تعرفه تجاری ایران و سوریه به صفر می‌رسد

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۴۱۳۵۹
تعرفه تجاری ایران و سوریه به صفر می‌رسد

گروه بنگاه‌ها|

هیات تجاری۲۴ نفره‌ای از کشور سوریه که عمدتا در حوزه‌های مواد غذایی، پلاستیک، خودرو، لاستیک خودرو، مواد شوینده و صنایع ساختمانی فعالیت می‌کنند، باهدف آشنایی با فعالان اقتصادی و مذاکرات تجاری در اتاق تعاون ایران حضور یافت.

به گزارش «تعادل» از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، اولین هیات تجاری از کشور سوریه دیروز با حضور در اتاق تعاون ایران، با فعالان اقتصادی حوزه تعاون آشنا شدند.عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران همکاری ایران و سوریه در جریان بازسازی زیرساخت‌ها را به معنای تقویت محور مقاومت برشمرد و آمادگی بخش تعاون ایران را برای حضور در بازسازی زیرساخت‌های سوریه اعلام کرد.ماشالله عظیمی، عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران در نشست مشترک با هیات تجاری سوریه با اشاره به همبستگی ایران و سوریه در طول ۴ دهه پس از انقلاب گفت: امروز که ملت سوریه بازسازی کشور خود را پیش رو دارد این هماهنگی و همبستگی می‌تواند راهگشا باشد.وی با معرفی توانمندی‌های بخش تعاون ایران در بخش‌های مختلف گفت: در قانون اساسی اقتصاد ایران به سه بخش تقسیم شده که بخش تعاون رکن دوم اقتصاد ایران است.عظیمی اظهار داشت: ایران دارای بیش از ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی فعال از ۲۳۰ هزار شرکت ثبت شده است که در اکثر موارد بهترین ظرفیت‌های موجود در اختیار این بخش قرار دارد.

این عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران با اشاره به ظرفیت‌های ایران در بخش‌های کشاورزی، دام و طیور، صنایع دریایی، هوایی، تکنولوژی‌های نوین و صنعت ساختمان و فعال بودن بخش تعاون در این بخش‌ها یادآور شد: ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ساختمان است که

 ۱۵ درصد اشتغال مولد مربوط به این بخش است.

وی ادامه داد: ایران خاستگاه مواد معدنی مناسب، پایدار، کیفی و ارزان است و سوریه می‌تواند از این ظرفیت برای بازسازی زیرساخت‌های خود استفاده کند.

وی تاکید کرد: بازسازی زیرساخت‌های سوریه می‌تواند با فعال کردن کل اقتصاد، مشکلات اقتصادی این کشور را حل کند و اشتغال زا باشد.

عظیمی همچنین با اشاره به برگزاری چندین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با مدیریت اتاق تعاون به هیات تجاری سوریه توصیه کرد که با نظر به ظرفیت‌های این نمایشگاه از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنند.وی همچنین به توانمندی‌های ایران در زیرساخت‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و به تجار سوری توصیه کرد که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران همچنین به وصیت حافظ اسد به بشار اسد مبنی بر اینکه از ملت ایران دور نشوند اشاره کرد و گفت: ملت ایران در سوریه در روزهای سخت در کنار هم بودند و قطعاً بازسازی سخت‌تر از شرایط گذشته نیست که در این شرایط نیز ایران می‌تواند در کنار سوریه باشد.وی

هم‌افزایی ایران و سوریه در جریان بازسازی زیرساخت‌ها را به معنای تقویت محور مقاومت برشمرد و آمادگی بخش تعاون ایران را برای حضور در بازسازی زیرساخت‌های سوریه اعلام کرد.

   تعادل در تعرفه‌ها

 علی السید احمد، کاردار سفارت سوریه در اتاق تعاون ایران از گفت‌وگوها برای به صفر رسیدن تعرفه تجاری میان دو کشور ایران و سوریه خبر داد و گفت: اکنون تعرفه تجارت میان دو کشور ۴ درصد است .

علی السید احمد، کاردار سفارت سوریه در اتاق تعاون ایران از گفت‌وگوها برای به صفر رسیدن تعرفه تجاری میان دو کشور ایران و سوریه خبر داد و گفت: اکنون تعرفه تجارت میان دو کشور ۴ درصد است .

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، علی السید احمد، کاردار سفارت سوریه در ایران در نشست هیات تجاری این کشور با اتاق تعاون ایران با اشاره به ۱۸ توافق همکاری ایران و سوریه در زمینه‌های تجاری و تاسیس راه‌های زمینی و دریایی برای تجارت میان دو کشور گفت: روابط تجاری دو کشور سالانه ۲۰۰ میلیون دلار است که حجم پایینی است و تناسبی با سطح روابط سیاسی دو کشور ندارد.

وی از هیات‌های تجاری دو کشور خواست تا برای گسترش روابط تجاری تلاش کنند و گفت یکی از مشکلات در این زمینه مشکل تامین مالی صادرات است که امیدواریم بتوانیم تبادل تجاری را با ریال ایران و لیر سوریه انجام دهیم.

این مقام سوری با تاکید بر اینکه نباید در گسترش تبادلات تجاری از تحریم‌ها بترسیم، گفت: این حق ماست که تبادل تجاری ما به مراحل پیشرفته برسد.

وی در ادامه به گفت‌وگوهای دو کشور برای گسترش روابط تجاری اشاره کرد و گفت: در این زمینه تلاش داریم تا تعرفه تجاری بین دو کشور که اکنون ۴ درصد است را به صفر برسانیم تا مبادلات آسان‌تر انجام شود.

کاردار سفارت سوریه در ایران با تاکید بر اینکه برای مقامات سوری بازسازی کشور از سوی ایرانی‌ها اولویت دارد، از بخش خصوصی و دولتی ایران دعوت کرد تا در بازسازی زیرساخت‌های سوریه مشارکت کنند.

    زمان همکاری تجاری با سوریه فرا رسیده است

 از سوی دیگر ضیغمی معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران در جلسه هم‌اندیشی هیات تجاری سوریه با اعضای اتاق تعاون ایران اظهار کرد: هدف ما از حضور در این جلسه کمک به توسعه روابط تجاری دو کشور است. معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران گفت: توفیق حذف داعش از سوریه رقم خورده است و در حال حاضر زمان مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری به سوریه است.

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، ضیغمی معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران در جلسه هم‌اندیشی هیات تجاری سوریه با اعضای اتاق تعاون ایران اظهار کرد: هدف ما از حضور در این جلسه کمک به توسعه روابط تجاری دو کشور است. طبیعتا برای توسعه فعالیت‌های تجاری راه‌های مختلفی وجود دارد و شرکت‌ها و تشکل‌ها فعالیت مختلفی را در این زمینه‌ها انجام می‌دهند همچنین دولت‌ها هم به عنوان تسهیل‌گر باید زمینه این فعالیت‌ها را فراهم کنند.وی افزود: امروز ضرورت همکاری ما بیش از زمان‌های دیگر اهمیت پیدا می‌کند. توفیق حذف داعش از سوریه رقم خورده و در حال حاضر زمینه مناسبی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سوریه فراهم شده است.ضیغمی تصریح کرد: ما امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم این همکاری‌ها را به ثمر بنشانیم تا سوریه هرچه زودتر به شرایط مطلوب بازگردد.معاون امور اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون ایران تاکید کرد: مهم‌ترین مساله در توسعه و روابط تجاری شناخت و ارتباط است که از این طریق می‌توان نیازهای دو کشور را مرتفع کرد. راه‌های مختلفی برای کسب اطلاعات وجود دارد که مهم‌ترین و مرسوم‌ترین آنها حضور هیات‌های تجاری است.ضیغمی گفت: امیدواریم برنامه‌هایی که برای هیات تجاری سوریه در طول این سفر پیش‌بینی کرده‌ایم اهداف دو کشور را محقق کند.

    دعوت از فعالان تجاری کشور سوریه

برای حضور در نمایشگاه‌های تجاری ایران

 محمدحسین سجادنژاد عضو سازمان توسعه و تجارت و رایزن سابق بازرگانی ایران در سوریه نیز با حضور در نشست مشترک فعالان تجاری کشور سوریه و بخش تعاون در اتاق تعاون ایران، از فعالان و تجار کشور سوریه دعوت کرد تا در نمایشگاه‌های تجاری کشور ایران که به صورت منظم برگزار می‌شود مشارکت فعال داشته باشند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، محمد حسین سجاد نژاد عضو سازمان توسعه و تجارت و رایزن سابق بازرگانی ایران در سوریه با حضور در اتاق تعاون ایران و در نشست مشترک هیات تجاری روسیه و فعالان اقتصادی بخش تعاون بیان داشت: ۸۸ گروه کالایی به فهرست تجارت ایران و سوریه اضافه می‌شود. وی از فعالان تجاری کشور سوریه دعوت کرد تا در نمایشگاه‌های تجاری کشور ایران که به صورت منظم برگزار می‌شود مشارکت فعال داشته باشند.

عضو سازمان توسعه و تجارت، تاکید کرد: روابط تجاری دو کشور در سطح قابل قبولی نیست اما زیرساخت‌های همکاری از سال ۹۰ که فرمان تجارت آزاد سوریه به امضا رسید، در حال فراهم شدن است.وی با اشاره به اینکه تعرفه تجاری بین دو کشور از سال ۹۰ به ۴ درصد رسیده بود، گفت: در توافقات اخیر به صفر رسیدن تعرفه تجاری مطرح شده است و همچنین ۸۸ گروه کالایی استخراج شده که به لیست تجارت دو کشور اضافه می‌شود.سجادنژاد گفت: مذاکرات برای حمل و نقل مشترک زمینی میان دو کشور در حال انجام است. وی از فعالان تجاری کشور سوریه دعوت کرد تا در نمایشگاه‌های تجاری کشور ایران که به صورت منظم برگزار می‌شود مشارکت فعال داشته باشند.

   ایران سهم بسزایی در بازسازی سوریه دارد

 محمود ناصر الفتوح سرپرست هیات تجاری سوریه که به ایران سفر کرده است در نشست مشترک با اتاق تعاون ایران گفت: برای آزادی سوریه خون‌های مشترک ریخته شده است و باید روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها در حد فداکاری شهدا و سطح روابط سیاسی ممتاز ما برسد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، سرپرست هیات تجاری سوریه در ایران ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه به سطح روابط سیاسی ممتاز دو کشور برسد و در این زمینه از امضای ۱۸ تفاهمنامه برای گسترش روابط تجاری خبر داد.محمود ناصر الفتوح سرپرست هیات تجاری سوریه که به ایران سفر کرده است در نشست مشترک با اتاق تعاون ایران گفت: برای آزادی سوریه خون‌های مشترک ریخته شده است و باید روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها در حد فداکاری شهدا و سطح روابط سیاسی ممتاز ما برسد.

وی با اشاره به سلسله نشست‌هایی که بین مسوولان عالیرتبه دو کشور برای تسهیل روابط و مواجهه با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها برگزار شده است گفت: تاکنون ۱۸ توافق در دانشگاه تهران بین ایران و سوریه در این زمینه به امضا رسیده است.

وی تأکید کرد: برای ما در زمینه بازسازی کشور ایران اولویت دارد چراکه ایران در روزهای سخت در کنار ما ایستاد و خون جوان‌های خود را برای آزادی سوریه داد لذا باید سهم بسزایی در بازسازی سوریه داشته باشد.

وی گسترش روابط تجاری دو کشور را مستمر فعالیت استراتژیک بلندمدت برشمرد و گفت: برای کشور سوریه اولویت در بازسازی کشورهای هم پیمان در جنگ هستند تا پروژه‌های توسعه کشور را در دوران بازسازی به شرکت‌های خصوصی و دولتی این کشورها به خصوص ایران بسپاریم.وی از فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد تا برای همکاری در بازسازی سوریه به این کشور بیایند.

 

 

ارسال نظر