، سرمایه‌گذاری توکا فولاد، قند اصفهان، بیمه البرز و لیزینگ ایرانیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، فرآورده‌های نسوز آذر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی -تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، سیمان آرتا اردبیل پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه- اصلاح اساسنامه، لیزینگ صنعت و معدن پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه، تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک پس از ارائه اطلاعات واقعی و برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، بهمن دیزل پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و بانک حکمت ایرانیان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات و ارائه اطلاعات پیش‌بینی به تالار شیشه‌یی بازگشتند. این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت‌های فروسیلیس ایران و لعابیران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، گاز لوله جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، توسعه اقتصادی آرین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، نفت سپاهان باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 معاملات درون‌گروهی بورس تهران

براساس این گزارش، دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد بیش از 175.5 میلیون سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ارزشی بیش از 30میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین بیش از 41 میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش کمتر از 7 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در پتروشیمی جم اما اندکی بیش از 15 میلیون سهم به ارزش کمتر از 14 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین بیش از 8 میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان با هدف تجمیع سهام کد به کد شد. در عین حال دیروز 3.5میلیون سهم حق تقدم خرید سهام البرز دارو به ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان کد به کد شد.

 بررسی برترین‌های بورس

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای فولاد صبانور، قند شیرین خراسان، سرما آفرین، معدنی دماوند، فروسیلیس ایران، ایران تایر و نیرو محرکه بود. در مقابل نمادهای فرآورده‌های نسوز آذر، لیزینگ ایران، تایدواتر خاورمیانه، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، تولیدمحور خودرو، آبسال و آهنگری تراکتورسازی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. همچنین دیروز سهامداران بورس تهران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک سایپا، سهام کاشی تکسرام، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق صکوک بناگستر کرانه بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. این در حالی بود که در سوی دیگر بازار سرمایه‌گذاران بورس تهران برای خروج از واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، کاین، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام سیمان خزر، سیمان مازندران، سیمان بجنورد و لامپ پارس شهاب سنگین‌ترین صف‌های فروش را ثبت دادند.

همچنین دیروز گسترش نفت و گاز پارسیان با معامله بلوکی 41 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی جم با معامله بلوکی 137میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.نمادهای صنایع شیمیایی سینا، مپنا و صبانور با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. این در حالی بود که نمادهای فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و کشتیرانی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

 

 

ارسال نظر