ظرفیت تولید ماسک در کشور چقدر است

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۳۳
ظرفیت تولید ماسک در کشور چقدر است

گروه بنگاه‌ها|

یکی از موضوعاتی که بلافاصله پس از مطرح شدن بحث کرونا در کشورمان پرسش‌های فراوانی را در سطح افکار عمومی ایجاد کرد، ظرفیت‌هایی است که اقتصاد ایران برای تولید اقلام بهداشتی و درمانی مانند ماسک، کیت‌های بهداشتی، لوازم سلولزی، محصولات یک‌بار مصرف درمانی و...از آن برخوردار است؛ این ابهامات زمانی ابعاد و زوایای بیشتری پیدا کرد که بعد از ظهور کرونا در ایران مشکلاتی در زمینه تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در سطح جامعه ایجاد شد. مردم کوچه وبازار که پیش از این هر عدد ماسک را به قیمت 1500 تا 2هزار تومان تهیه می‌کردند، ناگهان با قیمت‌هایی نجومی 30 هزار تومانی، 50هزار تومانی و در برخی موارد 100هزارتومانی برای خرید هر ماسک مواجه می‌شدند؛ در خصوص خرید محلول‌های ضدعفونی‌کننده نیز یک چنین شرایطی حاکم شد؛ بر اساس مشاهده میدانی خبرنگار «تعادل» محلول ضدعفونی‌کننده‌ای که بر اساس تعرفه‌ها حداکثر 5هزار تومان خرید و فروش می‌شد در روز یکشنبه به قیمت 65 هزار تومان و در روز دو شنبه با قیمت 100هزار تومان به خریداران پیشنهاد می‌شد؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد فرآیند تامین مایحتاج بهداشتی مردم در زمان بروز بحران‌هایی از جنس کرونا با اشکالاتی همراه است که باید هرچه سریع‌تر برای حل و فصل این کمبودها اقدامات عملی در دستور کار قرار بگیرد.  مطابق اعلام مسوولان وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون ۱۵ واحد تولیدکننده ماسک در کشور با ظرفیت تولید روزانه ۱.۵ میلیون عدد ماسک فعالند که ۱۳ مورد آنها زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند. روز یکشنبه رییس‌جمهوری به وزیر بهداشت دستور داد که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شود؛ در همین زمینه در آخرین ساعات یکشنبه شب نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکیل جلسه ستاد مقابله با کرونا در وزارتخانه دستور داد تا همه امکانات واحدهای تولیدی انواع ماسک بهداشتی (جراحی و پرستاری) فیلتردار و ضدعفونی‌کننده‌ها با بسیج امکانات خود تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا ویروس را به صورت شبانه‌روزی انجام دهند. در این زمینه «کیوان گردان»، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در خاتمه بازدید از یکی از واحدهای بزرگ تولید ماسک در استان مرکزی به خبرنگاران گفت: در تلاشیم تا امکانات و تسهیلات لازم را برای واحدهای تولیدی فعال در زمینه ماسک فراهم کنیم تا با همه قوا به تولید بپردازند. وی بیان داشت: عمده مشکلات این واحدها تامین انرژی، مواد اولیه، اجزا و قطعات تولید و همچنین نیروی انسانی است. گردان خاطرنشان‌ کرد: اکنون تولید در کارخانجات مختلف در جریان است و ما به دنبال تولید با حداکثر ظرفیت هستیم، اما توزیع ماسک‌ها بر عهده وزارت بهداشت است که اکنون از داروخانه‌ها گرفته شده و به خانه‌ها و مراکز بهداشت سپرده شده است. واحد تولیدی ماسک زیرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور فعالند و به دلیل قرار داشتن در محدوده شهرک‌های صنعتی از این وزارتخانه مجوز تولید دارند.

      تولید با  ظرفیت کامل

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: مطابق آمار اعلامی وزارت بهداشت، ظرفیت اسمی واحدهای تولیدکننده ماسک (اعم از زیرمجموعه وزارت بهداشت یا وزارت صنعت) یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد در روز است که همه آنها در تلاشند با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در سه شیفت کار کنند. وی گفت: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید ماسک از طریق هوایی و با کمترین زمان رسوب در گمرک باید تامین شود. پیشتر «سیدحسین صفری» ‌مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت اعلام کرده بود: ۱۵ تولیدکننده ماسک در کشور، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است.

      قیمت مواد اولیه ماسک افزایش نداشته است

در شرایطی که برخی افراد از گران شدن مواد اولیه این نوع محصولات در بازار صحبت می‌کنند، فیصل مرداسی مشاور عالی انجمن تولید‌کنندگان لوازم سلولزی و بهداشتی در خصوص آخرین وضعیت تولیدات محصولات مصرف بیمارستانی می‌گوید: علاوه بر شرکت‌هایی که به صورت رسمی ماسک تولید می‌کنند واحدهای تولید البسه بیمارستانی نیز در کنار خط تولید خود برخی از دستگاه‌ها را به تولید ماسک اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه علاوه بر واحدهای تولیدی رسمی، واحدهای زیر پله‌ای نیز با تمام ظرفیت تولید ماسک می‌کنند. مرداسی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: به نظر می‌رسد ما در بحث تولید مشکلی نداریم بلکه باید در بخش توزیع مدیریت صورت بگیرد و اگر دولت قصد مداخله دارد باید سیستم جدیدی برای توزیع پیدا کند. اکنون دولت به دنبال مدیریت قیمت‌ها است که این امر باید با حساسیت پیگیری شود چون ممکن است هرگونه بی‌دقتی به تولید ضربه بزند. زیرا برخی به لحاظ نگرانی‌های تعزیراتی ترجیح می‌دهند که اصلا وارد پروسه تولید و توزیع ماسک نشوند. وی افزود: از طرف دیگر عده‌ای مشغول احتکار هستند و سپس به صورت قطره چکانی نیاز بازار را تامین می‌کنند. این موضوع را باید در نظر داشت که افزایش عرضه مهم‌ترین عامل در شرایط کنونی است. بنابراین کمک به افزایش تولید و نظارت بر فرآیند توزیع از تولید تا مراکز رسمی توزیع و مبارزه با احتکار اولویت اول است. مرداسی تصریح کرد: نکته دیگر بحث کیفیت است یک ماسک دارای سه لایه است که هر سه لایه آن در داخل تولید می‌شود اما به لحاظ وضعیت فعلی و گسترش ویروس کرونا ممکن است برخی با سوءاستفاده از نیاز بازار اقدام به تولید ماسک نامرغوب کنند. به‌طور مثال ما مواردی را می‌شنویم که لایه میانی ماسک که مهم‌ترین قسمت ماسک است و اصطلاحا به آن ملت‌بلون می‌گویند اصلا وجود نداشته است. یعنی آن ماسک مانند یک پارچه معمولی است. علاوه براین باید نظارت شود که مواد اولیه ماسک مرغوب و از تامین‌کنندگان مطمئن تهیه شده باشد. وی افزود: با وجود افزایش نیاز بازار اما قیمت مواد اولیه هیچ‌گونه افزایشی نداشته و این افزایش قیمت‌ها فقط نتیجه سوءاستفاده و دلالی است .  وی در خصوص ماسک‌های تقلبی گفت: مردم عادی نمی‌توانند ماسک‌های تقلبی را تشخیص دهند پس تنها راه این است که وزارت بهداشت بر مراکز عرضه نظارت داشته باشد و داروخانه‌ها فقط از شرکت‌های رسمی خریداری کنند. ما اکنون 12 شرکت رسمی تولید‌کننده ماسک داریم . وی درخصوص سایر تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها گفت: ما در این حوزه می‌توان گفت بهترین ظرفیت را در خاورمیانه داریم و حتی بخش عمده‌ای از تولیدات ما صادر می‌شود. پس هیچ گونه کمبودی در حوزه لباس‌های بیمارستانی و دستکش و سایر مواد مصرفی بیمارستانی نخواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: در گذشته نه‌چندان دور مردم به پزشک و سیستم درمانی اعتماد داشتند، نباید بگذاریم این اعتماد خدشه‌دار شود. در صورتی‌که ما اعتماد مردم را از دست بدهیم آنها به سمت کانال‌های غیر‌رسمی می‌روند و استرس ناشی از خبرهای منفی از کانال‌های غیررسمی بدتر از خود بیماری است و این امر باعث می‌شود که روح و روان مردم آسیب ببیند و آن زمان هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. بهتر است مردم نیز به جامعه پزشکی کشور اعتماد کنند و اخبار درست را از کانال‌های رسمی پیگیری کند.

       زنجان، جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان  ماسک در کشور

در شرایطی که مردم در برخی استان‌ها نسبت به کمبود برخی اقلام بهداشتی گلایگی می‌کنند، مسوولان اقتصادی استان‌ها اعلام می‌کنند که از طریق افزایش دامنه نظارت‌ها تلاش می‌کنند تا اقلام مرود نیاز مردم را تامین کنند. در همین خصوص رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: در مورد ماسک نیز با توجه به اینکه واحدهای تولیدی زنجان، جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده ماسک کشور هستند. ناصر فغفوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نتایج بازرسی بازرسان این سازمان، اظهار کرد: به دنبال شیوع کرونا عده‌ای اقدام به سوءاستفاده از شرایط موجود کرده‌اند. این مسوول ادامه داد: پس از بازرسی‌های انجام‌شده یک کارگاه تولید غیراستاندارد ماسک‌های تقلبی و غیربهداشتی در شهرستان زنجان کشف شد که در این کارگاه ۴۵ هزار ماسک غیربهداشتی توقیف و کارگاه پلمب شد. وی با اشاره به اینکه در این کارگاه ماسک غیربهداشتی و غیراستاندارد تولید می‌شد، گفت: ماسک باید در فضای استرلیزه تولید شود؛ همچنان که در استان کارگاه‌های مخصوص این کار را داریم. فغفوری با هشدار به سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط موجود در جامعه از تشدید بازرسی‌ها و برخوردهای جدی با متخلفان خبر داد و تصریح کرد: گزارش‌های مردمی در این زمینه بسیار موثر است و از مردم می‌خواهیم تخلفات را در این حوزه به مراجع مربوط گزارش کنند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یادآور شد: زنجان در تامین مواد ضدعفونی‌کننده، جزو استان‌های اول کشور است و از روز چهارشنبه تولید الکل ضدعفونی‌کننده در شرکت پدیده شیمی قرن آغاز می‌شود. این مسوول خاطرنشان کرد: در مورد ماسک نیز با توجه به اینکه واحدهای تولیدی زنجان، جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده ماسک کشور هستند، نباید کمبود وجود داشته باشد. کمبود ماسک یا گران‌فروشی آن، بحث روانی است، در حالی که تولید ماسک در زنجان بسیار ساده است.

 

ارسال نظر