خسارت بالای سیل به کشاورزی سیستان و بلوچستان

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۹۹

10 روز است که خبر «سیل سیستان و بلوچستان» در کنار سایر موضوعات مهم کشور به تیتر نخست بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شده است. سیل ویرانگری که هرچند پیش از وقوع هشدارهایی برای مقابله با آن داده شده بود، اما به دلیل شدت سیل و شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه باز هم آسیب‌های فراوانی را به بخش‌های کشاورزی، صنعت و اساسا فضای کسب و کار وارد شد. باورکردنی نیست، منطقه‌ای که ریزش باران سالانه‌اش از حدود ۲۰ میلی‌متر عبور نمی‌کرد با چنان سیل ویرانگری روبه‌رو شود که همه دشت‌ها و مراتع خشکیده استان را سیراب کند. ۵۱ درصد از مردمان این دیار در روستاهایی ساکن هستند که بدلیل خشکسالی، کشاورزی و دامداری خود را تا حدودی از دست داده بودند. استانی که با خشکسالی سال‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کرد به یکباره باران‌های سیل آسایی را تجربه کرد و هرچند که کشاورزی عمده خسارت‌ها را متحمل شده است ولی این باران‌ها موجب تغذیه سفره‌های زیرزمینی و رونق کشاورزی در این منطقه شده است.

این روزها سیستان و بلوچستان محل آمد و شد مدیران و مسوولان ارشد کشور است که می‌خواهند ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده، عمق فاجعه‌ای را که در جنوب شرق ایران رخ داده از نزدیک مشاهده و برای تسریع در امدادرسانی و حل مشکلات هموطنان این خطه تلاش کنند. دیروز و در شرایطی که رییس‌جمهوری و تیم همراهش برای بررسی ابعاد و زوایای گوناگون خسارات سیل راهی استان سیستان و بلوچستان شده بود؛ مسوولان آمارهای تازه‌ای را در خصوص آسیب‌های اقتصادی سیل ارایه کردند که مبتنی بر آنها می‌توان تصویری از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مردم منطقه دست پیدا کرد. دیروز مدیر جهاد کشاورزی بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب بیش‌از ۲۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد. محمد هودیانی اظهار داشت: جاری شدن سیل به ویژه در نواحی روستایی بمپور غربی باعث تخریب زیر ساخت‌های کشاورزی در بخش آب و خاک شهرستان شامل تخریب جاده‌های بین مزارع، چاهک‌ها و بندها شده است. در این سیلاب ۶۰۰ هکتار از مزارع زراعی و باغات بمپور دچار آبگرفتگی شدید شدند. مدیر جهاد کشاورزی بمپور ادامه داد: همچنین۲۰۰ راس دام سبک دامداران این شهرستان در سیلاب اخیر تلف شده است.

   ابهام در میزان خسارات

اما در شرایطی که مدیر جهاد کشاورزی بمپور از خسارات این شهرستان در اثر وقوع سیل صحبت می‌کند، قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت وارده سیل به بخش کشاورزی داین استان نداریم، گفت: با وجود این سیل اخیر بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان وارد کرده است. عنایت‌الله بیابانی در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی از میزان خسارت وارده به کشاورزان در مناطق سیل‌زده انجام شده‌ است یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه هنوز نمی‌توان به صورت قطعی از میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی صحبت کرد اما به‌طور کل می‌دانیم که خسارت سیل زیاد و بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: اعضای خانه کشاورز در استان سیستان‌ و بلوچستان بسیار فعال هستند و در حال حاضر نیز اعضای خانه کشاورز برخی استان‌ها نیز در آن منطقه حضور دارند. اما میزان دقیق خسارت یا اینکه گفته‌ شود دقیقا بخش‌ کشاورزی چه خسارت‌هایی دیده‌ است، هنوز مشخص نیست و در حال حاضر نمی‌توان اظهارنظر کرد، زیرا برآوردهای دقیق باید بعد از فروکش کردن سیل باشد. به گفته قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز، خسارت قطعا در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های این استان بیشتر از استان هرمزگان بوده است.

وی تصریح کرد: خانه کشاورز در حال توزیع اقلام خوراک و پوشاک میان مردم سیل‌زده است. امیدواریم دولت بتواند به یاری تمام سیل‌زده‌ها بشتابد، زیرا میزان خسارت بالا است.

 

 

ارسال نظر