۱۰۰۰ پرونده قاچاق بالای ۵ میلیارد ریال در کشور تشکیل شده است

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۵۶
۱۰۰۰ پرونده قاچاق بالای ۵  میلیارد ریال در کشور تشکیل شده است

معاون هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با تاکید بر کاهش قاچاق گفت: ۱۰۰۰ پرونده قاچاق بالای ۵ میلیارد ریال در کشور طی سال ۹۷ تشکیل شده است.

به گزارش مهر، مصطفی پورکاظم شایسته دیروز در پنجمین نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته بیش از پنج میلیارد ریال در کشف پرونده‌های مهم قاچاق افزایش داشته‌ایم، ادامه داد: باید همه استان‌ها در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تلاش کنند و این موضوع یکی از اولویت‌ها باشد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی نیز در امر مبارزه با قاچاق رتبه برتر کشور شده است، افزود: ۳ هزار و ۵۰۰ پرونده تعزیراتی و قضایی در این استان تشکیل شده است.شایسته با اشاره به اینکه ۵۲ میلیارد تومان حجم جرایم صادر شده در آذربایجان شرقی است، ادامه داد: آذربایجان شرقی در انهدام کالای قاچاق در کشور رتبه نخست را دارد.وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۳۹۲ شمسی ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور انجام شده است، گفت: بر اساس قانون نیز نباید کالای قاچاق کشف شده به بازار داخلی وارد شود. مقدار قاچاق کالا در سال ۱۳۹۶ به ۱۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.معاون هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با تاکید بر ضرورت رسیدگی فوری به پرونده‌های قضایی قاچاق در کشور گفت: کشورهای همسایه برای مبارزه با قاچاق هزینه نمی‌کنند، بر اساس کنوانسیون بین‌المللی آنها باید در این خصوص هزینه کنند، زیرا فعلاً فقط ایران خسارت‌های مالی و جانی در این خصوص متحمل می‌شود.وی ادامه داد: در مجموع ۲ هزار پرونده قضایی وجود دارد که به خاطر صدور حکم جزای نقدی معطل مانده است که از این تعداد ۵۲ پرونده تشکیل شده است.

   افزایش کشفیات  قاچاق

استاندار آذربایجان شرقی نیز از افزایش کشفیات کالای قاچاق در این استان خبر داد و گفت: تمام مسوولان استان برای مبارزه با قاچاق، پای کار هستند.

محمدرضا پورمحمدی در پنجمین نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی که با حضور معاون هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در تبریز برگزار شد، گفت: عزم جدی برای مقابله با قاچاق در استان وجود دارد.وی با اشاره به کشف ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در نقطه مرزی نوردوز توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) اظهار داشت: این آمار مبارزه جدی تر با قاچاق کالا را نشان می‌دهد و البته موقعیت جغرافیایی استان نیز برای قاچاقچیان وسوسه انگیز است.پورمحمدی ادامه داد: مرزهای جنوبی و غربی کشور برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوب تجهیز و مکانیزه شده و این موضوع قاچاق را دشوار کرده است. افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی کشفیات در برخی از کالاهای قاچاق در استان، حاکی از توجه ویژه دستگاه‌های نظارتی به این موضوع است.وی با بیان اینکه موقعیت ژئوپولیتیک آذربایجان شرقی، قاچاقچیان را به سودجویی از راه‌های مجرمانه وسوسه می‌کند، ادامه داد: بر همین اساس باید یک عزم جدی برای مقابله بی‌امان با قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر در استان وجود داشته باشد. البته برخی مسائل و مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد ولی این مشکلات ماهیت صرف اقتصادی ندارند و برخی مربوط به اقتصاد سیاسی و تابعی از مسائل سیاسی است.

 

ارسال نظر