فرایند صدور مجوز واردات برای تعاونی‌های مرزنشین تسهیل شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۲۴
فرایند صدور مجوز واردات برای تعاونی‌های مرزنشین تسهیل شد

در شرایطی که دولت از طریق سرمایه گذاری‌های

بیشتر در مناطق مرزی و استفاده از مصوبات سهل‌الوصل تر تلاش می کند تا زمینه بهبود شاخص‌های معیشتی در مناطق مرزی را فراهم کند، تسهیل صدور مجوز واردات برای تعاونی‌های فعال در مناطق مرزی گامی است که می تواند ارزش افزوده فراوانی را برای مردم این مناطق ایجاد کند ؛ ضمن اینکه از این طریق فضای لازم برای رشد تعاونی‌ها در این مناطق نیز فراهم خواهد شد.

در همین خصوص، رییس کمیسیون تعاونی‌های مرزنشینان با اشاره به تفویض اختیار مجوز واردات تعاونی‌های مرزنشین به کارگروه ماده ۱۲قانون مبادلات مرزی، از تخفیف۱۰درصدی سود بازرگانی بازارچه‌های مرزی غرب کشور خبرداد.

یاسر فیضی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تصویب نامه هیات وزیران درباره صدور مجوز واردات برخی کالاها توسط بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشینان اظهار داشت: در مصوبه‌ای که یازدهم دی‌ماه توسط هیات وزیران به تصویب رسید، در وهله نخست اختیارات هیات وزیران در خصوص تصویب اقلام مجاز برای واردات توسط این تعاونی‌ها به کارگروه ماده ۱۲ قانون مبادلات مرزی تفویض شد. وی افزود: پیش از تفویض اختیار، فرآیند کار به این صورت بود که برای صدور مجوز واردات برای تعاونی‌های مرزنشینان، باید ابتدا موضوع در «کارگروه ماده ۱۲ قانون مبادلات مرزی» متشکل از پنج عضو اصلی و به فراخور موضوع با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌ها در سطح کارشناسان، مدیران ستادی و معاونان وزارتخانه‌ها بررسی و برای تصمیم در دولت به ترتیب مراحل بررسی در کمیته فرعی کمیسیون اقتصادی دولت، کمیسیون اقتصادی دولت و هیات دولت را طی می‌کرد تا در نهایت در خصوص صدور مجوز واردات اقلام جدید تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون تعاونی‌های مرزنشینان اتاق تعاون ایران ادامه داد: اتفاق خوبی که رخ داد این است که با پیگیری‌های اتاق تعاون و آقای مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت به عنوان دبیر کارگروه ماده ۱۲، اختیارات و مجوزهای واردات برای تعاونی‌های مرزنشینان و بازارچه‌های مرزی مستقیما به این کارگروه تفویض اختیار شد؛ به عبارتی تشریفات اداری مازاد که منجر به طی فرایند طولانی تأیید پیشنهادات می‌شد، حذف شد. فیضی افزود: مصوبه دیگر هیات وزیران اعطای مجوز واردات قطعات یدکی، مواد اولیه و ملزومات تولید به تعاونی‌های مرزنشینان بود که منوط به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین تأیید بانک مرکزی واردات آنها توسط این تعاونی‌ها بلامانع است.

وی گفت: سومین بند مصوب هیات وزیران در خصوص اصلاح تصویبنامه واردات کالاها توسط تعاونی‌های مرزنشینان، این بود که کالاهایی که از طریق بازارچه‌های مرزی غرب کشور وارد کشور می‌شوند مشمول ۱۰ درصد تخفیف در سود بازرگانی شدند.

البته در گذشته برخی از بازارچه‌های مرزی مشمول این تخفیف بودند که این بند دیگر برای آنها صادق نیست و فقط مشمول بازارچه‌های مرزی غرب کشور می‌شود.

 

ارسال نظر