احداث کلینیک‌های صنعت برای درمان واحدهای بیمار

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۸۱
احداث کلینیک‌های صنعت برای درمان واحدهای بیمار

گروه بنگاه‌ها|

اقتصاد ایران در حالی تلاش می‌کند تا دریچه‌های تازه‌ای رو به سمت توسعه پایدار کشور بگشاید که موضوع رونق تولید و بهبود شاخص‌های کسب و کار همچنان یکی از مهم‌ترین راهبردهایی است که از طریق آن می‌توان زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را فراهم کرد. در این میان ضروری است تا از تمام ظرفیت‌های کشور در بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی و... در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده کرد. یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور در این زمینه سازمان بسیج مستضعفان کشورمان است که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی که از آن برخودار است می‌تواند در نقش یک عامل تاثیرگذار به بهبود شاخص‌های اقتصادی و رشد فضای کسب و کار در جای جای کشور کمک کند.

 «جهاد روشنایی»عنوان راهبردی است که سازمان بسیج مستضعفان با هدف توسعه کسب و کار خرد و مشاغل خانگی در دستور کار قرار داده است؛ راهبردی که از منظر سردار سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان در زمینه اشتغال‌های خانگی است و از دل هماهنگی و همکاری بسیج با دولت (سازمان برنامه و بودجه و بانک عامل) در حال انجام است. طرحی که شاکله آن مبتنی بر ایجاد نیروگاه‌های خانگی است، تا با تسهیلات قرض الحسنه نیروگاه‌های خورشیدی برق تولید کنند و از دل این هماهنگی چرخ معیشت طبقات کمتر برخوردار جامعه بچرخد. موضوع احداث کلینیک‌های ویژه صنعت برای درمان واحدهای بیمار از دیگر طرح‌های جالب توجهی است که در جریان همکاری بسیج با نهادهای دولتی برای احیای واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل در دستور کار قرار گرفته است.  در کنار بحث ورود بسیج به سرمایه‌گذاری در حوزه مشاغل خانگی، رییس سازمان بسیج مستضعفین از ایجاد ۷۵ هزار شغل در قالب کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی توسط سازمان بسیج خبر داد.  سردار سلیمانی در ادامه از تلاش خود برای رفع بیکاری صحبت می‌کند و می‌گوید: در گفت‌وگو با شما اعلام می‌کنم ما ادعا داریم که اگر با ما همکاری شود می‌توانیم لشکر بیکاری را شکست دهیم.  او از طرح بسیج برای ایجاد اشتغال در کشور با استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: بسیج در جهت کمک اشتغال جوانان برای ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد اقدام کرده است و در حال حاضر 14 هزار صندوق قرض‌الحسنه در سراسر کشور و در مساجد مختلف تشکیل شده و این عدد تا پایان سال به 20 هزار خواهد رسید.

وی در مورد آمار گردش حساب صندوق‌های قرض‌الحسنه برای اشتغال اظهار داشت: این صندوق‌ها تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته که ۱۲۰ میلیارد آن تسهیلات پرداخت شده، این تسهیلات به صورت صندوقی است که فرد عضو آن است و توسط شورای مردمی اداره می‌شود. رییس سازمان بسیج مستضعفین در مورد آمار ایجاد اشتغال توسط بسیج نیز گفت: بر اساس آمارها و با توجه به اینکه ابتدای کار صندوق‌هاست، تاکنون ۲۷ هزار شغل ایجاد شده و این صندوق‌ها هزار و ۵۰۰ تسهیلگر و ۶۰۰ هزار عضو دارند. در سال ۹۸ و تا امروز ۳۸ هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد شده است و از این محل ۷۵ هزار شغل ایجاد شده که این آمار تقریبا صد‌هزار اشتغال را تاکنون در بر می‌گیرد و در حال افزایش است. بسیج این ظرفیت را دارد که پرچمدار مقابله با بیکاری باشد و تلاش می‌کنیم با تکیه بر توانایی مردم مشکل بیکاری را به عنوان یک معضل اجتماعی حل کنیم.

      توسعه مشاغل خانگی

سردار سلیمانی همچنین در مورد «جهاد روشنایی» که یکی دیگر از برنامه‌های بسیج در زمینه اشتغال‌های خانگی است تصریح کرد: کار دیگر که توافقات آن با دولت، سازمان برنامه و بودجه و بانک عامل در حال انجام است، ایجاد نیروگاه‌های خانگی است، تا با تسهیلات قرض‌الحسنه نیروگاه‌های خورشیدی برق تولید کنند. وی افزود: روستاییان با این تسهیلات واحد تولیدی را در محل زندگی خود نصب و انرژی وارد شبکه می‌کنند، این خود به معنی افزایش تولید برق در واحد‌های کوچک است. افراد از این طریق می‌توانند به درآمد پایدار برسند. کشور ما ماه‌های زیادی از سال می‌تواند بهره حداکثری از نیروی خورشیدی بگیرد که یک آمار قابل توجه است و می‌تواند در بحث‌های اقتصادی خانواده‌ها بسیار موثر باشد، این طرح «جهاد روشنایی» نامیده شده که البته مسیری است که منحصر به امسال نیست. تلاش داریم اولین واحد‌ها در هفته بسیج به بهره‌برداری برسد..

سردار سلیمانی که با مهر گفت‌وگو می‌کرد از کمک به ۹ هزار واحد تولیدی در بخش صنعت خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات بسیج در بخش تولید کمک به واحدهایی است که آسیب دیده‌اند، بسیج صنعت ما طرح «صنعت‌یار» را در دستور کار قرار داده و واحد‌های آسیب دیده با مسوولان، صاحبان صنایع و صاحب صنعتی که آسیب دیده و دچار رکود و بیکاری شده مشکل را حل می‌کنند. کلینیک صنعت ما به عنوان صنعت‌یار ۹ هزار واحد تولیدی را درمان کرده است.

      افزایش دامنه همکاری‌ها با دولت

رییس سازمان بسیج مستضعفین در مورد افزایش همکاری‌های دولت با سازمان مبتوع خود گفت و تاکید کرد: در سال جدید همکاری هایمان با دولت در خصوص موضوعات تخصصی افزایش پیدا کرده است، یک مقدار شاید سیستم‌های اداری در کشور ما برای سیر این همکاری‌ها کند است اما وزارتخانه‌ها تمایل به همکاری نشان داده‌اند و ما هم پیگیری می‌کنیم.

سردار سلیمانی با اشاره به دامنه فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی بسیج می‌گوید: اقدامات ما در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، رونق تولید، ایجاد شغل، بهداشت و درمان و بعضا کمک‌های بلاعوض به دانش‌آموزان محروم یا خانواده‌های بی‌سرپرست داده می‌شود و همچنین بسته‌های مواد غذایی توسط خیریه‌هایی که در محلات تشکیل شده به دستشان می‌رسد. تعداد این محلات محروم در کشور بیش از این‌هاست که بناست در برنامه‌های بعدی تحت پوشش قرار گیرند؛ اما محرومیت زدایی محدود به این ۴۰۰ محله نیست و در بیشتر استان‌های کشور محرومیت‌زدایی انجام می‌شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفان در ادامه در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین برنامه‌های بسیج برای ارتقای سطح اشتغال در کشور چیست می‌گوید: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید بر توانمندسازی و ایجاد اشتغال متمرکز شوند، مهم آن است که نه‌تنها محرومین بلکه بیکارها هم دارای شغل باشند. ما باید استعدادها و ظرفیت‌هایی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد را شناسایی کنیم و جوانان جویای کار را که اکثرا تحصیل کرده هستند متناسب با علایق و جغرافیای زندگی شان آموزش دهیم و تسهیلاتی که لازم دارند در اختیارشان بگذاریم ما می‌توانیم حجم وسیعی را اشتغال زایی کنیم. تا به امروز ۱۷۰ میلیارد تومان گردش مالی این صندوق‌ها بوده و ۲۷ هزار شغل ایجاد شده است. نه اینکه بخواهیم شعار دهیم، ما برنامه‌های عملی بر اساس کد ملی داریم و روی این پروژه کار می‌کنیم و با دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های حمایتی در حال گفت‌وگو هستیم که بشود این مسیر را طی کنیم..

سردار سلیمانی درباره تاثیرگذاری بسیج در حوزه مشاغل خرد می‌گوید: 38 هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی تاکنون توسط بسیج به بهره‌برداری رسیده است. ما هدف‌گذاری کردیم که در هر اقلیمی متناسب با مقتضیات اقلیم قطب تولید ایجاد کنیم؛ مثل یک نشان یا برند مانند سیب دماوند. ۴۰۰ نقطه کشور در دستور کار داریم که محصولاتشان نشان‌دار شود. ما اشتغال در بخش توزیع را قبول نداریم، اشتغال در بخش توزیع به تعداد کافی شغل بارگذاری شده است. بسیج برای ایجاد اشتغال در بخش تولید، گردشگری و خدمات تمرکز کرده است.

برنامه بسیج تولید خانگی و در واحد‌های کوچک زودبازده است که اگر آسیب هم ببیند با کمک به آنها می‌شود آن را بازیابی کرد، اما اگر یک مجموعه بزرگ آسیب ببیند بازیابی آن مشکل است.

او در ادامه تاکید می‌کند: از جمله اقدامات دیگر بسیج در بخش تولید کمک به واحدهایی است که آسیب دیده‌اند، بسیج صنعت ما طرح «صنعت‌یار» را در دستور کار قرار داده و واحد‌های آسیب دیده با مسوولان، صاحبان صنایع و صاحب صنعتی که آسیب دیده و دچار رکود و بیکاری شده مشکل را حل می‌کنند. کلینیک صنعت ما به عنوان صنعت‌یار ۹ هزار واحد تولیدی را درمان کرده است.

 

ارسال نظر