نگاه مثبت سهامداران به مجامع

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۹۸

گروه بورس  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با افزایش 349واحدی همراه شد و توانست رقم 95هزار و 794واحدی را به خود اختصاص دهد. از این رو با توجه به موج مثبت برگزاری مجامع در خرداد ‌ماه و پیش‌بینی گزارش‌های مناسب همراه با افزایش قابل توجه سود‌های تقسیمی شرکت‌ها از طرف سهامداران باعث شده تا روند معاملاتی بورس کشور این روز‌‌ها در فاز مثبت باقی بماند. در همین حال آمادگی نماگر اصلی بورس تهران برای فتح قله جدید نیز طی روز‌‌‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود. در معاملات روز شنبه همه شاخص‌های بورس به جز شاخص بازار دوم امروز صعودی بودند. شاخص بازار اول ۴۵۹واحد بالا رفت اما شاخص بازار دوم ۳۹۴واحد افت کرد. افزون بر این روز گذشته سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از دو میلیارد و ۷۰میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر۴هزار و ۱۵۰میلیارد ریال بود و در ۷۴هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. همچنین نمادهای فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس، چادرملو، سرمایه‌گذاری امید و فولاد خوزستان دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. اما پالایش نفت بندرعباس امروز بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر ثبت کرد. براساس این گزارش در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و کانه فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. همچنین صدرنشینی بازار نیز با بیشترین افزایش قیمت متعلق به نمادهای فرآورده‌های نسوز ایران، قند شیرین خراسان، آلومراد، پتروشیمی آبادان، سرمایه‌گذاری امید، تولید محور خودرو و کیمیدارو بود. در مقابل نمادهای آلومینیوم ایران، زامیاد، لامیران، تجارت الکترونیک پارسیان، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، پالایش نفت بندرعباس و تولیدی گرانیت بهسرام بیشترین کاهش قیمت را داشتند. همچنین دیروز سهام چادرملو، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام فولاد کاوه جنوب کیش، اوراق صکوک سایپا، سهام حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری امید با بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند. این درحالی بود که اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک گل‌گهر بیشترین عرضه‌ها را داشتند. در پایان معاملات حق تقدم تا‍پیکو با معامله یک میلیارد و ۱۹۳میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک گل‌گهر با معامله ۷۰۰میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 آیفکس در رقم 1110 واحد

از سویی دیگر معاملات فرابورس ایران دیروز درحالی پایان یافت که شاخص کل فرابورس ایران با بیش از یک واحد کاهش در ارتفاع بالاتر از 1110واحدی ایستاد و حجم معاملات در بازار‌های 9‌گانه به بیش از 266میلیون ورقه و ارزش آن نیز به بیش از 3هزار و 172میلیارد ریال رسید. بر این اساس روز گذشته در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس شاهد جا‌به‌جایی بیش از 105میلیون سهم به ارزش بالغ بر 271میلیارد ریال بودیم که در این میان نماد‌های «زاگرس» و «ذوب» با بیش از

53 میلیارد ریال ارزش و بیش از 22میلیون جابه‌جایی سهم به ترتیب بیشترین ارزش و حجم معاملاتی را در بازارهای اول و دوم به خود اختصاص دادند. همچنین در روزی که گذشت بیش از 142میلیون سهم به ارزش بیش از 281میلیارد ریال در 3تابلو بازار پایه جابه‌جا شدند. همچنین معامله بیش از 16میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله(ETF) به ارزش افزون بر 203میلیارد ریال رقم خورد. علاوه بر این دیروز شاهد مبادله بیش از 2میلیون ورقه بهادار با ارزشی بالغ بر دو هزار و 371میلیارد ریال در بازار اوراق با درآمد ثابت و مبادله 20هزار سهم متعلق به ماداکتو استیل کرد به ارزش 90میلیون ریال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط(SME) بودیم. همچنین نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد در روزی که گذشت بیش از 38هزار ورقه تسه با ارزشی بالغ بر 24میلیارد ریال معامله شده و امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 97 با بیشترین حجم و ارزش در صدر معاملات این تابلو قرار دارد. در میان نمادهای فرابورسی نیز 3 نماد «ذوب»، «زاگرس» و «تبرک» به ترتیب پر‌بیننده‌ترین نماد‌ها بودند و نماد‌‌‌های «هرمز» و «ذوب» به‌ ترتیب با بیش از 3 و 2واحد تاثیر مثبت‌ترین اهرم‌های‌ شاخص کل فرابورس شناخته شدند.

 

ارسال نظر