بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده بخش کشاورزی

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۷۲
بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده بخش کشاورزی

وارد روستا که می‎شوی، بوی نان تازه می‌آید و جز تعداد معدودی از زنان سالخورده و بچه‌های در حال بازگشت از مدرسه، سایر اهالی روستا به همراه پیمانکاران مشغول به کار هستند. اینجا ورنکش است، همان روستایی که تا قبل از وقوع زلزله اسمش به گوشمان نخورده بود. «ورنکش» نزدیک‌ترین روستا به کانون زمین لرزه 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی است که تمامی پنج کشته حادثه از آن روستا بودند.

در شرایطی که مردم در مناطق آسیب دیده در انتظار تسهیلات ویژه برای بازگشت دوباره به زندگی عادی هستند، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می‌گوید: علاوه بر پرداخت تسهیلات به خسارت دیده‌های زلزله ترک میانه، زیرساخت‌های زراعی و باغی از محل منابع دولتی بازسازی می‌شود.

اکبر فتحی در بازدید از روستاهای زلزله‌زده میانه با اشاره به خسارت ۹۵۰ میلیارد ریالی بخش کشاورزی استان در ۴۰ روستای میانه و ۲۵ روستای سراب از این حادثه طبیعی افزود: بر اساس آماری که به دست آوردیم، در شهرستان میانه ۱۲۰۰ واحد نگهداری دام و در سراب ۸۰۰ واحد دامی خسارت دیده است.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۱۵۰۰ دام سبک و سنگین در این زلزله تلف شدند، افزود: ۴۵ دستگاه تراکتور هم دچار خسارت شدند.

وی همچنین از خسارت ۳۰ درصدی یک واحد مرغداری خبرداد و گفت: از بین رفتن ۷ کیلومتر کانال آبیاری، ۶ رشته قنات و ۳۰۰ تن محصول از دیگر خسارات این زلزله است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اظهارکرد: با توجه به سرد شدن هوا و در ارتفاعات بودن بخش‌های زلزله‌زده، ایجاد محل نگهداری موقت دام در دستور کار قرار گرفت و تاکنون در ۸ روستای سراب

و ۳ روستای میانه ۳۷۷۳ متر مربع جایگاه موقت دام ایجاد شده است.

فتحی با اشاره به تحویل دام سبک به خسارت‌دیده‌های زلزله ترک میانه اعلام کرد: تاکنون ۱۱۰ راس دام سبک توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر دام سبک تلف‌شده تا سقف ۱۵ رأس دام، یک رأس دام سبک، به ازای هر گوساله تلف شده ۲ رأس دام سبک و به ازای هر گاو تلف شده ۳ رأس دام سبک تحویل خسارت‌دیده‌ها می‌شود. وی نجات دام‌های زیر آوار مانده، امحای بهداشتی لاشه‌های دام‌های تلف شده با همکاری دامپزشکی و شهرداری و واکسیناسیون ۴۶۰۰ راس دام در مناطق زلزله‌زده را از اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از محصول سیب روستاهای زلزله‌زده خریداری و به واحد کنسانتره شبستر تحویل شد.

 کمک به آسیب دیدگان

فتحی با اشاره به جمع‌آوری و توزیع کمک‌های واحدهای صنایع تبدیلی از جمله ۳۴۰ کیلو پنیر و ۲ تن برنج در روستاهای میانه و سراب گفت: در ۲۳ روستای شهرستان سراب ۲۰۰ تن سبوس بین ۱۴۷۹ دامدار خسارت‌دیده جهت تامین نهاده

۳۴ هزار و ۱۷۴ رأس دام سبک و ۱۳ هزار و ۶۰۵ رأس دام سنگین توزیع شد.

وی همچنین از تامین و توزیع ۵۶ تن کنسانتره دامی و ۳۰۰ تن سبوس در روستاهای میانه با هماهنگی تعاون روستایی استان خبرداد و گفت: در حال مکان یابی برای ایجاد جایگاه‌های دایم دام هستیم.

فتحی با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد از کشاورزان و دامداران خسارت دیده تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند، گفت: تمام تلاش ما این است که کشاورزان سرپا بایستند و از طریق بیمه، کمک بلاعوض دولتی (۵ میلیون تومان) و ارایه تسهیلات کم‌بهره (۱۵ میلیون تومان) کمک کنیم تا کشاورزان مناطق زلزله‌زده سال آینده در روند تولید قرار گیرند.بر اساس مصوبه هیات دولت برای بازسازی اماکن دامی خسارت‌دیده از زلزله آذربایجان‌شرقی ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی پرداخت می‌شود.

 تحویل 213 کانکس به مردم مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از تحویل 213 کانکس به مردم مناطق زلزله‌زده استان خبر داد.

محمدباقر هنربر در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: عملیات امداد و نجات از همان روز اول در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه به خوبی انجام می‌شود، اکنون نیز عملیات آواربرداری با سرعت بیشتر و بدون توقف در حال انجام است.وی با بیان اینکه طبق تاکیدات آقای استاندار، جمع‌آوری چادرها و تعیین تکلیف اسکان مردم زلزله‌زده جزو اولویت است، گفت: با توجه به شرایط جوی و سردی هوا در منطقه، اسکان موقت مردم تعیین تکلیف شده و مردم می‌توانند از سه طریق اسکان موقت داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط و چگونگی اسکان موقت مردم مناطق زلزله‌زده افزود: جهت اسکان موقت مردم حدود 10 میلیون تومان کمک هزینه بلاعوض جهت اجاره در نظر گرفته شده است، مردم می‌توانند با انتخاب خود و با دریافت این هزینه، خانه‌ای اجاره کرده و در آن ساکن شوند.

هنربر ادامه داد: تحویل کانکس نیز روش دوم اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده است، کانکس‌های موردنیاز به صورت تجمیعی در منطقه دایر شدند و مردم می‌توانند آن را تحویل گرفته و در آن مستقر شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون 213 کانکس در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه به مردم تحویل داده شده است، گفت: تعدادی نیز کانکس خالی در منطقه وجود دارد که بنا به درخواست، مردم آنها را تحویل می‌گیرند، تعدادی از کانکس‌ها نیز با حمایت و مساعدت‌های امام جمعه تبریز نیز در منطقه مستقر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون هزینه 10 میلیون تومانی اجاره برای 1000 نفر درمناطق زلزله‌زده پرداخت شده است، گفت: حدود 1800 نفر نیز برای پرداخت کمک بلاعوض 10 میلیونی تومانی درخواست کرده‌اند که طی دو روز آتی مبلغ مورد نیاز به مردم پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر