کرونا و خدمات شبکه گسترده همراه اول

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۷۲

گاهی اوقات بعضی از نعمت‌ها و خدمات هستند که آنقدر وجودشان برای ما تکرار شده که گاهی اصلا فراموش می‌کنیم که وجود دارند، مثل سلامتی و شبکه‌های همیشه در دسترس ارتباطات که تنها در صورت بروز کوچک‌ترین اختلال متوجه آنها می‌شویم. ویروس کرونا چند روزی است که خود را به کشور ما نیز رسانده و علاوه بر خسارات جانی و تکانه‌های گسترده به نظام بهداشت و سلامت کشور، آثار منفی و گسترده‌ای بر سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، آموزشی و حتی تفریحی ما گذاشته است. از روزی که کرونا به کشور وارد شده، هر روز شاهد خاموش شدن چراغ مراکز دولتی، خصوصی و عمومی ‌بیشتری هستیم و هر روز تعداد بیشتری از مردم تشویق به ماندن در خانه و دورکاری می‌شوند. موضوع اما فقط خانه‌نشینی و دورکاری نیست و به شکل شبانه‌روزی از مردم خواسته می‌شود تا حد امکان اقدام به خرید و پرداخت‌های غیرنقدی و آنلاین بکنند، آن هم در ایام منتهی به پایان سال که بیشترین حجم تراکنش‌های بانکی و خریدها و پرداخت‌ها در حال انجام است. و البته موضوع فقط محدود به یک یا چند کلان‌شهر نیست، این وضعیت و شرایطی است که در دورافتاده‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین نقاط کشور نیز با آن دست به گریبان هستند. نکته‌ای که اما شاید کمتر متوجه آن هستیم، لزوم وجود شبکه گسترده ارتباطات در سراسر کشور است که پشت صحنه کمتر دیده می‌شود و بار اصلی کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی، دورکاری‌ها، آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان، اطلاع‌رسانی به اقصا نقاط کشور و حتی سرگرمی ‌مردم را به دوش می‌کشند. همراه‌اول یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین بازیگران ارتباطات کشور است که در پشت صحنه به شکل شبانه‌روزی و بدون انتشار حتی یک خبر از اختلالی کوچک، بار این حجم عظیم از ارتباطات کشور را به دوش می‌کشد. به گزارش «تعادل» از آی‌تی آنالیز، بنا بر آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در روزهای اخیر، شیوع کرونا میزان استفاده از اینترنت در کشور را روزانه به رکور بی‌سابقه 30 هزار ترابایت رساند که رشدی 50 درصدی را نشان می‌دهد. با این حال خوشبختانه هنوز خبری از اختلال در پاسخگویی به این افزایش جهشی در استفاده از خدمات ارتباطی مشاهده نمی‌شود. اگرچه برخی مشترکان اینترنت ثابت این روزها از کندی ارتباطات خود گله‌مند هستند اما در حوزه ارتباطات سیار به‌ویژه اپراتور اول کشور مشکلی دیده نمی‌شود. بر اساس آمار، همراه‌اول 58 درصد بازار مشترکان و ارتباطات سیار کشور را به عهده داشته و گسترده‌ترین پوشش شبکه‌ای در شهرها، روستاها و حتی جاده‌های کشور را دارد، به نحوی که آخرین آمار رومینگ ملی کشور نیز نشان می‌دهد این اپراتور اول است که در نبود آنتن‌دهی اپراتورهای دیگر (ایرانسل و رایتل) به مشترکان این اپراتورها در کشور خدمات می‌دهد.

همراه‌اول چند سالی می‌شود که به عنوان یک میراث ملی و اقتصادی شناخته می‌شود و کافی است تصور کنیم اگر امروز اپراتوری با این گستردگی و آمادگی ارتباطی در کشور را نداشتیم، خسارات ویروس کرونا چه ابعاد نامعلوم و وسیعی برجای می‌گذاشت. اگرچه امکان دقیق محاسبه خسارت ناشی از نبود یا اختلال در شبکه همراه‌اول با وجود کرونا، بسیار سخت است، اما کافی است ده‌ها میلیون کاربر این اپراتور و حتی مشترکان دیگر اپراتورهایی که از خدمات شبکه همراه‌اول از قلب تهران گرفته تا محروم‌ترین نقطه کشور و حتی جاده‌ها، بهره می‌برند، تصور کنند این اپراتور نبود. در این صورت بسیاری از تراکنش‌های بانکی، کسب‌وکارها، آموزش، اطلاع‌رسانی و حتی سرگرمی‌ کاربران، با بحرانی عظیم مواجه می‌شد.

   ارتقای 20   درصدی ظرفیت شبکه همراه‌اول

همراه‌اول اما در روزهای گذشته و در شرایط مقابله با بحران کرونا، صرفا خود را به مسوولیت سنگین سرپانگه‌داشتن شبکه ارتباطی خود محدود نکرد.در روزهای قبل همراه‌اول ظرفیت شبکه ارتباطی خود را 20 درصد افزایش داد و به گفته مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه‌اول در یکی، دو هفته اخیر و بر سر توسعه ظرفیت‌های شبکه از جمله لینک‌های سمت اینترنت، کر (Core) شبکه و سایت‌های رادیویی در نقاطی که دچار ضعف بودیم، بیش از ٢٠٠ نفر در بامداد و به شکل دورکاری، پای کار بودند تا مشترکان دچار تجربه بد در مقوله کیفیت سرویس‌ها نشوند.

 کاهش 70  درصدی تعرفه ترافیک  سامانه‌های آموزش  مجازی

اما در روزهایی که شاهد احتکار و گرانی اقلام ضروری و مورد نیاز مردم هستیم، همراه‌اول به منظور کمک به آموزش غیرحضوری، تعرفه ترافیک دسترسی به سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌های کشور با اینترنت این اپراتور به یک سوم کاهش یافت. 10 روز قبل این اپراتور اعلام کرد، با گسترش ویروس کرونا در راستای مسوولیت اجتماعی و حفظ سلامت دانشجویان، همراه‌اول به عنوان اپراتور پیشرو در ارایه خدمات نوین، تعرفه دسترسی به سامانه‌های آموزش مجازی تمامی‌دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به یک‌سوم کاهش می‌دهد.براساس این اطلاعیه، دانشگاه‌های متقاضی استفاده از این طرح می‌توانند با ارسال درخواست خود به ایمیل eLearning@mci.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت همراه‌اول پس از ارسال درخواست و انجام مراحل ثبت نام تا اطلاع ثانوی همراه با تخفیف خواهد بود.دانشجویان می‌توانند وضعیت تعرفه استفاده از ترافیک سامانه‌های آموزش مجازی را از درگاه‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه متبوع خود پرس و جو کنند.

   مشارکت در ساخت بیمارستان سیار

اقدامات همراه‌اول اما همچون سال‌های قبل و در راستای مسوولیت اجتماعی این اپراتور بازهم صرفا محدود به خدمات ارتباطی نشد و هفدهم اسفندماه این اپراتور از کمک ٣٠ میلیارد ریالی برای ساخت و تجهیز بیمارستان سیار خبر داد. اپراتور اول تلفن همراه کشور اعلام کرد در راستای انجام مسوولیت اجتماعی خود با اختصاص ٣٠ میلیارد ریال در ساخت، تجهیز و بهره‌برداری از یک بیمارستان سیار مشارکت می‌کند. این بیمارستان سیار با هدف ارایه خدمت در بحران‌ها و بلایای طبیعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین در آستانه شیوع ویروس کرونا در بخش‌های مختلف کشور، شرکت ارتباطات سیار ایران جزو اولین برندهای بزرگ بود که تصمیم به برقراری شرایط دورکاری مبتنی بر سامانه‌های یکپارچه الکترونیکی خود به منظور حفظ سلامت کارکنان و رفاه حال پیمانکاران و شرکای تجاری خود گرفت. همچنین کمیته HSE همراه‌اول با شناسایی و ارزیابی به موقع ریسک‌های موجود و با هدف کاهش میزان مواجهه، در خصوص اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ویروس کرونا یکم اسفندماه تشکیل جلسه فوق‌العاده داد و با تعریف اقدامات عاجل عملیاتی در سه حوزه مدیریت تغییرات مبتنی بر زیرساخت‌های فنی، ارتقای آگاهی و فرهنگ‌سازی و ایمن‌سازی محیط کار در راستای هدف تعیین شده حرکت کرد. فراهم کردن زیرساخت‌های فنی به منظور حداکثرسازی دورکاری کارکنان با شرط عدم اختلال در سرویس، استقبال از همکاران با مواد ضدعفونی‌کننده دست، تدوین دستورالعمل ویژه کارکنان و اماکن شرکت برای مقابله با شیوع کرونا، آموزش کارکنان مشاغل مرتبط با سلامتی نظیر رستوران، خدمات، آبدارخانه‌ها، حراست، درمانگاه، تاسیسات، تامین اقلام بهداشتی و پیشگیرانه، تغییر سیستم تردد از انگشتی به کارتی یا چهره نگاری، راه‌اندازی کانال اطلاع‌رسانی مختص پرسنل همراه‌اول جهت جلوگیری از انتشار اخبار غیرموثق و ارایه اطلاعات به روز، شناسایی گروه‌های تحت ریسک نظیر خانم‌های باردار، افراد بالای ٦٠ سال و بیماران صعب العلاج، بررسی وضعیت سلامت کارکنان و شرکت‌های پیمانکار، معرفی کانال ارتباطی مستقیم HSE به منظور پاسخ به ابهامات کارکنان، تهیه محتوای آموزشی جهت اطلاع‌رسانی از طریق کانال‌های ارتباطی شرکت، لغو سرویس سرو غذا در رستوران، توزیع غذای کنسروی، فراهم کردن امکان پذیرایی به صورت سلف سرویس، لغو ماموریت‌های غیرضروری، برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری، تامین و توزیع تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک n95 و دستکش یک‌بار مصرف یا لاتکس، نصب مایع ضدعفونی‌کننده در تمامی‌طبقات و کنار درهای ورود و خروج، گندزدایی و ضد عفونی روزانه و هفتگی تمامی‌سطوح و اماکن در ساختمان‌ها، افزایش زمان اقامه نماز به منظور متعادل‌سازی تراکم جمعیت، خرید تب سنج برای کلیه مراکز پرتردد و تب سنجی تمامی‌کارکنان در بدو ورود به تمامی‌ساختمان‌ها همچنین ممانعت از حضور کارکنان پر ریسک از جمله اقدامات همراه‌اول برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بوده است.

 

ارسال نظر