دورنمای توسعه در بخش کشاورزی

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۹۲
دورنمای توسعه در بخش کشاورزی

گروه بنگاه‌ها|

تجربیات عینی نشان می‌دهد که کشاورزی سنتی و کشت محصولات با آب بری زیاد، مشکلات فراوانی را در شهرها و استان‌های مختلف به وجود می‌آورد و نه تنها دردی از هزار توی مشکلات کشاورزان در بخش‌های معیشتی و اقتصادی دوا نمی‌کند بلکه در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات این نوع کشت باری بر گرده کشاورزان نیز افزوده می‌شود. این‌گونه است که کشاورزان و باغداران خسته از مشکلات کشاورزی سنتی، ناگهان عطای کشاورزی را به لقایش می‌بخشند و کوله‌باری به دوش گرفته و برای به دست آوردن کسب و کار بهتر و زندگی آسوده‌تر راهی شهرها و کلان‌شهرها می‌شوند. اما این تنها یک روی سکه است با ورود اهالی روستا به شهرها مجموعه وسیعی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات معیشتی و فرهنگی در زندگی مهاجران ظهور و بروز پیدا می‌کند که تبعات آن به مراتب زیان بار‌تر از مشکلات مالی و معیشتی است. در این میان راهکاری که برای بهبود شاخص‌های معیشتی در روستاها اندیشیده شده مبتنی بر رویکردی است که در آن بستر لازم برای رشد و پویایی برای کشاورزان در روستاها فراهم شود تا روستانشینان با استفاده از این الگوهای نوین بتوانند در روستا زیربنای یک کار و کاسبی آبرومند را پی‌ریزی کنند و گلیم معیشت خویش را از آب کشاورزی و تولید بیرون بکشند. یکی از این برنامه‌های مولد استفاده از الگوهای جدید کشت و کشاورزی نوین است که به روستاییان کمک می‌کند که از ظرفیت‌های موجود در روستا بیشترین ارزش افزوده را کسب کنند.  در شرایطی که توسعه شهرک‌های کشاورزی و استفاده از الگوهای نوین در کشاورزی یکی از برنامه‌های بنیادین کشور برای ایجاد ارزش افزوده پایدار در حوزه کشاورزی و باغداری عنوان شده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی از پرداخت تسهیلات هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی برای توسعه شهرک‌های کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر می‌دهد؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد برنامه‌های تدارک دیده شده در این خصوص بر اساس هدف‌گذاری‌های قبلی پیش می‌رود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «علی‌اشرف منصوری» افزود: این تسهیلات برای ساخت شهرک‌های کشاورزی اعم گلخانه‌ای، شیلات و آبزیان و دام و طیور پرداخت شده و سهم موثری در کاهش اثرات تحریم‌ها داشته است. به گفته وی، پرداخت تسهیلات ۱۵۰ پرونده در بانک‌های عامل با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال نیز در دست اقدام است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی تصریح کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی، رونق تولید، ایجاد اشتغال پایدار، بهره‌وری از منابع آب و خاک، توسعه صادرات و ارزآوری با بهره‌گیری از منابع و امکانات کشور و جذب سرمایه‌های بخش کشاورزی تلاش می‌کند. وی با اشاره به اینکه بیشترین واگذاری شهرک‌های گلخانه‌ای مربوط به دو سال اخیر بوده است، یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح توسعه شهرک‌های کشاورزی تاکنون، هفت هزار هکتار از شهرک‌های کشاورزی به متقاضیان واگذار شده است. منصوری تعداد مجوزهای صادرشده برای شرکت‌های دولتی و خصوصی را ۵۶۸ فقره اعلام کرد و ادامه داد: مستندسازی املاک نیز ۱۸۱ مورد انجام شده است. وی به ساخت ۸۷ شهرک کشاورزی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: این شهرک‌ها در سطحی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ هکتار در حال اجرا است که تاکنون ۴۶۰ هکتار از این شهرک‌ها با تولیدی بالغ بر ۸۰ هزار تن به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: ارزش ریالی تولیدات شهرک‌های کشاورزی در سال جاری چهار هزار میلیارد ریال بوده است.

وی از موانع توسعه شهرک‌های کشاورزی را برخی مشکلات اجرایی از جمله تسهیلات بانکی، کمبود اعتبار جهت تکمیل زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: برای تحقق کامل اهداف تعیین شده و دستیابی به برنامه‌های مصوب، نیازمند حمایت و همراهی مسوولان، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم.

منصوری شهرک گلخانه‌ای استان اردبیل با سطح یک هزارو ۶۰۰ هکتار را از شهرک‌های موفق در حال اجرا عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۵۵۰ هکتار این شهرک واگذار شده و ۱۶۰ هکتار آن نیز در حال احداث سازه است و پیش بینی می‌شود که با بهره‌برداری کامل از این شهرک، سالانه ۴۵۰ هزار تن سبزی و صیفی تولید و ۱۶ هزار نفر اشتغال‌زایی شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در ادامه با اشاره به شهرک‌ شیلاتی استان هرمزگان با سطح ۱۹ هزار هکتار که ۱۴۰۰ هکتار آن در حال اجرای زیرساخت است، تصریح کرد: با بهره‌برداری کامل از این شهرک، تولید ۵۵ هزار تن محصولات شیلاتی با ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۲ هزار نفر برای این شهرک شیلاتی پیش‌بینی‌شده است. به گفته منصوری در شهرک شیلاتی دو هزار و ۶۰۰ هکتاری رود شور استان بوشهر که در سطح دو هزار و ۳۰۰ هکتار زیرساخت آن انجام‌ شده، تولید ۱۶ هزار تن و اشتغال‌زایی دو هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است.

     رونق اقتصادی

با توسعه شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای

اما اثرات عینی توسعه شهرک‌های کشاورزی در اقتصاد استان‌ها بر اساس چه مکانیسمی محقق می‌شود؟ مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر به صورت مستقیم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان مشغول فعالیت هستند. مهدی بارباز مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان اظهارداشت: از آنجایی که استان اصفهان از استان‌های پیشتاز در زمینه شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود به همین منظور تمامی تسهیلات لازم برای توسعه و گسترش این شهرک‌ها به کار گرفته شده است.

او افزود: در استان اصفهان ۹ شهرک کشاورزی و گلخانه‌ای وجود دارد که در تلاش هستیم تا بتوانیم با ارایه این تسهیلات توسعه و گسترش این شهرک‌ها را رقم بزنیم.در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر به صورت مستقیم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه استان اصفهان مشغول فعالیت هستند. باربازادامه داد: شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان در شهرستان‌هایی همچون شهرضا، فلاورجان، قصرچم، لنجان، نجف آباد، فریدن، فریدونشهر، تیران و کرون، نیاسر و دهاقان وجود دارند. ایجاد مدیریت بر واحد‌های گلخانه‌ای و کشاورزی از مهم‌ترین مزایای شهرک‌های کشاورزی و گلخانه استان اصفهان است، زیرا ایجاد یک تیم مدیریتی علاوه بر نقش داشتن در بهبود کیفیت و کمیت محصولات مزیت‌های چشمگیر اقتصادی و صادراتی را نیز ایجاد می‌کند. در واحد‌های انفرادی گلخانه‌ای تولیدکننده توان برنامه‌ریزی برای صادرات را ندارد، زیرا خریداران بین‌المللی محصولات گلخانه‌ای نیازمند حجم زیادی از محصولات با استاندارد‌های مختلف و بسته‌بندی مناسب هستند و امکان تحقق این امر در واحد‌های انفرادی گلخانه‌ای وجود ندارد و باید در بستر شهر ک‌های گلخانه‌ای شکل بگیرد. ایجاد شبکه واحد تامین نهاد‌های موردنیازگلخانه‌ها از دیگر مزایای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان است. او یادآور شد: در این شبکه بسیاری از نهاد‌های مورد نیاز گلخانه‌ها همچون کود، سم و نیروی کارشناسی با قیمت کمتر و حجم بیشتری از زمین در نظر گرفته می‌شود. مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: شهرک‌های کشاورزی و گلخانه استان اصفهان تاکنون فرصت خوبی را برای اشتغالزایی به وجود آورده‌اند. بار باز گفت: شهرستان دهاقان با ۱۸ واحد کشاورزی و گلخانه‌ای فعال‌ترین شهرک کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان محسوب می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای استان اصفهان یادآور شد: شهرک گلخانه‌ای و کشاورزی خمینی شهر نیز با ۱۶ واحد گلخانه‌ای و کشاورزی و با فعالیت و حضور فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی از دیگر شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای فعال و اشتغال‌آفرین استان اصفهان شناخته می‌شود.

بار باز گفت: در استان اصفهان ۵۳ نقطه به منظور احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای وجود دارد که مناسب‌ترین شهرستان‌ها برای ایجاد این شهرک‌ها شهرستان‌هایی همچون دهاقان، تیران و کرون و شهرضا هستند که از موقعیت اقلیمی مطلوبی برخوردار هستند.

 

ارسال نظر