آینده از آن انسان ارتباطی است

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۷۶
آینده از آن انسان ارتباطی است

گروه بنگاه ها|

هادی زمانی رییس شورای راهبردی دومین کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در همایش جامع و تخصصی روابط عمومی نصف جهان ضمن بیان این مطلب گفت: خدا رحمت کند مرحوم گلشنی را، وقتی که می‌دیدند روزنامه‌ای با نقدهای غیر منصفانه خود باعث کدورت و جدایی همکاران می‌شود، به آنها تذکر می‌دادند و تلاش می‌کردند قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند. مرحوم گلشنی استاد بزرگ اخلاق روزنامه‌نگاری بود که قلمش جز در راه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عموم بر کاغذ نمی‌لغزید . این ایده از همان سال‌ها همیشه برایم جذاب بود و آن را یک آرمان محقق شدنی می‌دانستم .اکنون دیگر همه دوستان و اهالی رسانه و مطبوعات می‌دانند که برای موفقیت تنها و تنها یک راه بیشتر وجود ندارد . احترام، همدلی، کار گروهی و خرد جمعی.در حقیقت منافع همه ما در هم گره خورده است، چه رسالت متعالی مان درتزریق ایده‌های ناب به اندیشه‌ها و بارور کردن خرد تک تک افراد جامعه و ایجاد روحیه خدمت به دیگران و محبت به هم نوعان و چه خواست‌ها و نیاز‌های صنفی‌مان که از حقوق و مزایا و بیمه و خودرو تا منزلت اجتماعی ادامه می‌یابد .

سال‌ها دور از هم بودن را تجربه کردیم و اکنون خرسندم تا در «همایش جامع و تخصصی روابط عمومی نصف جهان» شاهد تجربه با هم بودن هستیم.همایش تخصصی که به همت خانه ارتباطات، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خانه مطبوعات و همراهی استانداری و شهرداری محقق شد .

هادی زمانی با همان بیان شیوا و اثربخش تنها راه تحقق شهر هوشمند به عنوان آرمان شهر تاریخی همه حکما و فضلا را وجود انسان ارتباطی دانست . انسانی که با ویژگی‌هایی چون راستگویی، نظم، مبارزه دایمی با هدر رفت‌ها ، تواضع و فروتنی،  علم اندوزی، یکپارچه‌سازی، پس انداز اجتماعی، ارتباط مستمر، هوشمندسازی و خدمت مستمر به دیگران؛ تکنولوژی را مبنایی برای رفاه و آسایش بشریت کرده و شهری ارزان، در دسترس و آسوده را به ارمغان می‌آورد .

با شکل‌گیری شهر هوشمند و رشد تکنولوژی و ایجاد هوش مصنوعی شهر هوشمند زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا انسان ارتباطی گام از عصر فرامدرن فراتر نهاده و عصری تازه به نام انسان هوشمند را تجربه کند .

عضو هیات امنای خانه ارتباطات، با ذکر دیدگاه‌های اندیشمندان این حوزه گفت: ارتباطات فراتر از هر آنچه تصور کنید به زودی به یک ایدئولوژی جهانی تبدیل خواهد شد و جای مارکسیسم، لیبرالیسم و هر ایدئولوژی سیاسی دیگری را خواهد گرفت.

این ایدئولوژی با برخورداری از ویژگی‌هایی چون مبتنی بر وظیفه روابط عمومی زندگی، جهان شمولی، فناوری و خدمت رسانی؛ شهروندان را از انسان‌های منفعل به سوی شفافیت، مشارکت، شناخت واقعی، ارزش آفرین و توسعه پایدار سوق می‌دهد .

محمد مهدی فتوره چی مدیرگروه رسانه، آینده پژوهی و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با همان تواضع و فروتنی همیشگی موضوع سخنرانی شان را که چشم‌انداز و ماموریت روابط عمومی‌های ناب در عصر اطلاعات بود را با قدردانی از زحمات نطقی پدر روابط عمومی ایران آغاز کرده و گفتند: عصر حاضر عصر اطلاعات عصر چالش‌ها، چشم‌اندازها و ماموریت‌های جدید معطوف به آینده است.گسترش روزافزون فاوا و ورود به جهانی شبکه‌ای، آغاز عصر ارتباطات مجازی و پیدایش رسانه‌های تعاملی و گسترده موجب تغییر ماموریت، چشم‌انداز و چالش‌هایی در سازمان‌ها و واحد‌ها همگام با تغییر کارکردها و نقش‌های جدید سازمانی و پیدایش راه آینده‌نگر و دانش محور و مفاهیمی نوپدید همچون مسوولیت اجتماعی، تولید محتوای، روابط عمومی‌های جدید دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند. این پژوهشگر برجسته و استاد بزرگ ارتباطات و اطلاعات در پاسخ به این سوال که جهان تا پایان قرن حاضر چگونه خواهد بود؟ گفت: «رِی کورزویل»، نویسنده، مخترع و آینده ‌پژوه امریکایی، وضعیت جهان را تا پایان قرن بیست‌ویکم پیش‌بینی کرده است. او کسی است که باور دارد نامیرایی انسان تا سال 2050 دست‌یافتنی می‌شود.

رِی کورزویل (Ray Kurzweil) متولد 12 فوریه 1948 در نیویورک است. او قطعاً یک دیوانه نیست! بلکه یک تکنولوژیست بزرگ جهانی است که ازقابلیت‌های رو به رشد تکنولوژی به خوبی آگاه است، تا جایی‌که بیل‌گیتس، او را بهترین پیش‌بینی ‌کننده آینده هوش مصنوعی معرفی می‌کند.

ری‌کورزویل تاکنون 20 دکترای افتخاری دریافت کرده، 7 کتاب مهم و پرفروش در زمینه تکنولوژی دارد و اختراعاتی مثل اسکنرهای مسطح و ماشین‌های تبدیل چاپ به گفتار را در کارنامه خود دارد. او یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه تکینگی (Singularity) است و مستقیماً توسط «لری پیج» برای توسعه هوش مصنوعی شرکت گوگل انتخاب شده است.

ری‌کورزویل تأکید می‌کند که ما در برهه هیجان‌انگیزی از تاریخ بشر زندگی می‌کنیم و پیش‌بینی‌های شگفت‌انگیزی از آینده دارد.پیش‌بینی‌های او حاصل درکی است که از قدرت «قانون مور» و به‌ویژه قانون بازده شتاب دارد. این قوانین بیان می‌کنند که فناوری اطلاعات خط سیر پیش‌بینی‌پذیری را دنبال می‌کند.

قانون بازده ‌شتاب ری‌کورزویل می‌گوید که رشد بی‌امان، پیش‌بینی‌پذیر و نمایی‌ فناوری، انسان‌ها را به دورانی می‌برد که کورزویل آن را سینگولاریتی (تکینگی) می‌نامد.بسیاری از ما آن ‌چه را که ری‌کورزویل می‌بیند، نمی‌بینیم چراکه هنوز در مراحل آغازین این رشدِ نمایی هستیم. شاید خیلی از افراد نسبت به پیش‌بینی‌های کورزویل نگران باشند، اما خود او نسبت به دوران پیشِ رو امیدوار است و آینده خوبی را پیش‌بینی می‌کند.

حال نگاهی می‌کنیم بر پیش‌بینی‌های «ری کورزویل» در مورد آینده تکنولوژی:

سال2019: خداحافظی کامپیوترهای شخصی و لوازم جانبی آنها با کابل و سی

سال2020: افزایش قدرت کامپیوترهای شخصی با امکان مقایسه آنها با توان مغز انسان

سال2021: امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم در 85درصد از نقاط کره زمین

سال2022: وضع قانون رفتار انسان‌ها و ربات‌ها در امریکا و اروپا (تعیین وظایف و حوزه فعالیت ربات‌ها) سال2024: اجباری شدن هوش کامپیوتری در خودروها (قانون منع استفاده از خودروهای فاقد هوش مصنوعی)

سال2025: تشکیل بازارهای بزرگ عضوهای مصنوعی بدن انسان

سال2026: تمدید عمر به ازاء هر ثانیه به کمک پیشرفت علم

سال2027: تبدیل ربات‌های خدمتکار با توان انجام کارهای سخت، به یک ابزار و دستگاه معمولی در زندگی روزمره انسان

سال2028: ارزان شدن و در دسترس قرار گرفتن انرژی خورشیدی برای مصرف ساکنان زمین

سال2029: هوشمند شدن کامپیوترها در چارچوب مدل‌سازی کامپیوتری مغز انسان

سال2030: گسترش استفاده از نانوفناوری در صنعت

سال2031: استفاده از چاپگرهای سه‌ بعدی اعضاء بدن در تمام بیمارستان‌ها

سال2032: استفاده از نانوربات‌ها در علم پزشکی (حذف مواد زائد از بدن و اسکن مغز برای کشف اسرار آن)

سال2034: نخستین دیدار انسان با هوش مصنوعی

سال2036: استفاده از روش‌های برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسی سلول‌ها و درمان بیماری‌ها

سال2038: ظهور ربات‌های انسان‌نما (مجهز به هوش مضاعف)

سال2039: کاشت مستقیم نانوماشین‌ها در مغز (غوطه‌ وری کامل انسان در دنیای مجازی بدون هیچ دستگاهی)

سال2040: کاشت موتور جست‌وجو در بدن انسان (مشاهده نتیجه آن روی لنز یا عینک مخصوص)

سال2041: افزایش توان اینترنت به میزان 500برابر امروز

سال2042: نخستین مورد جاودانگی انسان، ارتش نانوربات‌ها به کمک سامانه دفاعی بدن آمده و انواع بیماری‌ها را درمان می‌کند.

سال2043: بدن انسان می‌تواند به کمک نانوربات‌ها به هر شکلی که بخواهد دربیاید.

سال2044: توانایی هوش غیربیولوژیکی، میلیاردها برابر هوش انسان

در این همایش یک روزه که به همت خانه ارتباطات و همکاری استانداری اصفهان، اتاق تعاون ایران، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، خانه مطبوعات استان اصفهان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان و اتاق تعاون استان اصفهان با رویکرد اقتصاد، توسعه و تعاون در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شده بود، بیش از دویست نفر از علاقه‌مندان، اساتید ارتباطات، روزنامه‌نگاران و کارشناسان روابط عمومی شرکت نموده بودند.

 

 

ارسال نظر