قطعی برق ادامه پیدا کند، ارتباط از طریق ماهواره برقرار می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۷۳

یکی از مشکلاتی که بعد از بارش‌های شدید اخیر در برخی استان‌ها ایجاد شده، مشکل قطعی برق در استان‌های شمالی کشورمان است؛ استان گیلان استانی است که خبر می‌رسد از نخستین ساعات روز سه شنبه با قطع شدن برق مواجه بوده است؛ با توجه به این واقعیت که بخش اعظمی از نیازمندی‌های کسب و کار مردم در حوزه‌هایی چون کشاورزی، مرغداری، دامداری، زنبورداری و.... در روستاها بوسیله برق تامین می‌شود؛ قطع شدن برق در این مناطق می‌تواند آسیب‌های جدی به فرآیند کسب و کار خرد مردم در این مناطق ایجاد کند.

بعد از واکنش‌هایی که مردم ساکن در روستاها در خصوص مشکلاتی که قطعی برق برای کسب و کار آنها ایجاد می‌کند، داشتند مجری توسعه ارتباطات روستایی چراغ نخستین اظهارنظرهای رسانه‌ای را روشن کرد و اعلام کرد: در صورتی که قطعی برق در گیلان ادامه داشته باشد، از طریق ماهواره ارتباط تلفن همراه برقرار می‌شود.اظهاراتی که می‌تواند بخش قابل توجهی از نگرانی‌هایی که مردم این منطقه به دلیل نبود برق با آن دست به گریبان هستند را پوشش دهد.

«مهرداد ترابیان» در توییتر خود نوشت: به دنبال برف سنگین شب گذشته در استان گیلان و قطعی گسترده و طولانی شبکه توزیع برق، تعدادی از سایت‌های تلفن همراه قطع شده است که با ارسال دیزل ژنراتور و سایت سیار اصلاح می‌شود. مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره جزییات قطعی ارتباط تلفن همراه به ایرنا گفت: از شب گذشته در استان گیلان بیش از هشت ساعت برف باریده که این اتفاق منجر به قطع برق شده است.

وی افزود: سایت‌های تلفن همراه با باتری کار می‌کنند و معمولا پس از گذشت سه تا پنج ساعت از قطع برق می‌توانند به کار خود ادامه بدهند. اما از آن‌جایی که قعطی برق بیش از این زمان ادامه داشته، متاسفانه تعدادی از سایت‌ها خاموش شده‌اند. ترابیان افزود: البته هاب سایت‌های استان همگی در حال کار کردن هستند، اما سایت‌های دیگر از کار افتاده‌اند. مسوولان استان قول داده‌اند که تا ساعاتی دیگر برق وصل شود. اکنون ۷۵ درصد سایت‌های تلفن همراه روشن هستند و ۲۵ دچار قطعی شده‌اند. او در خصوص ارسال دیزل ژنراتور برای روشن شدن سایت‌ها و اتصال دوباره ارتباط تلفن همراه در استان گیلان گفت: مشکل اصلی در حال حاضر بارش برف و جاده‌هایی است که در برخی از آنها تردد و حمل و نقل ممکن نیست.

امروز گروهی از سوی اپراتور ایرانسل عازم گیلان شده‌اند تا دیزل ژنراتور به سایت موردنظر برسانند اما در جاده ماندند و پس از ساعاتی توانستند از برف بیرون بیایند. ضمن اینکه اپراتور همراه اول نیز که در تمام استان‌ها تیم‌های استانی دارد نیز مشغول همکاری هستند. ترابیان در پاسخ به این سوال که اگر تا چند ساعت دیگر برق وصل نشود، برنامه‌شان چیست، گفت: اگر برق وصل نشود و جاده نیز برای ارسال دیزل ژنراتورهایی که داریم آماده نباشد، باید ارتباط تلفن همراه را از طریق ماهواره برقرار کنیم.

در همین خصوص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر نوشت: ساعتی قبل، اکیپ‌های امدادی با تجهیزات از ۴ استان دیگر به گیلان اعزام شدند. امید است تا شب بتوانند بخشی از ارتباطات را بازیابی کنند.

محمد جواد آذری جهرمی در صفحه توییتر خود نوشت: ساعتی قبل، اکیپ‌های امدادی با تجهیزات از ۴ استان دیگر به گیلان اعزام شدند. برف شدید گیلان، باعث قطع وسیع برق و جاده‌های استان شده که در نتیجه ارتباطات تلفن و اینترنت گیلان نیز مختل شده است. امید است بتوانند تا شب بخشی از ارتباطات را بازیابی کنند.

    همه امکانات برای بازگشایی

محور قزوین - رشت به کار گرفته شود

بعد از اظهارنظر سخنگوی صنعت برق در خصوص مشکل باز نبودن راه‌ها برای حل مشکل برق بود که وزیر راه و شهرسازی سریعا در این خصوص اظهارنظر کرد و بر ضرورت به کارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های مدیریتی اجرایی و تجهیزات استانی و منطقه‌ای برای بازگشایی محور قزوین- رشت تاکید کرد. «محمد اسلامی» با حضور در قرارگاه مرکزی و در جمع کارگروه مدیریت بحران پدافند عامل این سازمان، ضمن قدردانی از زحمات راهداران و همکاران پلیس راه برای باز نگهداری محورهای مواصلاتی طی دو روز گذشته به ویژه شب گذشته و امروز، بر ضرورت به کارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های مدیریتی اجرایی و تجهیزات استانی و منطقه‌ای برای بازگشایی محور قزوین - رشت تاکید کرد. وی با صدور دستور رسیدگی و امدادرسانی به افرادی که در جاده‌ها به علت نبود تجهیزات زنجیر چرخ و ملزومات زمستانی گرفتار شده‌اند، اظهار داشت: در این محور تا حدودی، دسترسی به امکانات حاشیه‌ای وجود دارد اما لازم است مجموعه راهداری با اولویت دادن به امداد این هموطنان در راهدارخانه‌ها و سایر مراکز پیش بینی شده، اقدام کند. وزیر راه و شهرسازی با توجه به گزارشات دریافتی مستقیم از دوربین‌ها و گزارش قرارگاه از روند عملیاتی و اجرایی، ابراز امیدواری کرد: ان‌شاء‌الله امروز در کمترین زمان ممکن این محور به‌طور کامل بازگشایی شود.وزیر راه وشهرسازی همچنین با حضور در مرکز مدیریت راه‌های کشور، ضمن رصد تصویری و آنلاین همه محورهای مواصلاتی از طریق دوربین‌های نظارت تصویری این مرکز، در جریان آخرین وضعیت محور آزادراه قزوین - رشت که قسمتی از آن به علت بارش برف و کولاک سنگین مسدود شده‌ است، قرار گرفت و دستورات جدی برای بازگشایی آن صادر کرد.بعد از ورود مقامات بلندپایه کشور باید منتظر روزهای آینده بود تا سرانجام موضوع قطعی برق در برخی استان‌های کشورمان در مسیر حل و فصل شدن قرار بگیرد تا رد نهایت آسیبی به روند کلی کسب و کار مردم در این مناطق وراد  نشود.

 

ارسال نظر