روی دیگر سکه بارش‌ها در بخش کشاورزی

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۰:۴۴:۱۰
کد خبر: ۱۴۲۷۰۶

بارش‌های شدید و قابل توجه فروردین ماه امسال هر چند موجب سیل در بسیاری از استان‌ها شد و در آذربایجان شرقی هم خساراتی به بخش کشاورزی وارد کرد، اما تاثیر آن را در تغذیه سدها و سفره‌های زیر زمینی و تقویت سطح پوشش گیاهی مراتع نمی‌توان نادیده گرفت. هر چند بارش باران و راه افتادن سیلاب‌های ناشی از آن به صورت طبیعی در هفته‌های اخیر، خساراتی را به بخش کشاورزی وارد می‌کند، اما نباید از فواید آن در بخش‌های زراعت، باغداری و مرتع چشم پوشی کرد. این امر به ویژه با در نظر گرفتن سهم بالای کشت دیم و نیز آمار بالای واحدهای دامی، در کشاورزی استان‌های مختلف اهمیت دوچندان می‌یابد. به عنوان نمونه در استانی چون آذربایجان شرقی بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، در این استان یک میلیون و 101 هزار هکتار اراضی زراعی و حدود 100 هزار هکتار باغ و قلمستان وجود دارد و سالانه افزون بر سه میلیون تن محصول کشاورزی در آن تولید می‌شود؛ آذربایجان شرقی حدود 4 درصد مجموع محصول کشاورزی ایران را تولید می‌کند و در رتبه نهم کشوری از این نظر قرار دارد. بر اساس این آمار همچنین حدود 9 میلیون راس واحد دامی سبک و سنگین در آذربایجان شرقی وجود دارد و این استان با تولید سالانه افزون بر یک میلیون و 100 هزار تن محصول دامی و معادل 6.19 درصد مجموع تولید ملی در رتبه سوم کشوری قرار دارد. گفته می‌شود افزایش بارش‌ها و به‌تبع آن افزایش سطح پوشش گیاهی مراتع و اراضی کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی از واردات نهاده‌های دامی به عنوان جایگزین علوفه بکاهد.

    بارش‌های مفید در استان

بررسی داده‌های آماری نیز نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی به دلیل کوهستانی بودن و متوسط بارش سالانه 270 میلی متری، نیازمند بارش‌های مداوم برای عبور از مشکلات ناشی از خشکسالی 15-10 ساله اخیر است و باران‌های اخیر می‌تواند صرف نظر از خسارات ناشی از آن، در مجموع برای کشاورزی استان مفید باشد. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایرنا به اثرات مثبت بارش‌ها پس از چند سال خشکسالی اشاره می‌کند و معتقد است: بارش‌های ابتدای بهار در جای خود از خسارت سرمازدگی هم پیشگیری کرد. اکبر فتحی با اشاره به تاثیر بارش‌ها در افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه اضافه می‌کند: این‌بارش‌ها نیاز آبی دو مرحله آبیاری مزارع را برطرف کرد.

وی بر ضرورت استفاده از بارش‌ها جهت تغذیه نباتی بخش کشاورزی استان تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به احتمال شیوع برخی آفات آب پسند باید تدابیر لازم برای مبارزه با این آفات اندیشیده شود. فتحی با اشاره به وابستگی دام سبک به مراتع، توضیح می‌دهد: بارش‌های فروردین ماه موجب تقویت مراتع شده و با توجه به وارداتی بودن برخی نهاده‌ها، تامین علوفه ما را از واردات نهاده بی‌نیاز می‌کند. وی با اعلام اینکه در حوزه زراعت غلات، با توجه به افزایش بارندگی‌ها، افزایش 5‌درصدی تولید دانه‌های روغنی در استان برنامه‌ریزی شده است، گفت: با توجه به ضرورت استفاده از کود «سرک» در راستای تغذیه نباتی، نسبت به افزایش توزیع این کود اقدام شده است. وی با اشاره به اینکه افزایش رطوبت در حوزه زراعت احتمال شیوع آفت زنگ زرد گندم را افزایش می‌دهد، می‌گوید: مزارع استان در حال پایش است تا در صورت مشاهده این آفت اقدامات لازم انجام شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی میزان تولید گندم استان در سال زراعی جاری را 950 هزار تن برآورد و ابراز امیدواری می‌کند افزایش تولید این محصول راهبردی در استان بخشی از خسارت‌های گندم خیز را جبران کند.

 

ارسال نظر