استفاده از ظرفیت استانی برای رونق تولید

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۰۷
استفاده از ظرفیت استانی برای رونق تولید

استفاده از ظرفیت‌های مشترک اتاق‌های سراسر کشور برای رسیدن به یک هدف مشترک ایده‌ای است که از زمان انقلاب مشروطه و تشکیل اولین نهادهای مدنی اقتصادی در محافل اقتصادی و کارشناسی کشور مطرح شد؛ ایده‌ای که تلاش می‌کرد تا ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور را در راستای یک هدف مشترک به کار بندد و بهترین نسخه اقتصادی را برای رشد تولید و بهبود تجارت ارایه کند. برنامه‌ای که هرچند تلاش‌های بسیاری برای تحقق آن صورت گرفت اما هرگز نتوانست به شکل منسجم در صحنه اقتصادی کشورمان فرصت ظهور و بروز پیدا کند.

 بر اساس این ایده ریشه‌دار روسای اتاق‌های بازرگانی اصفهان، شیراز، تبریز، رشت، یاسوج، قزوین، اهواز، بجنورد و البرز دیروز در تبریز گردهم آمده و اساسنامه مجمع رونق تولید و صادرات را بررسی کردند.

یونس ژائله رییس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با اظهار امیدواری از اینکه نشست‌های مشترک بین اتاق‌های شهرستانی بتواند در توسعه اقتصاد کشور موثر واقع شود، بر آسیب‌شناسی تمرکز گرایی اقتصاد کشور تاکید کرد.

وی گفت: تمرکز منابع مالی و اقتصادی در مرکز کشور سبب عقب ماندگی بیش از پیش مناطق مختلف کشور شده و مهاجرت نیروی انسانی و کارآفرینان را از استان‌های مختلف به مرکز کشور به دنبال داشته است.وی گفت: امیدواریم با تشکیل مجمع «رونق تولید و صادرات» بتوانیم روند و توسعه اقتصاد کشور را در راستای توسعه پایدار و متوازن تمام مناطق آن فراهم آوریم.رییس اتاق تبریز با اشاره به کاهش صادرات محصولات تولیدی بنگاه‌های صنعتی کشور در شرایط سخت اقتصادی اظهارداشت: باید در مجمعی که با حضور اتاق‌های سراسر کشور در راستای حمایت از تولید و صادرات کشور ایجاد می‌شود یک برنامه منسجم و عملیاتی در راستای حمایت از تولید و افزایش صادرات محصولات تولیدی کشور تدوین کنیم.

 پاسخ به دغدغه‌های اهالی تولید

رحیم بنامولایی رییس اتاق البرز در جریان گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین راهبردهایی که در این مجمع استانی توسط اتاق‌های بازرگانی پیگیری می‌شودچه مواردی را شامل می‌شود؟ می‌گوید: با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در حوزه رونق تولید و دغدغه‌هایی که ایشان در خصوص بهبود شاخص‌های معیشتی و اقتصادی مردم دارند؛ اتاق‌های بازرگانی 10استان صنعتی کشور حول محور پاسخگویی به این دغدغه‌ها فراکسیونی را تشکیل دادند تا از طریق هم‌افزایی استانی راهکارهای عملیاتی و منسجمی برای رونق تولید و متعاقب آن توسعه صادراتی بحث رونق تولید را که شاه کلید حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است در مسیر عملیاتی شدن قرار دهند. همانطور که مستحضرید به کارگیری ظرفیت‌های مشترک استان‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارها برای رشد پایدار و ثبات در حوزه‌های تولید، خدمات و کشاورزی است. چرا که استان‌های مختلف از طریق هم‌افزایی و همپوشانی می‌توانند به بهتر شدن وضعیت تولید کمک کنند. هدف اصلی برگزاری این مجمع با حضور استان‌های مختلف در این راستا است.

بنامولایی در ادامه درباره حوزه‌هایی که این فراکسیون جدید اقتصادی دنبال می‌کند؛ گفت: بطور خلاصه می‌توان گفت که این فراکسیون در بخش‌های قبل از تولید، تولید و خدمات بعد از تولید فعالیت می‌کند. آمارهای اقتصادی گویای این واقعیت روشن است که به کارگیری ابزارهای تکنولوژیکی و اتوماسیون باعث شده که ظرفیت‌های اشتغالزایی از تولید به سمت خدمات میل کند بنابراین ضروری است که بخش‌های تولیدی و خدماتی مناسبات ارتباطی دامنه داری را با هم شکل دهند تا از طریق ایجاد تکانه‌های مورد نیاز ظرفیت‌های اشتغالزایی کشور افزایش پیدا کند. فرآیندهای قبل از تولید مواردی چون تامین مواد اولیه، انتقال دانش و تکنولوژی و...را در بر می‌گیرد؛ ضمن اینکه در نگاه جدید به تولید باید موارد مهمی چون به کارگیری مدیریت نوین و کارآفرین؛ به روز آوری روش‌های اجرایی و در نهایت رسیدن به بالاترین راندمان را شامل ‌شود. در یک کلام در حوزه تولید نیازمند مدیرانی هستیم که شرایط جدید فضای اقتصادی را درک کرده باشند و بر اساس این شرایط جدید دستورالعمل‌های اجرایی و اقتصادی واحد تولیدی را پیش ببرند. در خصوص خدمات بعد از تولید هم می‌توان به مواردی چون بازارشناسی، نیازسنجی و بازاریابی و در نهایت توزیع مناسب اشاره کرد. مجموعه این مطالبات باعث شده تا روسای اتاق‌های بازرگانی این 10 استان دور یک میز بنشینند و تلاش کنند تا بهترین راهکار اجرایی را برای انتفاع اقتصاد کشور تدارک ببینند؛ در مراحل بعدی و پس از موفقیت این طرح سایر استان‌ها نیز می‌توانند به این جمع بپیوندند تا اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور بر اساس یک راهبرد مشخص و مبتنی بر یک ایده روشن که رونق تولید است قدم بردارند. مثلا اگر ما در استان البرز قطب تولید ماکارونی و قارچ هستیم تولید‌کننده‌ها محصولات خود را در اختیار شرکت‌های مربوطه قرار می‌دهند تا بر اساس یک الگوی مشخص در کشورهای همسایه و سایر کشورها توزیع و قیمت‌گذاری شود. اینگونه محصول ایرانی از سیطره دلال‌ها و واسطه‌ها خارج می‌شود و منافع اقتصادی آن هم به استان مربوطه تخصیص داده می‌شود؛ ظرفیت‌های اشتغالزایی هم در حوزه خدمات تعریف می‌شود تا به مطالبات اشتغالزایی استان‌ها هم پاسخ داده شود. رییس اتاق البرز در پاسخ به این پرسش که ویژگی این طرح از نظر شما چیست؟ می‌گوید: ما معتقدیم که دغدغه تولید‌کننده فقط باید تولید بهترین محصول باشد. تولید‌کننده را نباید درهزارتوی پیچیده بازاریابی و نیازسنجی و...تنها رها کرد. باید خدمات مورد نیازش را از ابتدا تامین کرد. این راهبردی که ما در این مجمع به دنبال تحقق آن هستیم. اینکه تولید‌کننده تلاش کند تا بهترین محصول را ارایه کند و آسوده خاطر باشد که این محصول باکیفیت به دست مصرف‌کننده در داخل و خارج از مرزهای کشور به قیمت مناسب می‌رسد و در نهایت منافع آن هم به تولیدکننده برسد. بنامولایی در خصوص مطالبات این مجمع از دولت و مجلس می‌گوید: اولا که وزارت امور خارجه باید از طریق دیپلماسی اقتصادی به این مجمع برای پیگیری برنامه‌هایش کمک کند. مجلس هم می‌تواند قوانین مورد نیاز و به روز شده‌ای را برای ایجاد یک چنین ساختارهای اقتصادی تامین کند.

در شرایطی که امریکا رسما اعلام کرده که نبرد اقتصادی با ایران را دنبال می‌کند باید از طریق یک چنین مجامعی در برابر سنگ اندازی‌های دشمنان سنگرهای محافظتی مناسب ایجاد کنیم. پا گرفتن شرکت‌های توسعه صادراتی که در این مجمع بخش‌های مختلف آن پیگیری می‌شود راهکاری است که می‌تواند کشور را در دالان عبور از چالش تحریم‌ها یاری کند.

  آسیب‌شناسی تمرکز اقتصادی کشور

در همین خصوص یونس ژائله رییس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص آسیب‌شناسی تمرکز گرایی اقتصاد کشور گفت: تمرکز منابع مالی و اقتصادی در مرکز کشور سبب عقب ماندگی بیش از پیش مناطق مختلف کشور شده که مهاجرت نیروی انسانی و کارآفرینان را از استان‌های مختلف به مرکز کشور را سبب شده که امیدواریم با تشکیل مجمع «رونق تولید و صادرات» بتوانیم روند توسعه اقتصاد کشور را در راستای توسعه پایدار و متوازن تمام مناطق آن فراهم آوریم.رییس اتاق تبریز با اشاره به کاهش صادرات محصولات تولیدی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور در شرایط سخت اقتصادی یادآورشد: باید در مجمعی که با حضور اتاق‌های سراسر کشور در راستای حمایت از تولید و صادرات کشور ایجاد می‌شود یک برنامه منسجم و عملیاتی در راستای حمایت از تولید و افزایش صادرات محصولات تولیدی کشور تدوین کنیم. وی در همین خصوص افزود: این مجمع راهکارهای اصلاحی و عملیاتی خود را تقدیم هیات رییسه و شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور خواهد نمود.ژائله: آموزش مهارت‌های ضمن خدمت برای پرسنل واحدهای تولیدی به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را با توجه به تحولات جهانی در حوزه کسب و کار یادآور شد و افزود: مطمئناً با تمرکز زدایی، افزایش تولیدات صادرات و آموزش مهارت‌ها با توجه به تحولات جهانی می‌توانیم در تسریع توسعه اقتصادی کشور موفق عمل نماییم.

وی با اشاره به بازار 500 میلیون نفری در کشور‌های منطقه یادآور شد: باید با تقویت تشکل‌های موجود امکان تغییرات اساسی در حوزه‌های تولیدی و صنعتی بهبود وضعیت اقتصادی را مهیا‌ سازیم تا با افزایش GDP کشور رفاه اجتماعی تمام احاد جامعه را ارتقاء دهیم . رییس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که مجمع رونق تولید و صادرات باید با ارایه برنامه کارشناسی و تخصصی بهره وری اقتصادی کشور را افزایش دهند؛ افزود: باید هدف اساسی این مجمع کمک به هیات رییسه اتاق ایران برای حرکت و خروج از رکود موجود در اقتصاد کشور باشد تا این مجمع به نتیجه تعیین شده نایل گردد.

  هم‌افزایی اتاق‌ها برای رشد بیشتر

شهلا عموری رییس اتاق اهواز ایجاد مجمع رونق تولید و صادرات را هم افزایی 34 اتاق در سراسر کشور در راستای توسعه اقتصادی کشور خواند و خاطرنشان کرد: باید به صورت تخصصی در بازار‌های منطقه‌ای حضور داشته باشیم که ایجاد این مجمع می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی فرصت‌های خوبی برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورد.

رییس اتاق اهواز آسیب‌شناسی وضعیت موجود اتاق هادر راستای اصلاح و تقویت عملکرد اتاق‌ها را ضروری خواند و در همین زمینه خاطرنشان کرد: باید در رتبه‌بندی اتاق‌های بر اساس شاخص‌های علمی عمل کنیم.

عموری استفاده از ظرفیت شورای روساء، شورای گفت‌وگو و اتاق‌های مشترک را لازمه تقویت اتاق‌های سراسر کشور و توسعه اقتصادی کشور خواند و یاد آور شد: برای اینکه بتوانیم ازظرفیت این تشکلها بیشتر بهره مند شویم باید

 بر اساس تخصص‌های موجود و در جهت حل مسائل ملی در آنها حضور یابیم.

 

ارسال نظر