توزیع 4 هزار دام سنگین در سیستان و بلوچستان به همت بنیاد برکت

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۷۹
توزیع 4 هزار دام سنگین در سیستان و بلوچستان به همت بنیاد برکت

گروه بنگاه‌ها|

بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با به‌کارگیری الگوی جدید کسب‌وکار در مناطق روستایی، اجرای یک‌هزار طرح اشتغال‌زایی را در استان سیستان و بلوچستان کلید زد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در مراسمی با حضور محمود عسکری‌آزاد رییس هیات‌مدیره بنیاد برکت، معاونان و مدیران اشتغال‌زایی این بنیاد و احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، فرآیند ایجاد یک‌هزار طرح اشتغال‌زایی مبتنی بر الگوی مردم‌محور و برنامه‌های محرومیت‌زدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 5 شهرستان و 200 روستای این استان آغاز شد.

براساس این گزارش، در یک‌هزار طرح اشتغال‌زایی مذکور که در قالب مدل‌های اجتماع‌محور «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت) و «آسمان» (آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) و در روستاهای 5 شهرستان زاهدان، زابل، نیمروز، هیرمند و هامون استان سیستان و بلوچستان به اجرا درمی‌آید، به هر خانوار چهار رأس گوساله واگذار و پس از پایان دوره 6 ماهه پرواربندی، از آنها خریداری می‌شود. در ادامه، مجدداً به هر متقاضی چهار رأس گوساله دیگر تحویل داده می‌شود تا این فرآیند برای دومین‌ مرتبه در سال تکرار شود. به این ترتیب، ضمن تأمین دوباره سرمایه اولیه برای اشتغال، سود حاصل از فروش دام‌های پرورش‌یافته، به عنوان درآمد متقاضیان منظور می‌شود. هر متقاضی اشتغال مشمول این طرح، بطور متوسط در ماه 15 میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

لازم به توضیح است، در تمام این مراحل، بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فقط نقش تسهیل‌گر را دارد و همه امور از جمله واردات دام از کشور پاکستان، قرنطینه، حمل و نقل به شمال استان سیستان و بلوچستان و بطور مشخص منطقه زابلستان، پشتیبانی، تأمین علوفه و خوراک، خرید به نرخ روز، کشتار دام‌ها و توزیع در بازار داخلی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. به عبارت دیگر، بنیاد برکت در نقش یک تسهیل‌گر، بخش خصوصی را به مردم مرتبط می‌کند.

اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی جدید بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سیستان و بلوچستان، علاوه بر فراهم آوردن بیش از 2 هزار شغل در مناطق محروم این استان، باعث رونق تولید، ایجاد معیشت پایدار، توانمندسازی اقتصادی، تحقق اقتصاد مردمی، کمک به تأمین گوشت در داخل کشور، افزایش امنیت مواد غذایی و تبدیل سرمایه‌های مردم با ارزش افزوده بیشتر خواهد شد.

پرورش این 4 هزار رأس گوساله به شکل صنعتی، اعتباری معادل قیمت خود آنها را برای تأمین زیرساخت‌های نگهداری می‌طلبید که با الگوی جدید کسب‌وکار طراحی شده توسط بنیاد برکت، عملاً بخش سرمایه‌گذاری ثابت حذف می‌شود و صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی چشم‌گیری را در پی دارد.

بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اجرای این یک‌هزار طرح اشتغال‌زایی مطابق با اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان، بیش از 900 میلیاد ریال اعتبار در نظر گرفته است. این طرح‌ها قابلیت تعمیم و اجرا در سایر مناطق این استان را نیز دارند.

رییس هیات‌مدیره بنیاد برکت و هیات همراه همچنین در جلسه شورای استان سیستان و بلوچستان حضور یافتند. عسکری‌آزاد در این جلسه، ضمن تشریح مدل‌ها و طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، به تبیین اقدامات انجام شده و در دست اقدام این بنیاد در استان سیستان و بلوچستان پرداخت.

گفتنی است، بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام (ره) تا به امروز 2350 طرح اشتغال‌زایی را در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری کامل رسانده و 1668 طرح دیگر را نیز در دست اقدام دارد. 14شهرستان و 404 روستای سیستان و بلوچستان تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت قرار دارند و در همین راستا، 68 مجری و تسهیل‌گر در این استان مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

 

ارسال نظر