تعاون بیش از ۴۰۰۰ نفر را شاغل کرد

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۸۵
تعاون بیش از ۴۰۰۰ نفر را شاغل کرد

گروه بنگاه‌ها|

برابر آمارهای به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون طی اردیبهشت ماه امسال، ۲۳۳ شرکت تعاونی و یک اتحادیه تشکیل و ثبت شده است. تعداد اعضای کل این تعاونی‌ها ۵۸۷۰ نفر بوده و برای ۴۶۶۶ نفر اشتغالزایی شده است.

در این گزارش، بخش‌های صنعت و کشاورزی بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین تعداد عضو هم متعلق به تعاونی‌های دارای فعالیت خدمات عمومی و اجتماعی و بهداشت و مددکاری اجتماعی و بیشترین تعداد شاغلان در بخش‌های صنعت و خدمات عمومی و اجتماعی بوده است.

مقایسه گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت تعاون در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد که طی این ماه ۱۱۳ شرکت تعاونی با عضویت ۱۶۰۶ نفر تشکیل شده و برای ۱۳۹۶ نفر اشتغالزایی کرده است؛ در واقع آمار تشکیل و ثبت تعاونی‌ها در اردیبهشت ماه افزایش داشته و تعداد اعضا چهار برابر شده است؛ همچنین تعداد اشتغال ایجاد شده ۳۲۷۰ نفر بیشتر شده که نشان از اقبال به بخش تعاون دارد.

اما مقایسه عملکرد فروردین ماه ۱۳۹۸ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۷ بیانگر آن است که تعداد تعاونی‌های ثبت شده در فروردین ماه سال جاری ۱۱۳ واحد بوده که در مقایسه با ماه گذشته (۳۸۱ واحد) کاهشی معادل ۷۰ درصد را نشان می‌دهد.

تعداد اعضا نیز کاهشی ۷۱ درصدی و تعداد فرصت شغلی کاهشی ۷۶ درصدی را به دنبال داشته

است.

   معضل بنگاهداری دولتی‌ها

باوجود پایین بودن سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی که ناشی از بنگاه‌داری بخش دولتی و شبه دولتی در کشور است، تعاونی‌ها می‌توانند با تکیه بر اصول کار مالکی نقش مهمی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در قالب بنگاه‌های کوچک وSME‌ها ایفا کنند.

در حال حاضر بیش از ۹۸ هزار شرکت تعاونی با وجود ۱.۷ میلیون نفر فرصت شغلی در کشور فعالیت می‌کنند. در بند دوم اصل ۴۳ قانون اساسی و قانون تعاون مصوب سال ۱۳۷۰ ایران، ماموریت بخش تعاون، ایجاد اشتغال برای کسانی است که قادر به کار هستند اما سرمایه کافی در اختیار ندارند.

 

ارسال نظر