جزییات بخشودگی مالیات بر درآمد استان‌های سیل زده

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۵۵:۰۲
کد خبر: ۱۴۴۳۱۴
جزییات بخشودگی مالیات بر درآمد استان‌های سیل زده

گروه بنگاه‌ها|

بلافاصله پس از وقوه سیل در فروردین ماه 98 بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از معافیت ۵۰ درصدی مالیات واحدهای تولید استان‌های سیل زده خبر داد و گفت: میزان آسیب‌ها بسیار متفاوت است و این میزان به نوع محصولات بستگی دارد، اما بسیاری از واحدها مواد اولیه‌شان را از دست داده‌اند. البته ما با تمام قوا تلاش می‌کنیم که تمام واحدها کمترین آسیب را ببینند و تلاش برای معافیت‌های مالیاتی را نیز در دولت پیگیری می‌کنیم.

چند روز بعد از این اظهارات دولت با بخشودگی بدهی مالیات بر درآمد مودیان استان‌های سیل زده‌ که بیش از ۵۰ درصد اموال آنها در اثر وقوع سیل فروردین سال ۱۳۹۸ از بین رفته است، موافقت کرد.

هیات وزیران در جلسه ۷ فروردین ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۶۵) قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب ۱۳۶۶- با بخشودگی بدهی مالیات بر درآمد مودیان استان‌های سیل زده، مربوط به عملکرد تا پایان سال ۱۳۹۷ که بیش از ۵۰ درصد اموال آنها در اثر وقوع سیل فروردین سال ۱۳۹۸ از بین رفته است، با رعایت ماده (۸) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۵) قانون مالیات‌های مستقیم موافقت کرد.

مطابق این تصویب نامه، عناوین استان‌های سیل‌زده توسط وزارت کشور تعیین خواهد شد.

بعد از طرح این مطالبات بود که سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به حادثه سیل استان‌های گلستان و مازندران گفت: وجوه پرداختی مودیان مالیاتی برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه به حساب‌های تعیین شده، از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ قابل کسر است..

محمد‌قاسم پناهی، اعلام کرد: وجوه پرداختی برای کمک به آسیب دیدگان حادثه سیل استان‌های گلستان و مازندران به حساب‌های اعلامی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1398 منبع مالیاتی که مودیان محترم مالیاتی انتخاب می‌کنند، قابل کسر است.

یک‌ماه ماه بعد از اعلام این اخبار دیروز سرپرست سازمان مالیاتی، با اشاره به ابلاغ بخشنامه نحوه بخشودگی بدهی مالیات بر درآمد مودیان استان‌های سیل‌زده، جزییات بخشودگی مالیاتی این دسته از مالیات‌دهندگان را نیز تشریح کرد.

به گزارش سازمان امور مالیاتی، محمدقاسم پناهی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور حمایت از مودیان مالیاتی آسیب دیده در استان‌های سیل زده، بخشنامه بخشودگی ۵۰ درصدی مالیات بر درآمد این دسته از مالیات‌دهندگان را ابلاغ کرده است، اظهار داشت: این بخشودگی که بر اساس مصوبه مورخ ۱۸/‌۰۱/‌۱۳۹۸‬ هیات وزیران در خصوص ماده ۱۶۵ قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده، مربوط به عملکرد تا پایان سال ۱۳۹۷ است. سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، در خصوص جزییات این بخشنامه، افزود: بدهی مالیات بر درآمد مودیان استان‌های سیل زده، مربوط به عملکرد تا پایان سال ۱۳۹۷ که بیش از 50 درصد اموال آنها در اثر وقوع سیل فروردین سال ۱۳۹۸ از بین رفته است، با رعایت ماده (۸) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۵) قانون مالیات‌های مستقیم بخشوده می‌شود. پناهی با بیان اینکه سایر مودیان خسارت دیده در سیل اخیر، با هر میزان خسارت نیز، امکان بهره مندی از تسهیلات مالیاتی در خصوص کسر زیان وارده از درآمد مشمول مالیات را دارند، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه ماده ۱۶۵ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر در سیل اخیر به دارایی‌های مودیان مالیاتی آسیب وارد شده و از بین رفته یا خسارت دیده باشد، این خسارت از درآمد مشمول مالیات سال یا سال‌های بعد تا سقف زیان وارده قابل کسر خواهد بود. وی تاکید کرد: مودیان مالیاتی برای استفاده از این بخشودگی‌ها و تسهیلات، باید درخواست کتبی خود را به اداره امور مالیاتی محل تسلیم کنند.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیات وزیران، استان‌های سیل‌زده توسط وزارت کشور تعیین می‌شود.

   نحوه اخذ مالیات‌ از مودیان   سیل‌‌زده

همچنین نحوه اخذ مالیات از مودیان استان‌های سیل‌‌زده گلستان، مازندران و فارس اعلام شد. طبق ابلاغیه معاون مالیات‌‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی به مخاطبان، ذی‌نفعان، امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی قرار است کسر وجوه پرداختی مودیان مالیاتی به حساب‌های تعیین شده برای حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و فارس انجام می‌شود. در این ابلاغیه آمده است: «با توجه به وقوع حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و فارس طبق آنچه از سوی هیات وزیران ابلاغ شده، وجوه پرداختی برای کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه به حساب‌های اعلامی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر خواهد بود.»

 

ارسال نظر