بیش از ۹ هزار شغل ایجاد می‌شود‌

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۰۴:۰۹
کد خبر: ۱۴۴۶۶۱
بیش از ۹ هزار شغل ایجاد می‌شود‌

یکی از آسیب‌هایی که پس از وقوع حوادث طبیعی و غیر مترقبه در مناطق آسیب دیده بروز پیدا می‌کند، از بین رفتن بسترهای اشتغالزایی و کارآفرینی در مناطقی است که به دلیل وقوع حوادثی از جنس سیل یا زلزله آسیب دیده‌اند.

آسیب‌هایی که هرچند شاید در بدو امر به نظر برسد که به صورت تدریجی و آرام آرام مردم را در مناطق سیل‌زده گرفتار می‌کند، اما ریشه‌های این آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی چنان تاثیرات عمیقی روی ابعاد مختلف زندگی مردم آسیب‌دیده می‌گذارد که برون رفت از آن بدون بهره‌مندی از یک برنامه جامع و مدون ناممکن به نظر می‌رسد.

موضوع بیکاری در استان لرستان یکی از مهم‌ترین مطالباتی بود که مردم مناطق آسیب‌دیده، بعد از وقوع سیل اخیر، حل و فصل سریع آن را از مسوولان اجرایی طلب می‌کردند. در پاسخ به این مطالبات به‌حق بود که رییس‌جمهوری، معاون اول رییس‌جمهوری و اعضای کابینه دوازدهم در سفر به مناطق سیل‌زده، اشتغالزایی و بهبود شاخص‌های کسب و کار را در کنار اسکان و بازسازی مناطق آسیب‌دیده به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مطرح کردند.

زمانی که نگرانی‌ها در مورد وضعیت بیکاری در مناطق سیل‌زده افزایش یافت «حاتم شاکرمی» معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت در ستاد تسهیل و کارگروه‌ها درباره استمهال بدهی‌ها و اعطای تسهیلات ویژه برای احیای همه واحدهای اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی اقدام می‌شود. اقدامی که از منظر شاه‌کرمی گام بلندی برای احیای واحدهای اقتصادی و متعاقب آن اشتغالزایی بیشتر است.  دیروز هم مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تـهیـه و تدوین طرح اشتغال عمومی با پیش‌بینی اشتغال ۹ هزار و ۶۱۴ نفر در مناطق سیل‌زده استان گفت: بیمه بیکاری بدون محدودیت در مناطق سیل‌زده لرستان پرداخت می‌شود.

علی آشتاب که در جمع خبرنگاران این شهرستان صحبت می‌کرد اظهارداشت: با توجه به سیاست‌های مدیریت ارشد استان و معاونت هماهنگی امور استان در رابطه با کمک به مناطق سیل‌زده و هماهنگی‌های انجام شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقداماتی از سوی اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان در مناطق سیل‌زده استان انجام می‌شود.

وی تشکیل ستاد امداد کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده با همکاری دستگاه‌های اجرای زیر مجموعه وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی در استان را یکی از برنامه‌ها دانست و افزود: هماهنگی برای دریافت کمک‌های ادارات تابعه در سراسر کشور از جمله اقداماتی است که باید از سوی این اداره کل انجام شود.

 احیا و پاکسازی ادارات و بنگاه‌های اقتصادی

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان احیاء و پاکسازی ساختمان اداری دستگاه‌های شورای هماهنگی مستقر در شهرستان پلدختر را از دیگر اقدامات در دستور کار دانست و عنوان کرد: پاکسازی خانه‌های همکاران با حضور کارکنان ستادی، شناسایی واحدهای اقتصادی و تعاونی‌های آسیب‌دیده از سیلاب به منظور حمایت از آنها نیز انجام می‌شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های اداره‌کل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان را توزیع کمک‌های غیر نقدی و نقدی بین مناطق سیل‌زده استان برشمرد و بیان کرد: فراهم کردن زمینه حضور معاونان وزیر و روسای سازمان‌های وابسته برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده و برنامه‌های فوریتی امداد و کمک به مناطق سیل‌زده استان از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.آشتاب با بیان اینکه افرادی که به دلیل سیل اخیر کارشان را از دست داده‌اند بیمه بیکاری بدون محدودیت دریافت می‌کنند گفت: تاکنون زمینه بهره‌مندی تعداد 250 نفر از این افراد برای دریافت بیمه بیکاری فراهم شده است.

وی تـهیـه و تدوین طرح اشتغال عمومی با پیش‌بینی اشتغال 9 هزار و 614 نفر و پرداخت دستمزد به مدت 100 روز و ارسال به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای تایید این طرح و اجرایی شدن آن از دیگر اقدماتی است که انجام می‌شود. مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: 150 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع اشتغال روستایی جهت احیا اشتغال آسیب‌دیده از سیلاب اخیر تخصیص می‌یابد.

وی پیگیری جهت بخشودگی تسهیلات واحدهای آسیب‌دیده مشاغل خانگی در جریان سیل اخیر به مقدار 137 فقره را از دیگر برنامه‌های در دستور کار دانست و اظهارداشت: تهیه و تنظیم طرح حمایت اشتغال با اولویت حمایت از زنان سرپرست خانوار تخصیص اعتبار مشاغل خانگی جهت پرداخت به 6 هزار نفر از دیگر برنامه‌هایی است که اجرا می‌شود.

   استمهال یک‌ساله و بخشودگی جرایم دیگر تسهیلات

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان برنامه‌ریزی برای حمایت از واحدهای اقتصادی جهت استمهال یک‌ساله و بخشودگی جرایم افراد بهره‌مند از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر در مناطق سیل‌زده استان است. وی هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت پرداخت یارانه دستمزد به میزان 30 درصد از حداقل حقوق را یکی دیگر از برنامه‌های این اداره در مناطق سیل‌زده دانست و عنوان کرد: این برنامه با هدف حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید در مناطق سیل‌زده استان انجام می‌شود.آشتاب برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح اشتغال کارورزی و پرداخت بیمه سهم کارفرما به مدت دو سال در قالب ماده 71 برنامه ششم توسعه را از دیگر برنامه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در مناطق سیل‌زده استان برشمرد و گفت: هماهنگی با بانک توسعه تعاون برای پرداخت یک میلیارد ریال کمک‌های غیر نقدی و پرداخت 1000 فقره تسهیلات قرض الحسنه 5 میلیون ریالی و پرداخت یک هزار و 500 فقره تسهیلات جعاله مسکن نیز توسط این اداره انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر