روستاها قلب تپنده توسعه در کشور

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۱۵
روستاها قلب تپنده توسعه در کشور

در موضوع امنیت مرز خط قرمز داریم

گروه بنگاه‌ها|

معاون اول رییس‌جمهوری که دیروز ‌به همراه شماری از وزیران و مسوولان کشوری برای شرکت در همایش ملی روز روستا و عشایر و افتتاح چند طرح عمرانی وارد خراسان جنوبی شده بود، دیروز با حضور در مناطق مختلف استان از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی و خدماتی استان رونمایی کرد. جهانگیری به اشاره به این واقعیت که روستاها قلب تپنده توسعه در کشورهستند از برنامه‌های کلان دولت برای بهبود شاخص‌های رشد روستاها خبر داد.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ما در موضوع امنیت مرز خط قرمز داریم، گفت: واکنش ما با ورود پهپاد امریکایی به مرز نشان این موضوع بود.

جهانگیری که در جمع مردم شهر مرزی درح صحبت می‌کرد اظهار کرد: ایران سرافراز به این موضوع است که در مرز طولانی با کشورهای متعدد مرزدارانی مردمی دارد که به کمک نیروهای مسلح و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها ایران عزیز را در مقابل همه مسائل حفاظت کردند که امروز مرزهای ایران با وجود این مردم امن است.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه همه در دنیا می‌دانند ایران در مورد بعضی مسائل حساسیت بالایی دارد که یکی از این مسائل مرز است، بیان کرد: امریکایی‌ها با تمام قدرت نمایی خود به قدرت ایران پی نبردند به همین خاطر پهپاد امریکایی وارد مرز ایران شد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عظمت ایران را نشان دادند.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح ایران با قدرت و عظمت خود و با استفاده از تجهیزات ایرانی که با فکر ایرانی ایجاد شده بود، پهپاد امریکایی را شناسایی کردند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه باید برای توسعه بخش‌های مختلف فعالیت کنیم، تصریح کرد: براساس توافقی که سازمان برنامه و بودجه انجام داده ۱۰ هزار واحد مسکونی در روستاها که ۵ هزار واحد توسط کمیته امداد و ۵ هزار واحد توسط بنیاد مسکن تعهد شده شروع خواهد شد تا دغدغه‌ها برطرف شود. جهانگیری با اشاره به رفع مشکل آب آشامیدنی، اظهار کرد: ساخت مجتمع‌های آبرسانی آغاز شده و با تامین اعتباری که صورت خواهد پذیرفت، در اسرع وقت آب آشامیدنی این مناطق تامین خواهد شد. وی بیان کرد: در مورد تکمیل جاده‌های داخلی اگر نیاز به اعتبارات بیشتر داشته باشد، اختصاص می‌دهیم تا این جاده‌ها تکمیل شوند.معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه اکنون ۸۳ درصد جمعیت کشور از راه آسفالته برخوردارند، افزود: معادن و بخش کشاورزی به عنوان دو موضوع اشتعال این منطقه است که معادن باید فعال شوند که این امر زمینه ساز اشتغال جدی این منطقه است.

جهانگیری با بیان اینکه نهبندان و سربیشه استعداد معدنی بالایی دارند، تصریح کرد: خراسان جنوبی با کمبود منابع آبی روبه‌رو است و در این شرایط باید روش‌هایی مانند بهره‌گیری از روش‌های گلخانه‌ای و روش‌های مدرن که نیاز به مصرف آب کمتری دارند، به‌کار‌گیریم.

وی با بیان اینکه کشاورزی متناسب با شرایط آبی استان باید مدنظر قرار گیرد، افزود: امروز مجتمع آموزشی شبانه‌روزی در درح با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومانی کلنگ زنی خواهد شد که امیدواریم به زودی تکمیل شود.

معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: امروز غذای کشور در روستاها تولید می‌شود که باید به آن توجه کرد و به صورت ماهیانه پیگیری اقدامات انجام شده رصد شده و به بنده گزارش خواهد شد.

 افزایش مناسبات اقتصادی با افغانستان

جهانگیری با بیان اینکه با قول مسوولان در اولین فرصت کل معابر آسفالت خواهد شد، اظهار کرد: با افغانستان رابطه خوبی داریم. این رابطه برای ما مهم است و علاقه‌مند هستیم به عنوان همسایه افغانستان، روابط خوبی با این کشور داسته باشیم و امنیت آن را تامین کنیم. بازار افغانستان مورد حمایت ایران است و تا سال گذشته سالانه از ماهیرود ۸۰۰ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشتیم که نباید این بازار را از دست بدهیم. باید منافع دولت افغانستان را تامین کنیم و باید ماهیرود را به شرایطی برسانیم که بتواند به خوبی واردات و صادرات را انجام دهد. اگر بازار ما در افغانستان گسترش یابد این منطقه در خراسان جنوبی پیشرفت و توسعه پیدا خواهد کرد.

معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: روابط با افغانستان و فعالیت بازارچه‌های مرزی را باید جدی بگیریم که این امر می‌تواند روی اقتصاد دو کشور اثرگذار باشد.

جهانگیری یادآور شد: ما به منطقه سربیشه و درح آمده‌ایم تا سخن رهبر معظم انقلاب در زمینه توجه به نهبندان و سربیشه را احیاء کنیم.

 هزینه ۳۰ هزار میلیاردی برای سرمایه‌گذاری در آب‌های مناطق مرزی

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین از هزینه

۳۰ هزار میلیاردی برای سرمایه‌گذاری در آب‌های مناطق مرزی خبر داد.

اسحاق جهانگیری، دیروز ‌در مراسم بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به بیرجند با بیان اینکه در بخش آب مناطق مرزی کشور کارهای بزرگی انجام شده است، گفت: طی 5 سال گذشته 8 میلیارد دلار معادل 30 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در آب‌های مناطق مرزی کشور هزینه شده است.جهانگیری افزود: از آغاز دولت دوازدهم هر سال 100 تا 300 میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها هزینه شده است.معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در بخش آب مناطق مرزی کشور کارهای بزرگی انجام شده و طی پنج سال گذشته 8 میلیارد دلار معادل 30 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در آب‌های مناطق مرزی کشور هزینه شده است.

جهانگیری گفت: در بخش آب و برق در سال‌های اخیر کارهای بسیار بزرگی در کشور صورت گرفته‌ که نتیجه آن برخورداری جمعیت زیادی از مناطق شهری و روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و کاهش خاموشی در کشور بوده است.

وی افزود: با اجرای طرح‌های مهم آبرسانی مشکل کمبود آب آشامیدنی بیرجند رفع‌ می‌شود و برای توسعه بیش از پیش خراسان جنوبی نیازمند اجرای طرح‌های مهم و زیرینایی هستیم.

جهانگیری ادامه داد: سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای طرح‌های آبرسانی کشور از جمله مناطق روستایی اختصاص می‌یابد که در نوع خود بی‌سابقه است.

وی با اشاره به توسعه روزافزون در بخش صنعت برق کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون به قطب تولید برق در منطقه تبدیل شده‌ که با صادرات آن به برخی کشورهای منطقه، وجوه دریافتی از آن در راستای سازندگی کشور هزینه می‌شود.طرح آبرسانی از محمدشهر به بیرجند با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و این طرح با هدف تامین ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهر بیرجند از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا افق ۱۴۰۴ تامین آب را انجام می‌دهد.

 

ارسال نظر