استیصال سهامداران؛ عدم پاسخگویی مسوولان

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۶:۳۱:۳۶
کد خبر: ۱۰۲۱۵۸
استیصال سهامداران؛ عدم پاسخگویی مسوولان

 صبح روز گذشته عده‌یی از فعالان بازار سرمایه و سهامداران شرکت کنتورسازی اقدام به تجمع اعتراضی در تالار شیشه‌یی کردند که در نهایت با شکستن شیشه‌ها، پرتاب سطل‌های زباله و با سر دادن شعارهایی، فرآیند معاملات تالار شیشه‌یی را با اختلال مواجه کردند و خواستار استعفای روسا و مدیران سازمان بورس شدند. افزون بر این، معترضان با نصب پلاکاردهایی در تالار معاملات بورس و اوراق بهادار که بر آنها جملاتی همچون «ما سهامداران، سهام تضمین شده شرکت کنتورسازی را از سازمان بورس خریداری کرده‌ایم»؛ «سرمایه خود را از سازمان بورس می‌خواهیم» و نوشته‌های دیگری از این دست، خواستار رسیدگی روسا و مدیران سازمان بورس به حقوق تضییع شده‌شان بودند. این رخداد سبب تعطیلی تالار شیشه‌یی و بسته شدن در‌های ورود و خروج شرکت بورس تهران شد.

در همین ارتباط مدیر روابط عمومی بورس تهران در گفت‌وگو با «تعادل» در این ارتباط اظهار کرد: این گروه از سهامداران که حدود 70 تا 80 نفر بودند، صبح دیروز با حضور در تالار حافظ و نصب نوشته‌هایی خواهان تعیین تکلیف پرونده شرکت کنتورسازی بودند که این شرکت از سال گذشته به دلیل تخلفات مدیران آن با مشکلاتی مواجه شده است. این مقام مسوول افزود: در این رویداد برخی معترضان با ایجاد بی‌نظمی، وارد تالار طبقه همکف معاملات شدند. روح‌بخش در پایان گفت: البته این اعتراضات از سوی نیروی انتظامی کنترل و در ساختمان شرکت نیز به توصیه نیروی انتظامی بسته شد تا امنیت افراد حاضر در ساختمان تامین شود.

براساس این گزارش، سهامداران کنتورسازی که پیش از این نیز در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در غرفه سازمان بورس و همچنین مقابل ساختمان سازمان بورس دست به تجمع زده بودند، دیروز علاوه بر نصب بنرهایی با محتوای ابطال معاملات گذشته این شرکت، شعارهایی سر داده و خواهان رسیدگی به وضعیت این شرکت شدند.

 تاریخچه مشکلات شرکت کنتورسازی

ماجرای نصب صندوق‌ فروشگاهی و رشد چشمگیر قیمت سهام کنتورسازی در بورس طی روزهای پایانی سال 94 یکی از جنجال‌برانگیزترین رخدادهای بازار سرمایه بود. ماجرایی که با توجه به تردید در اصالت گزارش‌های حسابرسی شده از آن به عنوان یکی از رسوایی‌های بزرگ تاریخ بورس ایران یاد می‌شود. در آخرین روزهای دی ۱۳۹۴ و درست همزمان با سرخوشی اغلب سرمایه‌گذاران از اجرای برجام، یک ناشر بورسی از تعدیل مثبت ۴۰۰ درصدی به بازار خبر می‌دهد. تعدیلی که از آن در تالار شیشه‌یی به عنوان نشانه‌یی از تابیدن آفتاب برجام یاد می‌شود تا بهانه‌یی برای بالا رفتن یک هزار واحدی شاخص کل بورس فقط در عرض یک روز و همزمان با بازگشایی این نماد معاملاتی باشد.

شرکتی که در چند سال گذشته با مشکل مالی نظیر ناتوانی بازپرداخت تسهیلات بانکی دریافتی و پرداخت نکردن سود سال‌های گذشته سهامداران مواجه بوده، حالا در واپسین روزهای باقیمانده در سال ۱۳۹۴ با اعلام پیش‌بینی افزایش سود ۳۰۰ میلیارد تومانی از محل انعقاد قرارداد صندوق‌های فروشگاهی در بودجه ۹۴ همه معامله‌گران بازار سهام را شگفت‌زده کرد.

شرکت کنتورسازی که در ترکیب سهامداری آن نام سرمایه‌گذاری و تجاری «معین‌رنان» با بیش از ۵۷ درصد سهام، سبد شرکت تعاونی وزارت بهداشت با بیش از یک‌درصد سهام و البته شرکت آیترون (آسکاریس سابق) با مالکیت 8درصدی سهام (که معلوم نیست سود نقدی این شرکت فرانسوی- امریکایی در سال‌های اخیر به جیب چه کسانی سرازیر شده) دیده می‌شود و طی دو سال اخیر با مشکل سرمایه در گردش مواجه بوده است.

حجم مطالبات سنگین از وزارت نیرو از یک سو و از سویی دیگر کسادی بازار مصرف باعث شده تا این شرکت در هر دوره زمانی با رونمایی از قراردادهای عجیب و غریب از قبیل صادرات کنتور به سوریه، اندکی از نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق بورس جمع‌آوری یا دست کم از فشار بار بدهی‌های بانکی خود با مدل وثیقه کردن سهام بکاهد.

در آخرین اقدام‌ها مطابق با مستندات موجود در سامانه کدال، شرکت کنتورسازی ایران در صورت‌های مالی که به سازمان بورس ارائه داده از صندوق‌های فروشگاهی با حاشیه سود بیش از ۵۰ درصدی خبر داده، بدون اینکه به نرخ سود بانکی منابع مالی مورد نیاز در این طرح اشاره‌یی داشته باشد.

در این میان شائبه عملکرد اتاق اصناف ایران در انعقاد قرارداد با شرکت تازه تاسیس هوشمند سامانه باران یا شائبه مناقصه برگزار شده توسط این شرکت، سود پیش‌بینی شده شرکت بورسی تامین‌کننده این صندوق‌ها، خرید سهام شرکت توسط گروهی خاص و غیره، باعث پرسش‌های بسیاری در تالار شیشه‌یی طی 6 ماه نخست سال گذشته شد. اما در نهایت نماد شرکت در پی این ابهامات متوقف شده و با وجود چهار مرتبه اعلام برگزاری مجمع سالانه، این مجمع لغو شده و همچنان نماد شرکت متوقف و مدیران شرکت نیز بازداشت شده‌اند.

 حذف نام حسابرس شرکت از فهرست بورس

یکی از دلایلی که سبب اعتماد سهامداران به صورت‌های مالی شرکت شد، این بود که تمام صورت‌های مالی شرکت که در آن سودهای آنچنانی اعلام شده بود به تایید سازمان رسیده و در اطلاعات منتشر شده در کدال صورت‌های مالی حسابرسی شده بود که در بازار سرمایه معتبرترین صورت است. بر این اساس و به دلیل این تخلف نام موسسه حسابرسی که حساب‌های کنتورسازی را تایید کرده بود، با تصمیم کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات معتمد سازمان بورس از فهرست حسابرسان معتمد این سازمان حذف شده است.

حذف نام این موسسه از فهرست حسابرسان معتمد بورس پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان بورس و اوراق بهادار با بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به اصالت پاره‌یی از مستندات و مدارک حسابرسی شده شرکت کنتورسازی ایران، به قوه قضاییه شکایت برده است. گزارش حسابرسی شده عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 1394 شرکت کنتورسازی ایران از سوی این موسسه حسابرسی تایید شده بود.

 این موسسه حسابرسی در تاریخ 26 آبان 1389 تاسیس شده و گفته می‌شود سازمان بورس پرونده‌یی را در کمیته حقوقی حسابرسان برای بررسی پاره‌یی از اقدام‌های صورت گرفته از سوی این موسسه در زمینه تایید برخی مدارک و مستندات مبهم شرکت کنتورسازی با موضوع صندوق‌های فروشگاهی در دست اقدام دارد.

 استیصال سهامداران خرد

با توجه به گذشت یک‌سال از بروز مشکلات شرکت کنتورسازی، اعتراضات یک‌ساله سهامداران نشان می‌دهد که این اعتراضات از سر استیصال سهامداران بوده که بعد از یک سال به حق و حقوق خود نرسیده و دست به خشونت زده‌اند. در خصوص اتفاقات دیروز، احمدپور از معامله‌گران تالار شیشه‌یی که طی اتفاقات دیروز در تالار شیشه‌یی حضور داشت به «تعادل» گفت: این رخداد از ساعات 10 صبح با سردادن شعار علیه مسوولان بورس و اوراق بهادار شروع شد اما رفته رفته این شعارها با خشونت‌هایی همراه شد؛ معترضان شیشه‌های تالار را شکسته و به سمت طبقه پایین حرکت و جلو در ورودی تالار معاملات تجمع کردند که در پی اشتباه یکی از نگهبانان و بازگذاشتن در به درون تالار هجوم آورده و سبب بی‌نظمی در تالار و برهم زدن لوازم شدند.

این معامله‌گر تالار افزود: بعد از دقایقی نیروی انتظامی ورود کرد و با بسته شدن در ورود و خروج بورس تهران و هدایت این افراد به بیرون از سازمان اوضاع آرام شد. احمدپور افزود: در ماجرای روز گذشته کسی دستگیر نشد اما یکی از ماموران انتظامات بورس تهران با فشار قلبی روبه‌رو شد که به بیمارستان انتقال یافت. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص «آکنتور» گفت: به‌طور کلی می‌توان گفت که موضوع «آکنتور» از یک قرارداد شروع شد، بعد از رسانه‌یی شدن عقد قراردادهایی که هرگز تایید نشد نماد شرکت که قیمت سهام آن در آن هنگام حدود 2هزار تومان بود، متوقف شد، اما بعد از مدتی با رقمی نزدیک به 8هزار تومان بازگشایی شد. در این هنگام سفته‌بازان و در واقع کسانی که به اتفاقات پشت پرده واقف بودند، اقدام به فروش سهام در این محدوده قیمتی کردند اما سهامدارانی که اطلاعی از این موضوع نداشتند اقدام به خرید کردند یا سهام قبلی را نزد خود نگه داشتند. در نهایت اما قیمت سهام افت کرد و در محدوده 6هزار و 500 تومانی ایستاد تا اینکه در تیر 95 نماد شرکت برای برگزاری مجمع سالانه متوقف اما مجمع آن برگزار نشد. این اتفاق سه مرتبه دیگر نیز رخ داد و در نهایت نیز مجمع شرکت برگزار نشد. بنابراین پرونده شرکت به دلیل مشکلات ایجاد شده از سوی شرکت اعم از انتشار اخبار دروغ مبنی بر عقد قرارداد، صورت‌های مالی مخدوش که سازمان حسابرسی نیز تایید کرده بود و دیگر مسائل، به قوه قضایه ارجاع داده شده و سازمان بورس به عنوان مدعی‌العموم از این شرکت شکایت تنظیم کرد. بعد از این شکایت مدیرعامل شرکت بازداشت شد و در حال حاضر در زندان اوین دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

 سخنان یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراض

در همین ارتباط یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات دیروز به «تعادل» گفت: بعد از اینکه سازمان بورس شکایت کرد و مدیرعامل شرکت دستگیر شد هیچ چیزی نصیب سهامداران شرکت نشد. این در حالی است که سازمان باید به فکر سهامداران می‌بود، اما دست روی دست گذاشت تا اداره امور مالیاتی بخشی از کارخانه را به مزایده بگذارد تا مطالبات خود را نقد کند. سازمان تامین اجتماعی نیز بخشی از دارایی‌های شرکت را مصادره کرد تا طلب خود را زنده کند اما سازمان بورس دست روی دست گذاشت تا اموال سهامداران پایمال شود.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی عقب کشیدند، گفت: این دو سازمان فعلا اعلام کرده‌اند که اقدامی نمی‌کنند اما آیا با این کار حقوق سهامداران مسترد می‌شود؟ سهامدارانی که با دریافت اعتبار 22درصدی سهام شرکت کنتورسازی را خریداری کرده‌اند در حال حاضر بهره آن اعتبار را پرداخت می‌کنند؛ سهامی در کار نیست و چه نهادی باید پاسخگوی این خسران باشد. این سهامدار «آکنتور» به «تعادل» گفت: تاکنون چندین نفر برای خرید شرکت «آکنتور» پا پیش گذاشتند، اما سازمان بورس همکاری لازم را انجام نداده است و همچنان تکلیف شرکت مشخص نیست. اعتراض ما این است که سازمان بورس به عنوان مدعی‌العموم فقط به عنوان شاکی پرونده تنظیم کرده و هیچ اقدامی انجام نداده است اما سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی سریعا اقدام به مصادره اموال می‌کنند.

 مدیر حقوقی سازمان بورس

محمدعلی شیرزادی‌، مدیر حقوقی سازمان بورس در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص پیگیری‌های سازمان در خصوص این ماجرا گفت: سازمان بر اساس قانون پیگیر ماجرا بوده و طبق ماده 2 قانون بازار سرمایه پرونده‌یی را به عنوان مدعی‌العموم به قوه قضاییه سپرده است. شیرزادی در خصوص تشکیل نشدن دادگاه گفت: اینکه تاکنون هیچ اقدامی نشده و تنها به بازداشت مدیرعامل اقدام شده کذب بوده و به متهم تفهیم اتهام شده و موضوع در قوه قضاییه در حال پیگیری است. وی در خصوص مصادره اموال شرکت کنتورسازی از سوی اداره امور مالیاتی و تامین اجتماعی پاسخی ارائه نکرد.

 جزئیات از زبان یک مسوول بورس تهران

در همین حال علی صحرایی، معاون بازار بورس و اوراق بهادار تهران، با بیان اینکه اعتراض روز شنبه تعدادی از معامله‌گران در تالار معاملات اوراق بهادار حافظ ارتباطی با کل معاملات بازار سهام نداشته، گفت: دیروز تعدادی از معامله‌گران مدعی سهامداری در «آکنتور» نسبت به طولانی شدن توقف این نماد معاملاتی و حبس دارایی‌های خود در تالار معاملات اعتراض کردند. علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس درباره جزییات اعتراض‌های روز گذشته عده‌یی از معامله‌گران در تالار معاملات این بازار گفت: روز گذشته عده‌یی از معامله‌گران در تالار معاملات اوراق بهادار حافظ به‌طور خاص نسبت به وضعیت سهام شرکت کنتورسازی ایران خطاب به متولیان این بازار و سازمان بورس اعتراض کردند. او با بیان اینکه این اعتراض‌ها هیچ ارتباطی با کلیت معاملات بازار سهام نداشته، افزود: این اعتراض‌ها ناشی از تحقق نیافتن پیش‌بینی‌های ناشر کنتورسازی برای دستیابی به برخی دارایی‌هاست که متاسفانه در سال مالی جدید محقق نشده و به تبع آن با توقف نماد معاملاتی و حبس سرمایه سهامداران مواجه شده است.

این مقام مسوول درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از ناشر کنتورسازی به قوه قضاییه گفت: پرونده این ناشر به امور انتظامی و حقوقی سازمان بورس ارجاع و در نهایت به دادگاه ارسال شده و هم‌اکنون در حال رسیدگی است.

صحرایی تسریع در پیگیری پرونده کنتورسازی در قوه قضاییه را خواست متولیان بورس و عموم سهامداران این شرکت عنوان کرد و افزود: در صورت تسریع در صدور احکام قضایی سهامداران می‌توانند ادعای خسارت کرده و جبران آن را از محکومان طلب کنند.

از این رو انتشار برخی خبرها مبنی بر اعتراض سهامداران به کلیت معاملات بازار سهام صحیح نبوده و نگاهی به نماگرها و نوسان قیمت سهام شرکت‌ها در روز گذشته نیز نشان می‌دهد به تبع بهبود وضعیت بازارهای جهانی و رشد قیمت کانه‌های فلزی و معدنی‌ها، بورس تهران نیز تحت تاثیر این وضعیت با اقبال معامله گران روبه‌رو بوده است.

صحرایی درباره آخرین وضعیت پرونده ناشر کنتورسازی در قوه قضاییه و زمان صدور احکام گفت: بازپرس پرونده و سیستم قضایی هر زمان که پس از تحقیقات کامل زمان مناسب جهت صدور رای را اعلام کنند، بدون شک اقدام به صدور رای عادلانه برای افرادی که ناقض قوانین بوده‌اند، خواهد کرد که در هر صورت تسریع در صدور این احکام خواست سهامداران و متولیان بازار سرمایه است. وی درباره دست کشیدن سازمان امور مالیاتی از به مزایده گذاشتن برخی اموال و دارایی‌های شرکت کنتورسازی ایران آن را ناشی از تلاش و رایزنی متولیان بازار سرمایه دانست و گفت: تلاش شده تا سازمان مالیاتی نیز در تحقق طلب خود جزو دیون مقدم نباشد و مالیات هم پس از رد دیون سهامداران مطالبات خود را درخواست کند.

 

ارسال نظر