تاثیر تحریم‌ها بر توسعه توانمندی‌های داخلی

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۳۴
تاثیر تحریم‌ها بر توسعه توانمندی‌های داخلی

گروه بنگاه‌ها|

در شرایطی که بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های دامنه‌دار اقتصادی برخی پیش‌بینی‌های کارشناسان داخلی و خارجی حاکی از آن بود که اقتصاد و تولید کشورمان به دلیل فشار برآمده از تحریم‌ها با خطر تعطیلی و رکود دامنه‌دار مواجه می‌شود؛ اما واقعیات میدانی و آمارهای مستند اقتصادی کشور نشان می‌دهد که بر خلاف پیش بینی‌ها نه تنها این اتفاق برای اقتصاد ایران رخ نداده بلکه در سراسر کشور، واحدهای صنعتی در حال افزایش ظرفیت تولیدی خود هستند . موضوعی که بیانگر اهمیت استفاده از یک راهبرد مشخصو کارشناسی شده برای رسیدن به رونق تولید و بهبود شاخص‌های اقتصادی است.

 تجربیات اقتصادی و سیاسی کشورمان طی 4دهه گذشته نشان می‌دهد که اقتصادایران تجربه‌های سخت‌تر از تحریم‌های ترامپ را پشت سر گذاشته؛ تجربیاتی که هر کدام از آنها توانمندی تازه‌ای را به ایران بخشیدند و ایران را در برابر دشمنی‌ها و تحریم‌ها مقاوم کردند. واقعیت آن است که اقتصاد کشورمان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در تیررس تحریم‌ها و محدودیت‌های غرب قرار داشته است، اما هرگز مسیر و راهبرد خود را در مواجهه با عامل بیرونی تغییر نداده است. محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی برای مدت طولانی، این درس را به اقتصاد ایران آموخت که برای شکوفایی و رونق اقتصادی هیچ چاره‌ای جز تکیه بر توانایی‌های درونی خود ندارد و تنها با توسعه توانمندی‌های داخلی خود است که قادر به دستیابی به خودکفایی و ثبات خواهد بود. در این گزارش با رصد اظهارنظرهای مسوولان اقتصادی کشور تلاش شده تا راهکار بهبود شاخص‌های اقتصادی و تولیدی در دوران تحریم‌ها از منظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

    حفاظت از ظرفیت‌های تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران یکی از چهره‌های اقتصادی کشور است که معتقد است تحریم‌های اقتصادی امریکا نه تنها باعث رکود اقتصادی کشور نشده بلکه این محدودیت‌ها فعالان اقتصادی و مسوولان را متوجه ظرفیت‌های داخلی اققتصاد کرده است. پرنیان در همین زمینه می‌گوید: دشمنان انتظار داشتند در نیمه دوم سال ۹۷ و سال ۹۸ دومینوی تعطیلی کارخانجات و واحدهای صنعتی در کشور اتفاق بیفتد که به فضل خداوند، بهره‌گیری از نفس قدسی رهبر معظم انقلابی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در تمام کشور واحدهای صنعتی در حال افزایش ظرفیت هستند و اکنون نهضت ساخت داخل در کشور اتفاق می‌افتد.

«صابر پرنیان» با اشاره به فعالیت ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور، جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای مشابه تولید داخلی، بهبود فضای کسب‌وکار و اصلاح نظام بانکی و گمرکی را از راهکارهای رونق تولید برشمرد.وی با بیان اینکه ۹۴ درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند «آنچه در جامعه ایجاد تحرک می‌کند همین صنایع کوچک است» و موتور محرک اقتصاد و اشتغال کشور را صنایع کشور اعلام کردند.

پرنیان تصریح کرد: دشمنان بدانند که کشوری با داشتن رتبه دوم دانش‌آموختگان رشته فنی و مهندسی جهان، ۳۶ میلیون جوان دارای سن ۱۵ تا ۴۰ سال، انبوه جوانان مشتاق جهادی و با انگیزه، تحریم‌پذیر نیست ما اگر به سیاست‌های اصولی اقتصاد مقاومتی که نسخه شفابخش احیای اقتصاد است، توجه کنیم و آن را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم در واقع نهضت بزرگی در تولید داخلی و اشتغال در کشور شکل می‌گیرد.

به گفته وی، اکنون ما از وضعیت حفظ اشتغال عبور کرده و در حال افزایش اشتغال هستیم و به فضل خدا و تلاش جهادگران اقتصادی امسال و سال آینده، سال رونق تولید است تا سخنان رهبر معظم انقلاب تحقق یابد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که «مساله مهم را معیشت مردم»عنوان کرده‌اند، گفت: بهترین راه ترمیم و اصلاح معیشت مردم تکیه بر رونق تولید داخلی است که برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و زیر ظرفیت کار کردن واحدهای صنعتی کوچک که ۹۴ درصد صنعت کشور با ۶۳ درصد اشتغال صنعتی و پایدار کشور را برعهده دارند، یک تلاش همه‌جانبه را می‌طلبد.

وی ایجاد فرصت‌های شغلی، عدالت صنعتی در روستاها و شهرها، کاهش تعادل‌بخشی منطقه‌ای و اقتصادی، اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، اقتصاد متکی بر مردم  اقتصاد متکی بر داشته‌ها را از ویژگی‌های صنایع کوچک برشمرد و افزود: برخی مرعوب شده بودند و فکر می‌کردند در کشور چه اتفاقی می‌افتد اما با این نهضت داخل و با این فضای انقلابی و جهادی که در فضای وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته رفع موانع تولید در دستور کار و در حال رخداد است به‌طوری که در استان تهران بیشترین وقت به رفع موانع تولید اختصاص یافته است.

پرنیان اظهار داشت: همچنین برای بهبود فضای کسب‌وکار باید مشکل بروکراسی اداری برطرف شود زیرا تولیدکنندگان از تحریم نگران و ناراحت نیستند اما از بروکراسی اداری و فضای نامناسب کسب‌وکار نگران و ناراضی هستند بنابراین ما باید قوانین ضد تولید، قوانین متناقض، قوانینی که مخل تولید کشور هستند را رفع کنیم. وی با بیان اینکه هیچ بن بستی برای تولید کشور وجود ندارد، اضافه کرد: اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات در کشور باید راه بیفتد. وی با اشاره به اینکه مردم مشکل معیشتی دارند گفت: مردم هر جا نیاز بوده در انقلاب پشت نظام ایستادند و تمام توطئه‌ها را نقش بر آب کردند الان زمان آن رسیده که مسوولان و خدمت‌گزاران به مردم لبیک بگویند و مدیران دولتی باید میز کارشان را در محیط‌های صنعتی و کسب‌وکار قرار دهند.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، اصلاح نظام گمرکی و بانکی را خواستار شد و افزود: نظام بانکی باید در خدمت تولید، اقتصاد مولد و  واحدهای صنعتی باشد، معادن ما می‌تواند ما را از نفت بی‌نیاز کند همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند «معادن می‌تواند جایگزین نفت باشد».وی با بیان اینکه کشور دارای هفت درصد منابع و ذخایر معدنی جهان است، اظهار داشت: برای رونق تولید باید انقلاب معدنی در کشور اتفاق بیفتد که از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است ما می‌توانیم ثروت قابل توجهی برای کشور ایجاد و خام‌فروشی را متوقف کنیم که در حال این رخداد هستیم.

    استفاده از ظرفیت کوچک‌ها برای عبور از تحریم‌ها

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران از جمله افرادی است که معتقد است اقتصاد ایران با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌تواند از چالش تحریم‌های اقتصادی عبور کند و در مسیر رونق تولید گام بردارد. ابوالفضل روغنی گلپایگانی درباره نقش شرکت‌های کوچک و متوسط برای مقابله با تحریم اظهار کرد: در بسته پیشنهادی که ایران و اروپا درباره آن در حال توافق هستند، قرار بر این است که شرکت‌های کوچک و متوسط محور کار قرار بگیرند.ابوالفضل روغنی گلپایگانی افزود: به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ معمولا مورد تحریم امریکا قرار می‌گیرند یا به دلیل مراوداتی که با امریکایی‌ها دارند از کار کردن در ایران هراس دارند بنابراین شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند بهترین فرصت باشند به این دلیل که بخش خصوصی صد درصد کاملی هستند و وابستگی مالی با امریکا ندارند به همین جهت می‌توانند به راحتی در کشور ما فعالیت کنند.وی تاکید کرد: محور قرار دادن بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از مسیر‌هایی است که می‌تواند ما را از فشار‌ها و تحریم‌های امریکا برهانند.

روغنی گلپایگانی درباره اینکه آیا شرکت‌های کوچک و متوسطه داخلی توانایی همکاری با شرکت‌های خارجی را دارند، خاطرنشان کرد: همکاری شرکت‌های داخلی با اروپاییان نیاز به زیرساخت دارد که آماده نیست، یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها مبادلات مالی است که مشکل دارد و  باید حل شود.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به هرحال این موضوع نیازمند زیرساخت‌هایی است از جمله اینکه معمولا این شرکت‌ها در بخش‌های تحقیق و توسعه زیاد صاحب فکر و ایده نیستند و در سطح مقیاس کوچک می‌توانند فعالیت کنند اما، چاره‌ای نداریم و باید این مسیر را طی کنیم.وی با بیان اینکه شرکت‌های ما زیرساخت‌های لازم را ندارند و به زمان نیاز داریم که این‌کار‌ها را انجام دهیم، اظهار کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور در حالت خوشبینانه ۵۰ تا ۶۰ درصدشان با ظرفیت خوب در حال کار کردن هستند، کار سختی است اما، ما باید هم شرایط را آماده کنیم و هم مقدمات را فراهم کنیم تا این ارتباطات بهتر شود.روغنی‌گلپایگانی گفت: شرکت‌های ما کم نیستند و طرف‌های اروپایی را می‌شناسند و از طریق ارتباطات و تعاملات که در حال برقرار شدن است این مساله قابلیت حل بهتری خواهد داشت.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وزارت خارجه بخشی به عنوان رایزن‌های اقتصادی دارد که وزیر خارجه دستور داده تا فعال شوند و بخش خصوصی هم تلاش می‌کند تا سفر، مبادلات و روابط بیشتری را برقرار کند تا بتوانیم مکانیسم را در کشور طراحی کنیم.در حال حاضر که شرایطی فراهم شده تا بتوان از ابزار صنایع کوچک برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد باید از ظرفیت این بنگاه‌ها نهایت بهره‌برداری را کرد و با توانمندسازی بیشتر آنها به سمتی حرکت کرد تا کشور بتواند با چالش‌هایی که از سوی امریکا با آن مواجه می‌شود، مقابله کند.

 

ارسال نظر