مشکل بودجه‌ای برای جبران خسارات سیل نداریم

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۶۴
مشکل بودجه‌ای برای جبران خسارات سیل نداریم

۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت سیل پرداخت می‌شود

گروه بنگاه‌ها|

برنامه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث طبیعی در چه شرایطی قرار دارد؟ آیا کمبودهای قبلی در زمینه آلات و ادوات مورد نیاز در بحران‌ها تامین شده است؟ پروژه به روز آوری سطح مهارتی برای مقابله با حوادث غیر مترقبه در چه شرایطی است؟ این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگری از این دست این روزها به تناوب از زبان کارشناسان و تحلیلگران این حوزه شنیده می‌شود؛ ابهاماتی که ضروری است قبل از وقوع حوادث غیرمترقبه مورد بررسی دقیق قرار بگیرند و نیازهای آن تامین شود. اما در شرایطی که برخی رسانه‌ها از مشکل کمبود بودجه برای جبران خسارات ناشی از سیل در کشور اخبار دامنه‌داری را منتشر می‌کنند؛ رییس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت سیل به استان‌های آسیب دیده کشور دیده پرداخت می‌شودو در ادامه می‌افزاید که دولت مشکلی برای جبران خسارات ناشی از سیل ندارد. اسماعیل نجار در جلسه مدیریت بحران استان قزوین با تسلیت شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: این شهادت هرچند برای مردم کشور سخت و جانکاه بود اما موجب وحدت همه‌جانبه در کشور شده است. وی بیان کرد: متأسفانه در برخی کشورهای منطقه مانند عراق هم شاهد دسیسه‌های دشمن برای واگرایی میان مردم هستیم که این شهادت به وحدت مردم این کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. نجار تصریح کرد: امروز که در برخی کشورها مانند عراق و لبنان دولتی سر کار نیست دشمنان دنبال موج سواری هستند اما امیدواریم به لطف الهی و به برکت خون شهدا ملت‌های این کشورها نیز به وفاق و وحدت برسند. رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: تغییر اقلیم یک واقعیت است و گرم شدن ۱.۷ درجه‌ای زمین، نوع بارش‌ها و سیلاب‌های مخرب و خشکسالی ما را هر سال با چالش‌های جدی مواجه می‌کند که باید همواره آمادگی مقابله با تهدیدات را داشته باشیم.

     پیشگیری از حوادث در اولویت است

نجار یادآور شد: وقتی حاضر می‌شویم پس از حوادث هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم و اعتبار اختصاص دهیم نشان می‌دهد هنوز رویکرد پیشگیرانه نداریم در حالی که امسال در استان قزوین اگر اقدامات پیشگیرانه نمی‌شد باید شاهد حوادث ناگواری بودیم و هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌شد. وی اضافه کرد: وقتی در سیل و زلزله خانه‌های زیادی ویران می‌شود چرا قبل از حادثه به کیفیت ساخت و رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان اهمیت نمی‌دهیم و به حریم رودخانه تجاوز می‌کنیم باید منتظر حوادث ناگوار باشیم. نجار اظهار داشت: تولید مصالح ساختمانی با کیفیت از راه‌های پیشگیرانه است که باید در ساخت و سازهای مسکن شهری و روستایی به‌شدت مورد توجه قرار گیرد و نظارت شود.

      دریغ از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار قبل از حادثه

نجار در ادامه گفت: امسال برای حوادث ناشی از سیل در کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده اما برای پیشگیری از حادثه حاضر نیستیم ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده و یا پرداخت کنیم و باید از چند خان عبور کرد و ماه‌ها زمان را تحمل کرد تا طرحی را قبل از حادثه اجرا کرد. وی اظهار داشت: متأسفانه هنوز هم تفکر پیشگیری نداریم و حاضریم وقتی سیل آمد صدها میلیارد تومان پرداخت کنیم اما برای یک سیل بند یا لایروبی قبل از حادثه ۱۰۰ میلیون تومان نمی‌دهیم. نجار یادآور شد: باید رویکرد و تفکر ما در مدیریت بحران اصلاح شود و تغییر کند زیرا اساس کار ما در مدیریت بحران فقط پیشگیری است.

         ساماندهی ۷ هزار کیلومتر رودخانه‌های کشور

وی گفت: طول رودخانه‌های کشور بیش از ۱۴۷ هزار کیلومتر است که ۷۰ هزار کیلومتر آن از مراکز جمعیتی عبور می‌کند که تاکنون ۷ هزار کیلومتر آن ساماندهی شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در بخش کشاورزی و بنیاد مسکن روستایی باید نگاهمان پیشگیرانه باشد و در کیفی‌سازی ساخت و سازها دقت کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش کشاورزی و مسکن در بخش تسهیلات و کمک بلاعوض هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض نداشته و نداریم. بر اساس برآورد اولیه و ثانویه همه اعتبارات تأمین شده است. نجار گفت: در بخش زیرساخت هم ۱,۴۰۰ میلیارد تومان درخواست داده شد که موافقت شده و پرداخت شده و برای جابه‌جایی مخازن آب روستایی در استان قزوین هم کمک لازم صورت خواهد گرفت. وی یادآور شد: در بخش وزارت نیرو که خسارت زیاد است ۱,۵۰۰ میلیارد تومان داده شده و مدیران آب و برق باید برای دریافت سهم خود پیگیری کنند. نجار اظهار داشت: برای حوزه کشاورزی ۱,۴۰۲ میلیارد تومان اختصاص داده شده و برای سازمان همیاری‌ها ۴,۵۰۰ میلیارد تومان برآورد داده شده که چون اعتبارات محدود است حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به همیاری‌ها اختصاص داده‌ایم که به سازمان صنعت و میراث هم داده خواهد شد تا به مراکز آسیب دیده داده شود.

      ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید نردبان بلند مرتبه

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: یکی از نیازهای شهرداری‌ها برای اطفای حریق تأمین تجهیزات اطفای حریق است که در این زمینه نیز ۴۰۰ میلیارد تومان به همیاری‌ها داده شده تا برای خرید نردبان‌های بلند مرتبه هزینه شود. وی اضافه کرد: برای خرید تجهیزات هواشناسی، شتاب نگاری و لرزه نگاری هم اعتبار لازم داده شده تا خود را به روز کنند. نجار گفت: برای خرید تجهیزات آتش نشانی در استان قزوین هم ۲۰ میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد و برای جابه‌جایی مخازن فرسوده آب روستایی هم کمک خواهیم کرد. وی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود تجهیزات و امکانات استان قزوین کم است باید اذعان کرد ما هم در تهران امکانات کمی داریم اما باید از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی بخوبی استفاده کنیم. رییس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: اگر دستگاه دولتی در زمان بحران کتمان امکانات کند حتماً تخلف کرده و به امور تخلفات اداری معرفی می‌شود و حکم انفصال خدمت خواهد گرفت و اگر بخش خصوصی در بحران همکاری نکند به دادگاه معرفی می‌شود البته در صورت همکاری لازم است هزینه‌های امکانات و خسارات احتمالی آن کامل داده شود.

 

 

ارسال نظر