قلمروی استانی مبارزه با ملخ صحرایی

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۹:۱۳
کد خبر: ۱۶۵۱۰۸
قلمروی استانی مبارزه با ملخ صحرایی

گروه بنگاه‌ها|

هرچند فضای عمومی و رسانه‌ای کشور این روزها دربست تحت تاثیر ویروس کرونا و راهکارهای مقابله‌ای با آن قرار دارد و سایر سوژه‌های خبری از ویترین رسانه‌ای جامعه خارج می‌شوند؛ اما موضوع هجوم ملخ‌های صحرایی به قلمرو برخی استان‌های کشور و اثراتی که این هجوم بر بخش‌های کشاورزی و باغی و نهایتا معیشت مردم بر جای می‌گذارد از چنان درجه‌ای از اهمیت برخوردار است که بتوان ابعاد و زوایای گوناگون آن را مورد بررسی تحلیلی قرار داد. دیروز سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: طبق آخرین گزارش‌ها، با توجه به ریزش‌های ملخ صحرایی، عملیات مبارزه با این آفت در پنج استان کشور به ۱۷ هزار و ۷۶۰ هکتار رسیده است. این در حالی است که سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شده بودو اعداد و راقامی که نشان می‌دهد قلمرو و سطح حضور ملخ‌ها در استان‌های مختلف به نسبت سال قبل افزایش یافته است.

محمد رضا میر درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه‌جزیره عربستان و شاخ آفریقا از ۳۰ بهمن ماه جاری به استا‌ن‌های جنوبی کشور افزود: اکنون عملیات مبارزه با این آفت در پنج استان جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان در اجراست.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه بیشترین عملیات مبارزه با این آفت مربوط به استان هرمزگان است تصریح کرد: مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح استان‌های هرمزگان ۱۱ هزار و ۵۶۰ هکتار، بوشهر دو هزار و ۱۱۵ هکتار، فارس یک هزار و ۷۵۰ هکتار، سیستان و بلوچستان یک هزار و ۴۳۰ هکتار، خوزستان ۹۰۵ هکتار عملیاتی شده است. میر، رفتار تهاجمی این آفت را نسبت به سال گذشته متفاوت ارزیابی کرد و گفت: جابه‌جایی آفت ملخ صحرایی بالغ از نقطه‌ای به نقطه دیگر و تمایل به تغذیه از مشخصه‌های بارز این تغییرات است که جمعیت متراکم آفت در این دوره شرایط مبارزه را دشوار کرده است  وی با تاکید براینکه امسال همانند سال گذشته اجازه نمی‌دهیم این آفت تهدیدی برای بخش کشاورزی و تولیدات باشد، افزود: اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با ملخ صحرایی ۸۴ میلیارد تومان برآورد شده که سازمان برنامه و بودجه کشور تاکنون ۲۰میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص داده که در اختیار استان‌های جنوبی قرار گرفته است. سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: اکنون سموم، ماشین‌آلات، ادوات، تجهیرات و خودرو‌های لازم جهت مبارزه با این آفت در استان‌های جنوبی کشور تامین شده و با تمام سرعت عملیات در حال اجراست. وی با اشاره به اینکه با بیان اینکه هجوم ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان از بهمن ماه هرسال شروع تا مردادماه سال آتی ادامه دارد افزود: با توجه به پیش‌‌بینی سازمان فائو درخصوص رشد سه برابری هجوم ملخ صحرایی به ایران، به نظر می‌رسد سطح مبارزه با این آفت به یک میلیون هکتار برسد  سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: به منظور نظارت بر فرایند عملیات مبارزه با این آفت اکنون رییس سازمان حفظ نباتات کشور به همراه تیم کارشناسی در استان‌های جنوبی مذکور حضور دارد.

  ملخ‌های صحرایی ناقل ویروس کرونا    نیستند

اما در شرایطی که فرآیند مقابله با ویروس کرونا در سطح کشور با جدیت و تلاش عمومی در حال پیگیری است برخی فیک نیوزها با انتشار اخبار کذب اعلام کردند که ملخ‌ها ناقل ویروس کرونا هستند و هجوم آنها می‌تواند مردم استان‌های درگیر را با خطرات فراوانی روبه رو کند. اظهارات کذبی که بلافاصله از سوی مسوولان تکذیب شد و اعلام شد که با منتشرکنندگان چنین اخباری برخورد جدی خواهد شد.علی بابعلی رییس مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور درباره برخی شبهات مبنی بر ناقل بودن ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا هیچ ارتباطی به ملخ‌های صحرایی ندارد. بابعلی که با باشگاه خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، از هجوم دسته جات ملخ صحرایی به کشور خبر داد و گفت: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در شمال آفریقا، هندوستان و پاکستان امسال همانند سال گذشته درگیر هجوم دسته جات ملخ صحرایی خواهیم بود. وی درباره برخی شبهات مبنی بر ناقل کرونا بودن ملخ‌ها، افزود: ویروس کرونا هیچ ارتباطی به ملخ‌ها ندارد و این ملخ‌ها به هیچ عنوات ناقل ویروس کرونا نیستند. بابعلی ادامه داد: در اوایل اسفند ملخ‌های صحرایی از سمت جنوب کویت، عربستان، قطر و عمان با تراکم بالا وارد ۴ استان هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان شدند و از همان ابتدا با حضور در عرصه، کنترل ملخ‌های صحرایی را در دست گرفتیم. رییس مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه مبارزه با آفت ملخ صحرایی در ۴ استان جنوبی در این مرحله سخت است، بیان کرد: با وجود قرار داشتن ملخ‌ها در ارتفاعات و مشکلات سخت سم پاشی، امر مبارزه به‌شدت دشوار است چرا که این ملخ‌ها ظرف چند روز می‌توانند جفت‌گیری و تخم‌ریزی کنند.

به گفته وی، بنابر پیش‌بینی فائو عربستان، دریای سرخ، شمال، مرکز و کشورهای شاخ آفریقا به سبب تراکم بالای ملخ‌های صحرایی آلوده هستند و همواره انتظار داریم که به تدریج دسته‌جات ملخ‌ها تا اردبیشهت وارد کشور شوند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه سال گذشته ملخ‌های صحرایی بیش از ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را آلوده کردند، بیان کرد: با وجود تراکم بالای ملخ‌های صحرایی پیش بینی می‌شود که امسال سطح مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی به یک‌میلیون هکتار برسد. بابعلی در پایان درباره آخرین وضعیت خسارت آفت ملخ صحرایی به مزارع و باغات تصریح کرد: در حال حاضر ملخ‌های صحرایی در ۴ استان جنوبی بالای درختان مرتعی هستند که در صورت بالغ شدن و تخم‌ریزی در زمان خروج مرتع خشک می‌شود.

 

ارسال نظر