برنامه‌ریزی برای حذف قبوض کاغذی

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۹۱

اخیرا حذف قبوض کاغذی در لیست بایدهای دولت قرار گرفته و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مشترکان برق از ابتدای مهرماه به جای دریافت قبض کاغذی برق اطلاعات مصرف خود را از طریق پیامک دریافت خواهند کرد، این در حالی است که اپراتور اول تلفن همراه کشور این موضوع را از اسفند سال ۹۲ در قالب طرح همراه طبیعت استارت کرد و تاکنون توانسته نزدیک به ۱۷ میلیون مشترک دایمی خود را راضی به همراهی در این طرح کند.

نود فناوری – براساس این گزارش، ۸ اسفندماه سال ۹۲، همزمان با آغاز نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، کمپین «همراه طبیعت» اپراتور اول کلید خورد.

در همین حال همراه اول با صرف هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی برای پیوستن مشترکان خود به این طرح متحمل سختی‌های بسیاری بوده و به نظر می‌رسد سایر دستگاه‌ها می‌توانند در این زمینه از تجربیات همراه اول استفاده کنند.

اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.

روز گذشته وزیر ارتباطات با انتشار تصویری از قبض مخابرات در جوی آب در صفحه اینستاگرام خود، خواستار اجرایی شدن پروژه حذف قبوض کاغذی تا شهریور ماه ۱۳۹۸ شد.

وزیر ارتباطات نوشته بود: این صحنه‌ای است که یکی از شهروندان از شهرک غرب تهران برایم فرستاده است. به نظرتون این جوی آب، پول داره این قبوض رو پرداخت کنه؟ قبض با هزینه قابل توجه چاپ می‌شه که دور ریخته بشه؟

وی تصریح کرده که این ماه به خاطر ضعف در نظارت بر شبکه پستی، کارانه مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت ملی پست پرداخت نخواهد شد. مدیر منطقه پستی مربوطه هم توبیخ خواهد شد؛ از مدیرعامل مخابرات ایران هم می‌خواهم پروژه حذف قبوض که بایستی تا شهریورماه ۱۳۹۸ اجرایی شود را به موقع به اتمام برساند تا بیش از این شاهد اتلاف منابع کشور نباشیم.

از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان می‌دهد یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. به گفته آذری جهرمی ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

در این راستا، حذف قبوض کاغذی در راستای سیاست‌های دولت الکترونیک و جزو برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت و قرار است به مرور زمان قبض کاغذی حذف شده و اطلاعات قبض به صورت پیامک و سایر درگاه‌ها مانند همراه برق و غیره به اطلاع مشترک برسد. بر این اساس طرح ملی قبض سبز ۱۹ خردادماه توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.

همه اینها در حالی است که همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در این حوزه می‌تواند زیرساخت‌های مربوطه را در اختیار سایر سازمان‌ها بگذارد و تجربیات خود را در این حوزه در اختیار شرکت‌های و سازمان‌هایی از این دست بگذارد. در عین حال همچنان همراه اول برای نزدیک به سه میلیون مشترک دایمی دیگری که هنوز به طرح همراه طبیعت نپیوستند همچنان تلاش می‌کند و مشترکان این اپراتور می‌توانند با …

بهترین روش انصراف از دریافت قبض کاغذی از منظر مشترکان:

سامانه پیامکی ۹۹۰۰۰۹ – انصراف از دریافت قبض چاپی با ارسال ۱یا p1 به ۹۹۰۰۰۹

روش‌های انصراف از قبض کاغذی:

درگاهUSSD: شماره‌گیری کددستوری #۱۱۴۱*۱۰*

درگاه پیامکی ۰۰۹۸۱۰: ارسال عدد ۱۱۴۱ به سرشماره پیامکی ۰۰۹۸۱۰

ارسال عدد ۱ به سرشماره پیامکی ۹۹۰۰۰۹

استفاده از اپلیکیشن یا سایت همراه من mci.ir

برنامه‌های تشویقی و احیانا ترغیبی برای جذب مشترکان بیشتر در همراهی با طبیعت (میزان مشترکانی که هنوز قبض کاغذی دریافت می‌کنند):

ارسال پیامک دعوت به انصراف ازقبض کاغذی به منظور همراهی با طبیعت– درج پیام در ذیل قبوض چاپی-

   اختصاص غرفه در نمایشگاه بین‌المللی و ارایه هدایا به مشتریان با ثبت آدرس ایمیل

   اختصاص ۱ گیگا اینترنت هدیه جهت ثبت ایمیل مشترکین با هدف توسعه روش‌های الکترونیکی و انصراف از دریافت قبض کاغذی

   پیاده‌سازی کمپین تبلیغاتی با هدف معرفی روش‌های الکترونیکی دریافت صورت حساب و انصراف از دریافت قبض کاغذی

   زمان اجرای این طرح از: سال ۹۳ با پروژه ebill (صورتحساب الکترونیکی)

 وضعیت رقابتی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها بر سر حذف قبوض:

این ایده اولین‌بار توسط همراه اول به منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف کاغذ و به تبع آن حمایت از طبیعت مطرح و اجرا شد و بعد از آن در چندین مرحله ارگان‌های مختلف خواهان اجرای آن در شرکت خود شدند لیکن با وجود برگزاری جلسات به مرحله اجرا نرسیدند. استانداری تهران نیزپیگیر موضوع بود .

تعداد دقیق همراهان این طرح: از تعداد ۱۸۱۳۷۷۶۵ مشترک دایمی همراه اول، برای ۱۷۵۸۶۱۴۷ مشترک قبض کاغذی چاپ نمی‌شود .

امتیازات در نظر گرفته شده برای مشترکان حامی این طرح: با توجه به اینکه این طرح در قالب یک مسوولیت اجتماعی بود مشترک خواهان اجرای این طرح در راستای حمایت از طبیعت این اقدام را انجام می‌داد.

صرفه‌های اقتصادی و زیست محیطی حاصل شده تاکنون: طبق جدول ذیل به تفکیک سال صرفه جویی از قطع درختان جلوگیری شده است .

تعداد قبوض چاپ نشده تهران و البرز: ۶۰۴۳۵۸۰ (تعداد مشترکین تهران و البرز: ۶۱۹۰۱۷۵)

تعداد قبوض چاپ نشده استان‌ها: ۱۱۵۴۲۵۶۷ (تعداد مشترکین استان ها: ۱۱۹۴۷۵۹۰)

  سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی همراه اول با توجه به صرفه اقتصادی حاصله از محل حذف قبوض:

   عقد تفاهم نامه همکاری با باغ گیاه‌شناسی از سال ۱۳۹۵ تاکنون

   ایجاد فضای اختصاصی به همراه اول در قطعه نمایشی و آموزشی باغ گیاه‌شناسی (باغچه فوق در هر دوره باگونه‌های گیاهی مختلف حفظ و نگهداری می‌شود.)

   کاشت و حفاظت ازگونه‌های مختلف گیاهی و پلاک کوبی اختصاصی آن (حفاظت از ۳۵۸ گونه و کاشت نزدیک به ۳ هزار درخت)

   برند نمودن خودروهای برقی باغ جهت استفاده بازدیدکنندگان باغ گیاه‌شناسی

   در اختیارگذاردن فضای اختصاصی در نمایشگاهی فصلی باغ گیاه‌شناسی به همراه اول جهت معرفی طرح ها

   ارایه بلیت رایگان بازدید از باغ در نمایشگاه تلکام

 همچنین مشترکان همراه اول می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه آدرس اینترنتی مربوط به کمپین همراه طبیعت به آدرس https: //www.mci.ir/nature-mate  مراجعه کنند.

Taadol-11

ارسال نظر