تشکیل کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۱۴
تشکیل کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد

کارشناس اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد بابیان اینکه کار توزیع کاغذ با کمک اتحادیه‌ها در حال انجام است، گفت: گردش مالی بازار نشر کتاب با توجه به شرایط کاغذ زیاد مناسب نیست.

امیرحسین پیشان در گفت‌وگو با مهر، ضمن بیان اینکه گردش مالی بازار نشر کتاب با توجه به شرایط کاغذ زیاد مناسب نیست، ابراز داشت: با توجه به گرانی کاغذ و کمبود آن در مقطع خاص کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل شد تا بتوان با انجام سازوکار مشخص بحث توزیع کاغذ را به انجام رساند.

وی ضمن بیان اینکه هم‌اکنون کار توزیع کاغذ برای نشریات، روزنامه‌ها، کتاب و چاپخانه‌ها با کمک اتحادیه‌ها در حال انجام است، افزود: امیدوارم با انجام مصوبات این کارگروه مشکل کاغذ برای فعالان این عرصه به‌ویژه حوزه نشر کتاب برطرف شود.

کارشناس اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد بابیان اینکه آستان قدس رضوی از جمله نهادهایی که بیشترین آمار نشر کتاب را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: تهران، خراسان رضوی، قم و اصفهان از جمله استان‌های محسوب می‌شوند که بیشترین نشر کتاب رادارند.

پیشان در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی کتابی با صفحات کم بسیار گران تمام می‌شود، تصریح کرد: در مقوله قیمت‌گذاری کتاب چند موضوع حائز اهمیت است، ابتدا هزینه‌های صورت گرفته، دوم نشر یا برندی که ناشر از آن استفاده می‌کند و در نهایت مواردی که نویسنده و مولف کتاب قیمت‌گذاری را به واسطه آن تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ضمن بیان اینکه دنیا به سمت جایگزینی مواردی غیر از چوب برای تولید کاغذ است، افزود: طی چند سال گذشته بحث تولید کاغذ از نوعی سنگ نقل محافل شده است اما باید دید در مرور زمان چقدر این مواد زیان‌آور یا برگشت‌پذیر هستند لذا امروز نه‌تنها تولید کاغذ از سنگ بلکه از مواد دیگر نیز در دست بررسی است و اگر این موارد از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد و بتوان از آنها کاغذ در دراز مدت استحصال کرد حتما استفاده می‌شود.

 

ارسال نظر