مشارکت عمومی در نهضت مالیات ستانی

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۳۰۰
مشارکت عمومی در نهضت مالیات ستانی

بر اساس بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، همه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی، نظام دامپزشکی و دامپزشکی صادر می‌شود، مکلف هستند از امسال نسبت به راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام کنند.

موضوع افزایش روند مالیات ستانی در شرایط امروز کشور و در روزهایی که موضوع تحریم‌های دامنه‌دار امریکا بر علیه اقتصاد کشورمان افزایش چشمگیری داشته، یک ضرورت غیرقابل انکار است؛ دولت بر اساس اعلام نهادهای مسوول پیش بینی وصول 140هزار میلیارد تومان از طریق مالیات را داشته؛ اعداد و ارقامی که تنها در صورت مشارکت فعال‌تر مودیان تحقق پیدا خواهد کرد. در کنار اصناف و اقشار مختلف موضوع مالیات ستانی در میان پزشکان طی ماه‌های اخیر توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود مشغول کرده و اظهارنظرهای انتقادی فراوانی در این زمینه مطرح می‌شود اما در شرایطی که این روزها اخبار دامنه‌داری درباره عدم تمکین پزشکان به نصب دستگاه‌های کارتخوان منتشر می‌شود، اما در برخی استان‌ها اقشار مختلف فعال در حوزه پزشکی با استقبال از شفاف‌سازی درآمدهای شان تلاش می‌کنند تا در فرآیند مالیات دهی قانونی مشارکت فعال‌تری داشته باشند؛ استان‌هایی مانند قم و اردبیل در این زمینه رتبه‌های اول و دوم را در ثبت‌نام پزشکان در سامانه‌های مالیاتی و نصب کارتخوان را کسب کرده‌اند. 58درصد پزشکان در قم و 53درصد در اردبیل به این طرح اثرگذار پیوسته‌اند.

   ۵۶ درصد پزشکان قم در سامانه کارتخوان مالیاتی ثبت‌نام  کرده‌اند

رتبه اول نصب دستگاه‌های کارتخوان در میان استان‌های کشور متعلق به قم است. رییس سازمان نظام پزشکی قم با اعلام این آمار می‌گوید: ۵۶ درصد پزشکانی که دراستان قم مطب دارند، در سامانه کارتخوان سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند. حسن عادلی افزود: بیش از ۹۵ درصد پزشکان استان قم در مطب‌های خود کارتخوان نصب کرده‌اند که ۵۶ درصد این کارتخوان‌ها به سامانه متصل شده و پزشکانی که مطب دارند و هنوز به سامانه وصل نشده‌اند نیز به‌زودی ثبت‌نام خواهند کرد. وی با بیان اینکه پزشکان نیز مانند سایر مردم به قانون پایبند هستند، اضافه کرد: یک هزار و ۲۰۰ پزشک عمومی و ۹۰۰پزشک متخصص در استان قم خدمت می‌کنند. به‌گفته وی، ثبت‌نام در سامانه کارتخوان مالیاتی نشان‌دهنده وظیفه‌شناسی پزشکان و تعامل مناسب با سازمان امور مالیاتی استان است. عادلی خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از مالیات ابرازی عملکرد پزشکان مشمول که ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش شده‌اند، به مدت ۲ سال بخشیده می‌شود و عدم نصب این دستگاه نیز موجب جریمه‌ای معادل ۲ درصد فروش خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، هیچ فرار مالیاتی در استان قم از سوی پزشکان ثبت‌ نشده است.

   چشم‌انداز آینده مشارکت مالیاتی

یکی از این استان‌ها که دامنه وسیعی از پزشکان اقدام به نصب کارتخوان کرده اند؛ استان اردبیل است که بنا بر اعلام مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل: «با 53 درصد نصب کارتخوان در مطب پزشکان رتبه دوم کشور را به دست آورده است.» اعاداد و ارقامی که مسوول امور مالیاتی استان معتقد است در چشم‌انداز آینده افزایش قابل توجهی هم پیدا خواهند کرد.  رسول نوع‌پرور در نشست با مسوولان دستگاه قضایی و علوم پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: به دنبال اجباری شدن نصب کارتخوان در مطب پزشکان فعالیت‌های خوبی در چند ماه اخیر انجام شده به‌طوری که بعد از استان قم با 58 درصد در استان اردبیل پزشکان با نصب کارتخوان توانستند ضمن تمکین به قانون با 53 درصد نصب دستگاه رتبه دوم را به دست آورند. وی با قدردانی از همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان اردبیل در همکاری و مساعدت برای عملیاتی شدن این برنامه در مطب پزشکان خاطرنشان کرد: مالیات پزشکان در ردیف مالیات مستقیم و مشاغل قرار دارد که در سه سال اخیر بیش از 37 میلیارد تومان سالانه مالیات از صنف پزشکان دریافت شده است. مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل افزود: صنف پزشکان در برخی از سال‌ها در استان اردبیل تا 2.5 برابر میانگین کشوری پرداختی مالیات داشتند که این نشان از همکاری خوب آنها با جامعه شریف پزشکی با اداره کل امور مالیاتی است. نوع‌پرور به ضریب اعمال مالیات درقبال درآمد پزشکان اشاره کرد و گفت: تنها 30 درصد درآمد پزشکان مشمول مالیات بوده و 70 درصد معاف از مالیات هستند به‌طوری که نرخ مالیات برای جامعه پزشکی تا 50میلیون تومان 10 درصد، 100 میلیون تومان 20 درصد و بالاتر از آن 25 درصد در نظر گرفته شده در حالی که در حقوق کارکنان این نرخ مالیاتی برای همه حقوق بین 15 تا 35 درصد است. وی ادامه داد: اداره امور کشور در سال‌های اخیر وابسته به درآمدهای مالیاتی بوده و قانونگذار در مفاد قانونی به شکل صریح فرار مالیاتی را جرم تلقی کرده و در این شرایط کسی حق ندارد از پرداخت مالیات سرباز بزند.

   تاکید بر اجرای قانون

نوع‌پرور ایجاد بسترهای مناسب را برای همکاری شایسته مودیان در پرداخت مالیات ضروری خواند و بیان کرد: سال گذشته در کشور 97 درصد و در استان اردبیل نیز 98 درصد درآمدهای مالیاتی محقق شد به‌طوری که ما در همین استان 97 میلیارد تومان وصول عوارض را به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری پرداخت کردیم. وی از وصول 370 میلیارد تومانی مالیات استان خبر داد و تصریح کرد: این مبلغ در اختیار کمیته تخصیص استان قرار گرفته تا صرف بودجه عمرانی شود.

 

ارسال نظر