سهم 60 درصدی کارآموزان فنی و حرفه‌ای در بازار کار

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۷۷
سهم 60   درصدی کارآموزان فنی و حرفه‌ای در بازار کار

گروه بنگاه‌ها|

پایش مستمر مطالبات اقشار مختلف و طبقات گوناگون نشان می‌دهد که بیکاری یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که جوانان و جویندگان کار با آن دست به گریبانند. اما پرسشی که معمولا در یک چنین مواقعی به اذهان عمومی خطور می‌کند آن است که به‌چه طریقی می‌توان زمینه افزایش دامنه‌های اشتغال در جامعه را فراهم کرد؟ کارشناسان در پاسخ به این پرسش عدم برخورداری جوانان جویای کار از مهارت را از اصلی‌ترین دلایل مشکل بیکاری می‌دانند. از منظر این دست از کارشناسان آموزش‌های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است.به عبارت روشن‌تر، رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری از این آموزش‌هاست و بدون توجه به مهارت و حرفه‌ آموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

امروزه نقش برجسته و کلیدی مهارت‌آموزی در ایجاد فرصت‌های شغلی موضوعی آشکار و غیرقابل انکار است. آموزش‌های بنیادینی که از منظر کارشناسان حوزه اقتصادی در واقع علاج بیکاری و تلاشی موثر برای دستیابی به یک شغل است که در هریک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات برای مهارت‌آموزان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند.

دیروز معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اعداد و ارقام تازه‌ای از اثرگذاری آموزش‌های مهارتی در فرآیند یافتن شغل‌های تازه برای کارآموزان ارایه کرد که به بهانه آن می‌توان یک‌بار دیگر موضوعی ذیل عنوان نقش مهارت‌آموزی در کاهش بیکاری را روی میز ارزیابی‌های تحلیلی این صفحه قرار داد. حاتم‌زاده اعلام کرد که: « براساس آخرین آمار (شهریور ۹۸) ۶۰ درصد کارآموزان این سازمان وارد بازار شدند.»آماری که نشان‌دهنده نقش این مهارت‌های حرفه‌ای در بهبود شاخص‌های آماری اشتغال در جامعه است.

علیرضا حاتم‌زاده دیروز در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: باید به ارتقای وزن اجتماعی مهارت کشور توجه شود و سازمان فنی و حرفه‌ای به دنبال تنظیم ساز و کارهایی است تا شرکای اجتماعی و ذی‌نفعان وارد کارهای مهارت‌آموزی شوند. وی افزود: برای نمونه درصدد هستیم سامانه‌ای برای تقاضا سنجی شاغلانی که در اتاق‌های بازرگانی فعالیت می‌کنند، فراهم کنیم. همچنین به دنبال تقویت حکمرانی آموزش‌های مهارتی در سطوح استانی، منطقه‌ای و ملی هستیم.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: برای نمونه در بخش اجتماعی، آموزش‌های مهارتی می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند و در این خصوص به سازمان زندان‌ها، آموزش زنان سرپرست خانوار و معتادین بهبود یافته ورود کرده‌ایم و درصدد توسعه این آموزش‌ها هستیم.

وی ادامه داد: در بخش فرهنگی نیز رییس‌جمهوری بر ضرورت مهارت‌آموزی تاکید کرد و از سازمان اداری و استخدامی خواست تا در برخی مشاغل گواهی‌نامه‌های مهارتی وزن بیشتری نسبت به مدارک رسمی داشته باشند علاوه بر آن درصدد هستیم جایگاه مهارت را در نظام طبقه‌بندی مشاغل خصوصی اضافه کنیم. حاتم‌زاده درخصوص انتقاد نسبت به کیفیت آموزش در سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، گفت: این ادعا که آموزش‌ها در سطح بالایی نیست را قبول دارم اما اینکه همه آموزش‌ها فاقد کیفیت است را نیز نمی‌پذیرم.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش در سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به تجارب بین‌المللی راهکار ما این است که بخش خصوصی را وارد سیستم کنیم و مسوولیت تنظیم‌گری با سازمان فنی و حرفه‌ای باشد و اجرا به بخش‌های خصوصی واگذار شود. معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: عملکرد آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال ۹۸ در مشارکت با اتحادیه‌ها و بنگاه‌هایی که آموزش را به ما واگذار کردند ۳۰ درصد رشد یافته است. وی بیان کرد: اصلی‌ترین سیاست سازمان فنی و حرفه‌ای و تمرکز آن بر روی همکاری و مشارکت با شرکای اجتماعی، گروه‌های مرجع، بخش دولتی و اتاق‌های بازرگانی، اصناف و نظام مهندسی است.

حاتم‌زاده با اشاره به آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و خصوصی، گفت: نزدیک ۵۵۰ مرکز دولتی آموزش‌های رایگان ارایه می‌دهند و نزدیک به یک میلیون نفر در سال در این مراکز آموزش می‌بینند و در مراکزی که مجوز فعالیت را از سازمان فنی وحرفه‌ای اخذ کرده‌اند و آموزش‌ها براساس شهریه‌های مصوب سازمان است در مجموع ۸۰۰ هزار نفر آموزش می‌بینند.

وی افزود: افرادی که به آموزشگاه‌های آزاد و دولتی مراجعه می‌کنند کارجو نیستند، برخی از آنها دانش‌آموزان کار و دانش وزارت آموزش، برخی زنان خانه‌دار هستند. کارجویانی که برای یافتن کار مراجعه کردند بعد از دوره انتظار ۶ ماه تا یک سال رصد می‌شوند و براساس آخرین آمار (شهریور ۹۸) نزدیک به ۶۰ درصد وارد بازار کار شدند.

معاون آموزش فنی و حرفه‌ای درخصوص بودجه این سازمان در سال آینده گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۱.۴ بودجه آموزشی کشور را دریافت می‌کند و با این بودجه نمی‌توان انتظار معجزه داشت و امیدواریم این میزان افزایش یابد.

   لزوم ترویج نگاه کارآفرینانه

در همین خصوص مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان نیز بیان داشت: در مقطعی هستیم که بایستی خیلی سریع و با برنامه همه مجموعه آموزشی کشور، دست به دست هم داده و نگاه کارآفرینانه را بین جوانان و نوجوانان ترویج دهیم.

محمد حسینی اظهار داشت: نگاه کارآفرینانه بسیار حائز اهمیت است و ویژگی آن این است که جسارت ایجاد شغل را به فرزندانمان می‌دهد و تفکر اینکه برای کسی کار کنند یا اینکه کسی برای آنها شغل ایجاد کند را می‌گیرد. وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا کارخانه ایجاد اشتغال وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی جامعه بایستی بتواند آینده کشور را در حوزه‌های شغلی مختلف تعیین کند.

وی با تاکید بر اینکه هرم شغلی کشور را بایستی اصلاح کنیم، اضافه کرد: اصلاح هرم شغلی به این دلیل مطرح می‌شود زمانی که با دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم تنها تعدادی شغل محدود را می‌شناسند و آینده شغلی را بر اساس این شناخت محدود و تصوراتشان ترسیم می‌کنند. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان بیان داشت: بنابراین لازمست برای مشاغل مختلف که می‌تواند آینده کشور را در حوزه‌های مختلف تعیین کند، برنامه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال رونق تولید با شعار نهضت مهارت افزایی برای تحقق این شعار و ترویج آموزش‌های مهارتی به سراغ دستگاه‌های همکار شامل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صنایع و معادن و... می‌رود تا گام‌هایی موثر در این راستا برداشته شود.

 

ارسال نظر