شرکت‌های خارجی مجوزی برای صید «فانوس ماهیان» ندارند

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۷۱
شرکت‌های خارجی مجوزی برای صید «فانوس ماهیان» ندارند

گروه بنگاه‌ها|

موضوع صیادی شرکت‌های چینی در آب‌های جنوب ایران ماجرایی است که از سال 97 در فضای عمومی کشورمان مطرح شد؛ ماه‌های ابتدایی سال 97 بود که به سرعت تصاویر و کلیپ‌های کوتاهی از صید ماهی توسط کشتی‌های غول‌پیکر در دریای جنوب در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شد. تصاویری که به سرعت برق و باد شبکه‌های اجتماعی را در هم نوردیدند و به موضوع داغ رسانه‌ای کشور بدل شدند. تصاویری که نشان می‌داد دلیل اصلی اینکه صیادان داخلی کشورمان هر روز با سبد خالی از دریا برمی‌گردند حضور کشتی‌های غول پیکر چینی است که برای روبیدن دریا از هر نوع ماهی و جانداری فعالیت می‌کردند. مطابق معمول یک چنین وقایعی در اولین گام مردم شاهد تکذیب کلیت ماجرا از سوی مسوولان بودند؛ اما سرانجام بعد از تایید این ماجرا، موضوع حضور کشتی‌های صیادی خارجی در دریای جنوب وارد فاز جدیدی از پیگیری‌ها و مطالبات شد.دیروز رییس سازمان شیلات ایران ابعاد تازه‌ای از ماجرا را برای رسانه‌ها روشن کرد و گفت: مجوز فعالیت صید فانوس ماهیان در آب‌های ایران مختص شرکت‌های ایرانی است و هیچ شرکت خارجی از سازمان شیلات ایران مجوز صید فانوس ماهیان را دریافت نکرده است. نبی‌الله خون‌میرزایی دیروز در نشست خبری دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: سازمان شیلات حتی مجوز صید گونه‌های دیگر را نیز به شرکت‌های خارجی نداده است.وی با بیان اینکه این کشتی‌ها ساخت کشورهای مختلف هستند، افزود: شرکت‌های داخلی که مجوز صید فانوس ماهیان را دارند، به دلیل نداشتن کشتی و تکنولوژی، از تجهیزات و کشتی‌های خارجی به شکل اجاره، اجاره به شرط تملیک استفاده می‌کنند. معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه این کشتی‌ها متعلق به کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین هستند، اظهار داشت: استفاده از کشتی‌های خارجی باعث شد درصدی از نیروی انسانی شاغل در این کشتی‌ها از کشورهای صاحب کشتی تامین شود.خون میرزایی با تاکید بر اینکه حق امتیاز بهره‌برداری در دست شرکت‌های ایرانی است، گفت: این شرکت‌ها باید خارج از محدوده ۱۲ میایلی سرزمینی یعنی خارج از صیدگاه‌های ساحلی است صید کنند که در این زمینه شاهد تخلفاتی بودیم.

   محدوده صیادان مجوز‌دار ایرانی

رییس سازمان شیلات با بیان اینکه صیادان مجوزدار باید در محدوده صیدگاهی خود فعالیت کنند، گفت: در غیر این صورت تخلف به شمار می‌آید و مطابق با ضوابط سازمان شیلات با آنها برخورد می‌شود. به گفته وی، در این زمینه اقدامات نظارتی مختلف از جمله سیستم‌های آنلاین کنترل تردد انجام می‌شود و در صورت بروز تخلف، با خاطیان برخورد خواهد شد؛ علاوه بر این، برخوردهای بازدارنده را نیز در این زمینه تشدید می‌کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بین ۷۰ تا ۹۴ کشتی در صید فانوس ماهیان فعال هستند، افزود: تخلف صیادان باعث شد امسال مجوز ۱۶ فروند کشتی لغو شود. به گفته وی، سال گذشته ۲۲ هزار تن فانوس ماهیان برداشت شد که کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت قابل برداشت بود زیرا تحقیقات نشان می‌دهد سالانه امکان برداشت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن فانوس ماهیان را داریم. خون میرزایی ادامه داد: منطقه صیدگاهی بین ایران و عمان مشترک است اگر ما در آب‌های فراسرزمینی برداشت نکنیم، کشورهای دیگر از این منابع برداشت می‌کنند. معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه سازمان شیلات ایران دارای یگان حفاظت منابع دریایی است، گفت: از دستگاه‌های نظامی انتظار داریم که برای پاسداری از ذخایر دریایی کشور، از یگان حفاظت سازمان شیلات پشتیبانی کنند. رییس سازمان شیلات درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران به چینی‌ها اجازه برداشت آبزیان در آبهای خود را داده‌ است، گفت: مرجع اظهارنظر در چنین مواردی سازمان شیلات ایران است و هر کسی این مطلب را اظهار کرده، اطلاعات ناقصی داشته است.

   منعی برای واردات تخم چشم زده قزل آلا وجود ندارد

رییس سازمان شیلات ایران از حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی تخم چشم زده قزل‌آلا خبر داد و گفت: طبق آمار ۱۰ ماه امسال ۲۰۰ هزار تن تخم چشم زده وارد کشور شده و منعی برای واردات این کالا نداریم. با توجه به محدودیت‌ ارزی وزارت جهاد کشاورزی در تامین کالاهای اساسی همچون نهاده‌های دامی (کنجاله سویا، جو و ذرت)، بذر و روغن با آن روبرو بود، تخم چشم زده ماهی قزل آلا از مشمول کالاهای دریافت‌کننده ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی خارج شد. وی اظهار داشت: با حذف ارز رسمی این کالا، اکنون تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا با ارز نیمایی تامین و بر همین اساس قیمت‌گذاری می‌شود، اما محموله‌هایی که پیش از این ثبت سفارش شده بودند با همان مبنای قیمتی و تحت نظارت به بازار عرضه می‌شوند.رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: واردات تخم چشم زده قزل‌آلا با فاصله قیمتی بین ارز رسمی و نیمایی تاثیر چشمگیری در قیمت تمام شده محصول نهایی نخواهد داشت اما حذف ارز رسمی می‌تواند فرصتی برای اییجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و واردات باشد.وی نیاز کشور به تخم چشم زده قزل‌آلا را سالانه بین ۴۰۰ تا ٥٠٠ میلیون قطعه دانست و گفت: تکثیرکنندگان براین باورند که ۵۰ درصد نیاز کشور از محل تولید داخل را تولید کنند اما آمارها نشان می‌دهد که این مراکز می‌توانند ۳۴ درصد نیاز این بخش را تامین کنند و مابقی باید از محل واردات تامین شود. خون‌میرزایی افزود: سال گذشته ضریب خودکفایی تخم چشم زده قزل‌آلا حدود ٢٥ درصد بود که به نظر می‌رسد این رقم امسال به دلیل استقبال تکثیرکنندگان داخلی به حدود ٣٤ درصد برسد.

   تولید میگو به بیش از ۴۶ هزار تن

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال ۹۸ بیش از ۴۶ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد که از این میزان طبق آمار ۱۰ ماهه ۲۰ هزار تن میگو به ارزش ۸۴ میلیون دلار به کشورهای آسیای شرقی صادر شده است. به گفته وی، در حالی که تکلیف برنامه امسال تولدی ۴۲ هزار تن میگو بوده است.خون میرزایی درباره بازارهای صادراتی گفت: توافقاتی بین کشورهای جنوب شرقی آسیا، کره و چین و همچنین کشورهای حوزه اوراسیا موجب تنوع در بازار صادراتی محصولات شیلاتی ایران شده است. وی یادآورشد: سال گذشته تولید میگوی کشور ۴۷ هزار تن بود که به دلیل تلفات ناشی از بروز بیماری لکه سفید در چند استان کشور تولید امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافت درحال یکه باید تولید به ۵۵ هزار تن می‌رسید.

   دو میلیون دلار ارزش صادراتی خاویار

در سال گذشته

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۶ تن خاویار در کشور تولید شد که از این میزان دو هزار و ۸۰۰ کیلوگرم خاویار به ارزش دو میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است. وی با اشاره به اینکه چین نخستین تولید‌کننده آبزیان از جمله گوشت ماهیان خاویاری، خاویار، تیلاپیا و میگو در جهان است اظهار داشت: اگر زمانی ایران صادرکننده اول یا دوم خاویار جهان بود زیرا با روش صید از دریای خزر بهره‌برداری می‌کرد اما کنون به دلیل ممنوعیت صید، باید از محل پرورش ماهیان خاویاری تولید داشته باشد. خون میرزایی اضافه کرد: اکنون نیز ایران پس از چین و ارمنستان رتبه سوم تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری را دارد. رییس سازمان شیلات ایران، رویکرد جمهوری اسلامی را در بازسازی و پرورش ماهیان خاویاری حمایتی و پشتیبانی دانست و گفت: درحال حاضر ایران با وجود بیش از ۱۳۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان کشور در تولید این بخش پیشتاز است.به گفته وی، خطر انقراض ماهیان خاویاری را در سایت سایتس قرار داد و کشورهای حاشیه خزر را از سال ۲۰۱۰ مکلف به ممنوعیت صید تجاری و بازسازی و احیای آن کرد.معاون وزیر جهاد کشاورزی، بخش شیلات را از مزیت‌های نسبی و آشکار در جذب سرمایه، افزایش تولید و اشتغالزایی بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: روند تولیدات شیلاتی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی روند رو به رشدی داشته به‌طوری که با هدف‌گذاری درست، استفاده از دانش علمی و متناسب با آمایش سرزمین موجب ارتقای بخش کشاورزی شده است.سال گذشته (۱۳۹۷) یک میلیون و ۲۶۴ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که از این میزان بیش از ۱۴۳ هزار تن به ارزش ۵۲۸ میلیون دلار صادر شده است. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۹ حدود ۱۵۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شود.

 

ارسال نظر