اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۴۱

مراسم اعتکاف در زنجان برگزار نمی‌شود

زنجان|معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: مراسم اعتکاف در زنجان برگزار نمی‌شود. حجت‌الاسلام یوسف اماملو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام وضعیت پیشگیری از انتقال بیماری کرونا، اظهار کرد: بر این اساس امسال مراسم اعتکاف برگزار نخواهد شد تا از تجمع مردم و احتمال شیوع این بیماری جلوگیری شود و ستادهای مردمی اعتکاف نیز در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌کنند. وی با اشاره به برنامه ضدعفونی مساجد، ابراز کرد: با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تدابیر لازم اندیشیده شده و پوسترهای اطلاع‌رسانی در ارتباط با پیشگیری از بیماری کرونا در مساجد توزیع می‌شود. معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان زنجان اعلام کرد: ائمه جماعت مساجد هم رعایت مسائل بهداشتی را به مردم گوشزد می‌کنند تا در هنگام تردد در فضاهای عمومی و مساجد بهداشت فردی و عمومی را مدنظر قرار دهند. این مسوول در مورد کنترل رفت و آمد طلاب و مبلغان به شهرهای مذهبی و مناطق مختلف، عنوان کرد: رفت و آمد طلاب برنامه شخصی است و سامانه‌ای وجود ندارد که بتوانیم رفت و آمد افراد را کنترل کنیم اما رعایت موارد پیشگیرانه در دستور کار شبکه تبلیغی است.

رتبه نخست ایران  در ذخیره خون بندناف خاورمیانه

بوشهر|مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: ایران با ۱۲۷ هزار و ۱۰۰ نمونه ذخیره بند ناف در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد که از این شمار ۱۲۰ هزار نمونه در بانک خصوصی یا خانوادگی و مابقی آن در بانک عمومی ذخیره شده است. مرتضی ضرابی درجمع خبرنگاران بوشهر افزود: بانک خون بند ناف ۲ نمونه است که یکی از بانک‌ها عمومی و دیگری خانوادگی و خصوصی است. نمونه‌ای که در بانک عمومی ذخیره می‌شود می‌تواند در اختیار همه قرار گیرد ولی خصوصی برای استفاده خانوادگی ذخیره می‌شود. ضرابی ادامه داد: یک بانک عمومی خون بند ناف در بیماستان شریعتی تهران با حدود سه هزار نمونه و و یک بانک دیگر در سازمان انتقال خون با ۲ هزار نمونه وجود دارد. وی بیان کرد: خون بندناف حاوی ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی است که این خون سلول‌های بنیادی خون ساز دارد و پس از جمع‌آوری می‌توان آن را در بانک خون بند ناف نگهداری کرد.

افزایش دما مانع شیوع کرونا می‌شود

زاهدان|مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر هفته بیشینه دمای برخی نقاط این استان به ۳۳ درجه سلسیوس برسد که کارشناسان معتقدند با افزایش دما و گرمای هوا شیوع بیماری کرونا کاهش می‌یابد. محسن حیدری اظهار داشت: از روز سه‌شنبه جریانات جنوبی در سیستان و بلوچستان تقویت شده و وزش بادهای گرم در نواحی غربی این استان و از چهارشنبه در زاهدان و نواحی مرکزی آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه انتظار می‌رود با تقویت جریانات جنوبی دمای هوای سیستان وبلوچستان افزایش یابد، گفت: براساس خروجی مدل‌های هواشناسی انتظار می‌رود بیشینه دمای برخی نقاط سطح استان همچون هیرمند، نیکشهر و میرجاوه به محدوده ۳۳ درجه سلسیوس برسد. انتظار می‌رود دمای ۱۳ شهرستان این استان در اواخر هفته به ۳۰ درجه سلسیوس و بیشتر از آن برسد.

 

ارسال نظر