راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۶۹
راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز

گروه بنگاه‌ها|

معاون اول رییس جمهوری تکمیل و استقرار سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد اهتمام همه ارکان نظام دانست و خواستار تکمیل و عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این سامانه‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی آخرین وضعیت سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز که دیروز - سه‌شنبه - به ریاست وی برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، استقرار و تکمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یکی از ضروری ترین نیازهای امروز کشور برشمرد. وی افزود: تکمیل و استقرار سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد اهتمام همه ارکان نظام است و با توجه به نقش مهمی که در شفاف‌سازی و پیشگیری از تخلفات و فساد دارند، باید هر‌چه سریع‌تر تکمیل و عملیاتی شوند.  معاون اول رییس جمهوری به گزارش نماینده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص تکالیف دستگاه‌ها در قبال استقرار این سامانه‌ها اشاره و تصریح کرد: باید همه دستگاه‌های ذی ربط به تکالیف خود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استقرار و تکمیل این سامانه‌ها به خوبی عمل کنند و اگر دستگاهی در این زمینه تعلل و کوتاهی داشته باشد باید شناسایی و با آن برخورد شود.

جهانگیری از وزیر کشور خواست گروهی نظارتی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در زمینه استقرار سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین کند و ضمن بررسی و ارزیابی دقیق گزارش ارائه شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ظرف یک هفته گزارشی جامع از آخرین وضعیت استقرار سامانه‌ها و نحوه عملکرد دستگاه‌ها ارائه دهند تا چنانچه دستگاهی عملکرد مناسبی نداشته و یا در عمل در زمینه تکالیف قانونی خود کوتاهی و تعلل کرده است، مشخص و با آن برخورد شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نباید اجازه دهیم تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در جهت استقرار و تکمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دلیل عدم همراهی برخی افراد که دیدگاه دیگری دارند معطل بماند.

جهانگیری همچنین گفت: همه دستگاه‌های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید طبق برنامه زمانبندی برای تکمیل سامانه‌ها عمل کنند و چنانچه نواقصی وجود دارد به سرعت برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این سامانه‌ها براساس برنامه زمان بندی تکمیل شوند و دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را در ارائه اطلاعات و اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر انجام دهند، گام مهمی در جهت شفاف‌سازی و جلوگیری از تخلفات و فساد برداشته خواهد شد. وی تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند با سرعت نسبت به استقرار، تکمیل و مرتبط‌سازی سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام و نتیجه را به فوریت گزارش کنند.

   پیشرفت سامانه‌های نظارتی

در این جلسه که وزیران کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، ‌جهاد کشاورزی، دادگستری، رییس سازمان ملی استاندارد، رییس سازمان تعزیرات حکومتی و نمایندگان ناجا و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز حضور داشتند، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: روند استقرار و تکمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتدای سال 97 سرعت مناسبی پیدا کرده است. وی همچنین اظهار داشت: میزان پیشرفت این سامانه‌ها تا سال 96 حدود 20 درصد بود اما از سال 97 شاهد جهش و تحرکی اثربخش در تکمیل این سامانه‌ها بوده ایم.  در ادامه این جلسه سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی از اقدامات دستگاه‌های مختلف در خصوص تکالیف آنها در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت سامانه‌ها ارائه کرد و گفت: حدود 45 سامانه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی شده و هر یک از دستگاه‌ها براساس تکالیف خود و مطابق برنامه زمان بندی اعلام شده در حال تکمیل این سامانه‌ها هستند. در این جلسه مقرر شد وزیر کشور با تشکیل هیاتی نظارتی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازرسی کل کشور و دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن ارزیابی دقیق گزارش ارائه شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آخرین وضعیت عملکرد دستگاه‌ها در خصوص استقرار، تکمیل و مرتبط سازی سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد ارزیابی قرار دهند و ظرف یک هفته نتیجه این بررسی را گزارش کنند تا اگر دستگاهی کوتاهی و تعلل داشته مشخص و با آن برخورد شود.

 

ارسال نظر