درخواست 30 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۷۴
درخواست 30 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ

گروه بنگاه‌ها|

دیروز خبر رسید که وزیر جهاد کشاورزی طی دو نامه به وزیر کشور به‌طور مجدد 30 میلیارد تومان اعتبار جدید و همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در استان‌های مختلف کشورمان برای تخصیص تجهیزات جهت مبارزه با ملخ صحرایی را خواستار شده است؛ مشکلی که وزیر جهاد کشاورزی معتقد است چناچه هرچه سریع‌تر راهکارهای مقابله با آن و بودجه مورد نیاز برای این طرح تامین شود؛ می‌توان جلوی آسیب‌های احتمالی آینده را سد کرد.

محمود حجتی در این نامه خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی نوشت: هجوم ملخ صحرایی از کشورهای همسایه بخش وسیعی از استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان را در برداشته است که امنیت غذایی و پایداری عرصه‌های طبیعی کشور را با تهدید جدی مواجه کرده است.وی افزود: متاسفانه اعتبار تصویب شده تکافوی اقدامات و مدیریت یکپارچه مقابله و کنترل آفات مذکور را نمی‌دهد بنابراین خواهشمند است با طرح و تصویب اصلاح بند 1 تصویب نامه مذکور به مبلغ 300 میلیارد ریال مشتمل بر 150 میلیارد ریال هزینه‌ای و 150 میلیارد ریال تملک دارایی سرمایه‌ای در هیات وزیران اقدامات لازم را به عمل آورید.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه دیگر خود به وزیر کشور همکاری و هم افزایی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها را برای ارایه نیروی انسانی، ماشین آلات و سایر امکانات مورد نیاز یگان‌های عملیاتی را تا پایان شهریور خواستار شد.

   ردیابی ملخ صحرایی در 250 هزار هکتار

از مراتع استان کرمان

همزمان با انتشار نامه حجتی به رحمانی فضلی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به عنوان یکی از استان‌هایی که با خطر هجوم ملخ‌ها رو به روست؛ گفت: عملیات ردیابی ملخ صحرایی در سطح 250 هزار هکتار مراتع استان توسط اکیپ‌های دیدبانی و شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی با 45 اکیپ دیدبان انجام شد.

طاهری اظهار کرد: مناطق ارزوئیه که مناطق همجوار حاجی‌آباد بندرعباس بوده و شهرستان ریگان در بخش‌های تک سیف الدین و تک فرهاد مناطق همجوار رودبار و بزمان سیستان و بلوچستان در اردیبهشت ماه 98 به ملخ صحرایی آلوده شدند.وی افزود: به این جهت با تدارک امکانات شامل خرید سم، سمپاش و سایر امکانات عملیات مبارزه و کنترل ملخ صحرایی تاکنون در سطح 3500 هکتار مبارزه با این آفت انجام شده است.

طاهری تصریح کرد: از نیمه‌های بهمن ماه سال قبل، ملخ‌های صحرایی که منشأ آنها کشورهای آفریقایی بوده پس از ورود به فاز مهاجر به کشورهای حاشیه خلیج فارس عربستان، عمان، یمن و امارات هجوم می‌آورند و به دلیل بارندگی‌های زیاد و رطوبت خاک، عدم مبارزه به موقع، از طریق خلیج فارس به استان‌های جنوبی کشور خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ریزش کردند.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با توجه به اینکه از سال 1342 تاکنون هجوم ملخ به کشور با حجم وسیع بی‌سابقه بوده است، به‌طوری‌که از بهمن ماه 97 تا این تاریخ 96 دسته ملخ با دسته‌های 50 تا 200 میلیونی به کشور ریزش نموده و به دلیل تراکم بالای آفت به استان‌های جنوبی و عدم وجود امکانات لازم و بارندگی‌های اسفند ماه، امکان مبارزه مطلوب در این استان‌ها فراهم نبوده و موجب آلودگی این مناطق شده است.وی افزود: با تشکیل 10 جلسه در فرمانداری‌های ریگان، بم، فهرج، ارزوئیه، سیرجان و کرمان به منظور تشکیل ستاد بحران و برنامه‌ریزی جهت استفاده از کلیه امکانات شهرستان‌ها در امر مبارزه با ملخ صحرایی انجام شد و همچنین رییس سازمان از مناطق آلوده شهرستان ارزوئیه و ریگان بازدید و بر عملیات کنترلی نظارت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با خرید سه دستگاه سمپاش میکرونر پشت وانتی جهت کنترل ملخ که هر کدام توانایی سمپاشی روزانه حدود 200 هکتار از مراتع را دارد و خرید 6 دستگاه سمپاش توربینی که هرکدام توانایی سمپاشی 40 هکتار در روز را دارند و خرید 1500 لیتر سم دلتا مترین و مالاتیون به ارزش 800 میلیون ریال به مبارزه با آفت ملخ صحرایی پرداخته شد.

طاهری همچنین بیان کرد: شهرستان ریگان به 11 دستگاه سمپاش مدرن، دو دستگاه سمپاش میکرونر، 5 دستگاه سمپاش 200 لیتری فرغونی، سه دستگاه سمپاش توربینی و یکدستگاه سمپاش 2000 لیتری کششی مجهز شده و عملیات مبارزه با ملخ در روستاهای تک سیف‌الدین و تک فرهاد شهرستان ریگان با استفاده از پنج دستگاه خودرو وانت و چهار دستگاه تراکتور و دو دستگاه تانکر آب 18000 لیتری پشتیبانی شد.مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: اختصاص مبلغ 3000 میلیون ریال از طرف استانداری کرمان جهت مبارزه با ملخ، 5000 میلیون ریال اعتبار از سازمان حفظ نباتات جهت کنترل ملخ، 1860 میلیون ریال جهت خرید سمپاش، 3140 میلیون ریال جهت خرید سم و سایر هزینه‌های مرتبط جهت مبارزه با این آفت تخصیص یافت.

 آغاز مبارزه با ملخ مراکشی در شمال کشور

 اما صدها کیلومترها آن‌سوتر از کرمان در کرانه‌های شمالی و شمال غربی کشورمان نیز طرح‌های عملیاتی برای مقابله با ملخ آغاز شده است. سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از شروع عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در سطح 25 هزار هکتار از اراضی نوار شمالی کشور خبر داد و گفت: اکنون عملیات مبارزه در استان‌های گلستان، اردبیل، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی در حال انجام است.

سید محمدرضا میر نا افزود: ملخی که در نوار شمالی کشور دیده شده ملخ صحرایی نیست بلکه ملخ بومی کشور خودمان است.وی اظهارداشت: ملخ مراکشی از دیرباز در کشور وجود داشته اما امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها و شرایط آب و هوایی در برخی استان‌های کشور ازدیاد پیدا کرده است.

به گفته وی، آفت ملخ مراکشی به اندازه ملخ صحرایی خطرناک نیست اما مبارزه با آن تا کنترل جمعیت ادامه می‌یابد.

میر گفت: با حمله 143 دسته ملخ صحرایی به کشور از بهمن سال 97 تاکنون در سطح 213 هزار و 232 هکتار از مناطق آلوده با ملخ صحرایی در 8 استان جنوبی کشور مبارزه شده است.

وی افزود: مبارزه با این آفت در سطح 59 هزار و 460 هکتار در سیستان و بلوچستان، 57 هزار و 50 هکتار در استان هرمزگان، 51 هزار و 241 هکتار جنوب کرمان، 25 هزار و 135 هکتار بوشهر، 11 هزار و 387 هکتار خوزستان، 5 هزار و 800 هکتار کرمان، سه هزار و 100 هکتار استان فارس و 60 هکتار استان خراسان جنوبی عملیاتی شده است.وی اظهار داشت: در حال حاضر مبارزه با این ملخ به شکل هوایی و زمینی در عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی در حال انجام است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات افزود: به تازگی تعدادی از نمایندگان فائو (سازمان خواربار ملل متحد) در ایران و کشورهای اطراف برای بررسی علل هجوم ملخ صحرایی در ایران حضور پیدا کرده بودند که پس از ارزیابی نتایج آن را اعلام می‌کنند.براساس پیش بینی سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) از هشتم بهمن‌ پارسال نخستین دسته‌های ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد. تاکنون این ملخ در گروه‌های چند صد هزار تایی به استان‌های جنوبی ایران شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان هجوم آورده‌اند. اکنون هجوم ملخ صحرایی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بیش از 8 استان کشور را با مخاطره مواجه ساخته است.

 

ارسال نظر