افزایش تولیدات ضدکرونایی در کشور

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۷۰
افزایش تولیدات ضدکرونایی در کشور

در شرایطی که ویروس جدیدی در دنیا به نام کرونا شیوع پیدا کرده که تنها راه جلوگیری از آن رعایت نکات بهداشتی به خصوص شستن دست‌ها و استفاده از ماسک است؛ ضرورت اتخاذ راهبردهای اجرایی موثر برای مقابله با دامنه‌های این بیماری بیشتر از هر زمان دیگر در فضای عمومی کشورمان مطرح شده است؛ .با شیوع این ویروس عرضه و تقاضای استفاده از محصولات بهداشتی مانند محلول‌های ضدعفونی و ماسک در کشور افزایش پیدا کرد و با کمبود این محصولات مواجه شدیم. بعد از مطرح شدن موضوع ویروس کرونا در کشور و آغاز فعالیت‌های مقابله‌ای برای عبور از چالش

پیش‌رو ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای حل این مشکل وارد عمل شد و بلافاصله چتدین خط تولید ماسک و وسایل بهداشتی را راه‌اندازی کرد تا از یک طرف به بخشی از مطالبات فعالان حوزه بهداشت و درمان پاسخ دهد و از سوی دیگر به نیازمندی‌های درمانی و بهداشتی عموم مردم که در همین راستا با سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن به این شرح است:

  چه اقدامات در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا انجام شده است؟

 ستاد اجرایی بنا بر نیازهای موجود و در راستای مقابله با بیماری کرونا اقداماتی را انجام داده است.ابتدا کمیته مبارزه با کرونا تشکیل شد و دستورالعمل‌های لازم در این خصوص به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ و یکی از وظایف اصلی این ستاد با توجه به اینکه در سال تولید ملی قرار داریم کمک به تولیدکنندگانی بود که محصولاتی بهداشتی برای مبارزه با کرونا تولید می‌کنند. در همین راستا تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده مورد بررسی و تعدادی از این کارخانه‌های تولیدی مورد حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفتند و میزان تولیدهای آنها افزایش پیدا کرد. در همین راستا 4 کارخانه تولیدی ستاداجرایی به نام ایران دارو، تولید دارو، البرز دارو و سبحان دارو با تغییر مسیر تولید تا پایان سال 130 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده و 15 تن ژل ضدعفونی‌کننده تولید خواهند کرد و تا تاریخ 19 اسفند 98 نیز توانستند 59 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده و 4 تن ژل ضدعفونی‌کننده تولید کنند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و زیرمجموعه آن بنیاد برکت با بعضی از شرکت‌های خصوصی در حوزه نانو نیز مشارکت داشته به نحوی که 49 درصد از سهام این شرکت‌ها برای بنیاد برکت است که نسبت به تولید مواد ضدعفونی و ماسک اقدام می‌کنند. در حال حاضر در همین راستا یک کارخانه در اشتهارد به میزان 60 هزار لیتر روزانه محلول و ژل‌های ضدعفونی‌کننده تولید می‌کند.

   چه برنامه‌ای برای ساخت ماسک‌های نانو دارید؟

در حال حاضر ماسک نانو ، میزان موجودی آن در کشور خیلی کم است و تولید آن نیز پایین است ولی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام توانست خط تولید ماسک نانو N95 را راه‌اندازی کند که 76 هزار عدد ماسک نانو در یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه ستاد تولید می‌شود و از سوی دیگر پارچه نانو نیز برای تولید ماسک در اختیار دیگر تولیدکنندگان ماسک قرار می‌گیرد. بعضی از مبتلایان به بیماری کرونا با بیماری‌های تنفسی مواجه هستند که در این حوزه نیز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نسبت به تولید دستگاه اکسیژن‌ساز اقدام کرد و اگر اکسیژن بدن پایین بیاید قطعاً تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

   در خصوص ساخت دستگاه اکسیژن ساز در کشور چه راهکاری را تدارک دیده اید؟

 دستگاه اکسیژن‌ساز توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ستاداجرایی تولید شده است و تولید آن در حال حاضر کاملاً بومی‌سازی شده و به صورت سه شیفت روزانه 30 دستگاه اکسیژن‌ساز تولید می‌کند. تولید بعضی از قطعات این دستگاه در اختیار کشور امریکا بود که ما توانستیم بومی‌سازی کنیم و آن را در داخل کشور تولید کنیم و از نظر قیمتی خیلی پایین‌تر ازواردات است و این دستگاه را در اختیار افراد نیازمند و محتاج به دستگاه اکسیژن‌ساز قرار می‌دهیم.این تولیدی موجب اشتغال شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام 10 میلیارد تومان برای تولید انبوه این محصول سرمایه‌گذاری کرده و توانسته است این دستگاه را به تولید مناسبی برساند و کسانی که مشکل تنفسی دارند از این دستگاه استفاده کنند. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته تولید لباس‌های ایزوله بیمارستانی است که در همین راستا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با یکی از شرکت‌ها به صورت مشارکتی نسبت به تولید این لباس اقدام کرده است. این کارخانه در شهر سنندج واقع شده است و لباس‌های ایزوله کادر پزشکی و پرستاری بیمارستانی جهت مقابله با کرونا تولید می‌کند که در این حوزه نیز بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و 200 نفر هم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارند. در این کارخانه ماهانه 60 هزار لباس ایزوله تولید می‌شود و در حال حاضر روزی 2 هزار لباس ایزوله تولید می‌شود که این قابلیت را داریم به 4 هزار لباس افزایش یابد.

    نحوه توزیع تولیدات ستاد اجرایی به چه شکل است؟

 تمامی تولیدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد تا یک نظام واحد برای توزیع محصولات با توجه به مشکلات موجود داشته باشیم و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نقشی در توزیع این تولیدات ندارد.

در حال حاضر قیمت تولید لباس‌های ایزوله در کشورمان یک دوم قیمت لباس‌‌‌های وارداتی است و از نظر کیفیت هم تأییدیه وزارت بهداشت و استانداردهای لازم را دارد . شرکت نفت پارس نیز خط تولید و بسته‌بندی مواد ضدعفونی را راه‌اندازی کرده است و روزانه 4 هزار مواد ضدعفونی‌کننده دست 250 سی‌سی، 5 هزار مواد ضدعفونی‌کننده سطوح هزار سی‌سی، 4 هزار مواد ضدعفونی‌کننده سطح هزار سی‌سی، 250 عدد مواد ضدعفونی‌کننده سطح 20 لیتری و 76 هزار ماسک نانو تولید می‌کند. قطعاً‌ پیشگیری بهتر از درمان است و دادن اطلاعات درباره بیماری کرونا به مردم بیشتر از شیوع آن جلوگیری می‌کند.

  سامانه 4030 برای پاسخگویی درباره بیماری کرونا راه‌اندازی شده است. در این زمینه توضیح می‌فرمایید.

 در همین راستا سامانه پاسخگویی 4030 را راه‌اندازی کرده‌ایم که ظرف 13 روز سه میلیون تماس برقرار شده و از پرستاران، پیراپزشکان و گروه‌های جهادی استفاده می‌کردیم و در حال حاضر 300 هزار تماس را به صورت روزانه مدیریت می‌کنند و در روزهای اول تا 700 هزار تماس به مرکز ارجاع داده می‌شد که به 30 درصد آنها پاسخگو بودیم لکن الان به بیش از 60درصد از تماس گیرندگان پاسخ می‌دهیم. یکی دیگر از اقدامات ستاد فرمان حضرت امام در راستای مقابله با بیماری کرونا استقرار کاروان‌های سلامت است که این کاروان‌ها در استان‌های قم و گیلان مستقر شده‌اند. در استان قم مناطق محروم شیخ‌آباد، چهل‌اخترون، شهر قائم و در استان گیلان مناطق محروم شهر فومن، بیمارستان پیامبر اعظم، شهر خمام و شهر تالش کاروان‌های سلامت استقرار دارند.در همین راستا 405 نفر در استان گیلان و 2940 نفر نیز در استان قم ویزیت شده‌اند.

    استفاده از تله مدیسین برای درمان بیماران برای چه منظوری به کار می‌رود؟

 این واحد در جزیره هرمز و استان گیلان و استان قم مستقر شده است و در جزیره هرمز روزانه 20 مورد بیماری از طریق تهران و با وسیله تله‌مدیسین ویزیت می‌شوند.در مجموع 700 نفر نیز در استان گیلان و 570 نفر نیز در استان قم به وسیله تله‌مدیسین ویزیت شدند. نحوه کار تله‌مدیسین به‌این شکل است که از بیماران خاص عکس تهیه می‌کند و آن را به متخصصین مربوطه در تهران ارسال می‌کند و بلافاصله پس از بررسی‌های لازم توسط پزشک نسخه آن فرد بیمار نوشته می‌شود و در اختیارش قرار می‌گیرد. راه‌اندازی سامانه تله‌مدیسین برای نخستین‌بار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شده است و با این روش توانسته مراجعات حضوری بیماران را کاهش دهد و دیگر برای ویزیت یک پزشک متخصص در پایتخت نیازی به مسافرت از شهرستان‌ها به تهران نیست و با این روش می‌توان بیماری بیماران را درمان کرد. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بعضی از کارخانه‌ها کمک مالی کرده تا میزان تولیدات خود را از 30 هزار ماسک به 100 هزار برساند و در این راستا افزایش اشتغال نیز داشته است و در ضمن تمامی تولیدات این محصولات برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار هیات امنای محترم ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد و در توزیع این اقلام ستاد هیچ دخالتی ندارد.

  درباره خباثت یک کشور اروپایی برای عدم تحویل 50 میلیون ماسک به کشور نیز اخباری منتشر شد . واقعیت ماجرا چه بود؟

 برای تأمین ماسک در کشور واردات حدود 50 میلیون ماسک را از یک کشور اروپایی و آسیایی آغاز کرده بودیم و تمامی اقدامات آن انجام شده بود ولی متأسفانه آن کشورها اجازه واردات آن را به کشور ما ندارند و اوج خباثت خودشان را در این خصوص نشان دادند. وقتی ما از کشورهای آسیایی واردات ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده به‌رغم قراردادهای منعقد شده داریم این واردات انجام نشد استراتژی ما به سمت تولید داخلی رفت و دستگاه‌های تولید ماسک را خریداری کرده‌ایم و این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور ساخته می‌شود و مقرر شده که 10 دستگاه تولید ماسک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طی هفته‌های آینده در اختیار ستاد اجرایی قرار بگیرد تا تولیدات ماسک در کشور را افزایش دهیم و با این اقدام نیازهای ماسک در کشور را تا حدودی که تولید می‌شودتامین کنیم. این دستگاه‌ها استانداردهای لازم را دارند و تماماً‌ استرلیزه شده‌اند. این دستگاه‌ها هر کدام روزانه بین 70 تا 100هزار ماسک می‌توانند تولید کنند.

  در خصوص توزیع بسته‌های بهداشتی مبارزه با کرونا در مناطق محروم چه اقداماتی انجام شده است؟

 یکی دیگر از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توزیع مواد ضدعفونی‌کننده به افراد نیازمند است و در همین راستا بنیاد احسان که زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است در منطقه هروی تهران با کمک نیروهای جهادی حدود 30 هزار بسته‌بندی بهداشتی مقابله با کرونا را به مردم این محله اهدا کرده و ضدعفونی‌کردن تمامی معابر و مساجد این محله نیز انجام شده است.

همچنین مقرر شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه نگهداری 250 تخت برای بیماران مشکوک به کرونا را پرداخت کند و در همین راستا ماهی 5 میلیون تومان برای هر تخت بیمار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به بیمارستان امام خمینی پرداخت می‌کند.

از سوی دیگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام متعهد شده که قسمتی از نیازهای ماسک ویژه پزشکان و پرستاران را تأمین و جهت توزیع به وزارت بهداشت تحویل دهد که تاکنون بیش از 215 هزار ماسک را تحویل این وزارتخانه داده‌ایم و در تلاشیم که بقیه را تحویل دهیم.

 

ارسال نظر