ضرورت بازنگری سرفصل‌های آموزشی در مسیر توسعه

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۸۹
ضرورت بازنگری سرفصل‌های آموزشی در مسیر توسعه

گروه ایران|

حتما شما هم در میان اطرافیان و نزدیکان خود با موارد متعددی از افراد و خانواده‌هایی مواجه شده‌اید که چشم‌انداز آینده فرزندان خود را در چند شغل محدود (دکتر، مهندس، خلبان و...) جست‌وجو می‌کنند. خانواده‌هایی که به نوعی رویاهای محقق نشده خود را در آینده فرزندان شان جست‌وجو می کنند و بدون توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های فرزندان خود ردایی را برای فرزندانشان می‌دوزند که یا به تن آنها گشاد است یا اینکه اساسا در قد و قواره آنان نیست. تحت تأثیر همین القائات درونی است که از هر دانش‌آموز ایرانی در جای جای کشورمان این پرسش را مطرح کنی که می خواهی چه کاره شوی؟، بدون لحظه‌ای تردید شغل آینده‌اش را می‌گوید . جالب اینجاست که اکثر این دانش‌آموزان یا می‌خواهند پزشک شوند یا مهندس یاخلبان. بر اساس این دورنمای کلی و اشتباه است که سال های کودکی و نوجوانی ایرانیان در رویای شغلی سپری می شود که هیچ چشم‌انداز مشخصی برای رسیدن به آن وجود ندارد.

اما در این میان مهارت آموزی مرتبط با کسب و کار و فعالیت‌های مولد اقتصادی به دانش‌آموزان در نظام‌های آموزشی کشورهای توسعه‌یافته عاملی است که بیش از نمره و معدل اهمیت دارد. مهارت‌هایی که مبتنی بر راهبردهای کلان کشور در بخش‌های اقتصادی و آموزشی تدارک دیده می‌شوند تا در نهایت نسل آینده کشور در مسیری قرار بگیرند که مقصد نهایی آن در راستای اهداف کلان کشور باشد و ارزش افزوده قابل توجهی را متوجه خانواده‌ها و کشور کند. در این میان به‌روزآوری و تحول در روش های آموزشی و محتوای کتاب های درسی از شروط مهم دیگر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش‌آموزان است که در چند سال اخیر بارها از سوی کارشناسان آموزشی مطرح شده است. دیروز نشستی میان وزیر آموزش و پرورش از یک طرف و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشورمان با هدف بررسی راهکارهای توسعه تعامل دو طرف در خصوص توسعه فرآیند مهارت‌اموزی به دانش‌آموزان برگزار شد؛ نشستی که به نوعی می‌تواند چشم‌انداز آینده ایران را برای ورورد به دوره تازه‌ای از تحول و نوآوری فراهم کند.

 رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر بازنگری در سرفصل‌های آموزشی همسو با جهت گیری‌های اخیر دولت و برنامه ریزان به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر تاکید کرد. علی اوسط هاشمی در دیدار با «محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش» که با هدف بررسی راهکارهای توسعه تعامل دو طرف برگزار شد، گفت: برای هم افزایی در مسیر توانمندسازی جوانان جامعه باید به یک گروه کاری مشترک و فعال بیندیشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دانش‌آموزان به ویژه در رشته‌های کار و دانش به گونه‌ای باید تربیت شوند که علاوه بر استعداد خود، از نیازهای بازار کار نیز مطلع باشند زیرا شناخت از تقاضای بازار یک ضرورت است. وی با اشاره به استاندارد آموزش، صلاحیت حرفه‌ای و سنجش مهارت، اعتبار گواهینامه مهارت و تربیت مربی به عنوان عناصر اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: این عناصر نقش اثرگذار و بسزایی در اعتبارزایی و کیفیت بخشی آموزش‌های مهارتی دارد. هاشمی خاطرنشان کرد: با همکاری آموزش و پرورش می‌توان سطح المپیاد مهارتی کار دانش را به گونه‌ای ارتقا بخشید که راهیابی به مسابقات آسیایی و جهانی تسهیل و موجب تشویق دانش‌آموزان و جلب‌توجه آنان به ارزش مهارت شود.

  هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

در ادامه وزیر آموزش و پرورش، یکی از اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش را آشنایی گروه‌های نظری با یک مهارت قبل از پایان تحصیلات دانست و گفت: در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه نیاز به همفکری و تربیت عوامل موثر در دو دستگاه داریم. محسن حاجی میرزایی افزود: در حال حاضر ۳۶ درصد ظرفیت آموزش و پرورش به رشته‌های مهارتی تغییر داده شده و در آینده ای نزدیک این رقم تا ۵۰ درصد خواهد رسید. وی تاکید کرد: ادغام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با کار و دانش از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برپایی اردوهای مهارتی برای کمک به تغییر نگاه اولیا و دانش‌آموزان ضروری است. تدوین نظام جامع مهارت در دست اقدام است.

  دورنمای واقعیت

مدیرعامل یکی از موسسه‌های مهارت آموزی معتقد است: «بخش خصوصی به جای ایجاد نگرانی و القای ترس شکست برای ورود به دنیای کسب‌وکار، باید نوجوانان و جوانان را با مهارت نوآوری وخلاقیت آشنا کند، تا بتوانند آینده شغلی خود را خلق کنند.»

نگین صدر‌زاده گفت: «در حال حاضر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی به اقشار مختلف جامعه بسیار با اهمیت است در حالی که در اغلب موارد، موسسات آموزشی در سطوح مختلف با ارایه مطالب غیرکاربردی تنها به فکر سوق دادن نوجوانان به سوی نتیجه گیری از کنکور و همچنین دانشجویان به کپی یا خرید پایان نامه هستند. پایان نامه‌هایی که می‌توانند علاوه بر حل مشکل صنعت در آینده شغلی دانشجویان نیز اثر مستقیم داشته باشد.»

وی اظهار داشت: «از مهم‌ترین دلایل وجود بیکاری در قشر تحصیلکرده ما نیز کمبود شغل نیست بلکه نبود آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای افراد است. بسیاری از افراد تحصیلکرده در رشته‌های غیرمرتبط با تحصیل خود مشغول به کار می‌شوند. این نتیجه عدم کسب مهارت‌های لازم در فضای آموزشی است.»

این کارشناس حوزه مهارت آموزی با اشاره به نوجوانان و جوانان پشت کنکور گفت: «اعداد و ارقام نشان می‌دهد خانواده‌ها برای ورود فرزندشان به دانشگاه و عبور از سد کنکور هزینه‌های هنگفتی می‌کنند. در حالی که آن چیزی که دانش‌آموز یا دانشجو نیاز دارد بیش از هزینه برای عبور از سد کنکور، آموزش مهارت برای ورود به بازار کسب‌وکار است. ما باید به نسل جوان و حتی بزرگسال‌مان آموزش دهیم که می توانند با نوآوری و خلاقیت وارد فضای کسب‌وکار شوند. صاحب کسب‌وکار خودشان باشند یا با آموختن مهارت‌های ارتباطی بتوانند در کنار دیگران به شکل تیمی و گروهی سازمانی را اداره کنند.»

 

ارسال نظر