حلقه مفقوده توسعه اقتصادی در پایتخت

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۰۲
حلقه مفقوده توسعه اقتصادی در پایتخت

تولیدکنندگان: دولت به اهالی اقتصاد اعتماد کند

گروه  بنگاه‌ها|

بسیاری از کارشناسان معتقدند بر خلاف تصوری که در افکار عمومی وجود دارد؛ استان تهران در بخش‌های مختلف از جمله سرانه‌های تولید، اشتغالزایی، فضای آموزشی و بهداشتی و درمانی یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است. محرومیتی که در بخش‌های اقتصادی و معیشتی ابعاد و زوایای عمیق‌تری پیدا می‌کند و برای برون رفت از آن باید تمام ارکان اثر گذار در اقتصاد، معیشت و...وارد عمل شوند تا شاخص‌های رشد در این استان نیز به سمت بهبود حرکت کند.

 بر اساس این اهمیت ساختاری است که نمایندگان بخش تولید استان تهران و نیز کشوری در نشستی با استاندار در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این استان تاکید کردند که برای رسیدن به دورنمای رشد پایدار در استان تهران به تولیدکنندگان اعتماد کنید و اجازه دهید با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی ثابت نظام عرضه و تقاضا جایگاه خود را در بازاربیش از پیش پیدا کند.

نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران دیروز در حالی برگزار شد که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در قالب این نشست‌ها از سال 94 تاکنون مشکل پنج هزار واحد تولیدی بررسی شده است.

یدالله صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران این مطلب را نیز اضافه کرد که 52 درصد مشکلات واحدهای تولیدی مراجعه‌کننده به ستاد و کمیته تسهیل مربوط به مسائل بانکی، حدود 20 درصد در مورد مباحث مالیاتی، 18 درصد مربوط به سازمان تامین اجتماعی و 10 درصد نیز موارد متفرقه بوده است.

او افزود: مشکلات اجتماعی اغلب از مباحث اقتصادی نشات می‌گیرد و از همین رو پرداختن به مسائل اقتصادی اهمیت مضاعفی دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: صدای بخش خصوصی به مجلس شورای اسلامی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده منتقل شده تا در تصمیم‌گیری برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده، دریافت این مبلغ از مصرف‌کننده به عنوان حلقه آخر لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: با همه اقدامات اذعان داریم که تولید در بخش صنعت، کشاورزی و حتی خدمات با مشکلاتی مواجه است و متاسفانه نوسان‌های ارزی امسال هم مزید بر علت شد.

صادقی ادامه داد: نمی‌خواهیم احساساتی شویم اما وضعیت تولید خوب نیست؛ اگر این جلسه را تشکیل دادیم برای آن است که خواستیم صدای تولیدکنندگان را بدون واسطه دریافت و تمامی امکانات را برای حفظ اشتغال موجود بسیج کنیم.

     مشکل بروکراسی در مواجهه با واحدهای تولیدی

مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: اوضاع خوب نیست و بروکراسی سختی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید به سیاست‌های اقتصاد بین‌المللی و اقتصاد آزاد بازگشت و متوجه بود که این سیاست‌ها و تصمیم‌های مدام در حال تغییر، نبود سیاست‌های روشن و ارتباطات نامناسب کشور را به اینجا کشانده است.

پورقاضی یادآورشد: اکنون هیچ راهی برای مدیریت وضعیت کنونی غیر از اینکه دولت سیاست‌های اقتصادی روشنی در پیش گیرد نداریم.

ابوالقاسم شیرازی مسوول کمیسیون پوشاک اتاق اصناف ایران نیز در ادامه گفت: سال‌هاست مشکلات مطرح شده کنونی تکرار می‌شود اما هیچ اثری در تغییر سیاست‌ها و بهبود وضعیت رخ نداده است. وی اضافه کرد: در تهران برای یک مساله اقتصادی چندین حوزه مدیریتی وجود دارد در حالی که برای حل آن یک مدیریت واحد وجود ندارد و هر سازمانی هم به دنبال منافع خود است.

شیرازی با بیان اینکه صنعت پوشاک در بخش تولید و خدمات اشتغال بالایی دارد گفت: تحمیل هزینه بالای تامین اجتماعی به شکل‌گیری تولید زیرزمینی و فعالیت‌های مخفی منجر خواهد شد.

     کاهش 70 درصدی تولید قطعه‌سازان خودرو

یکی دیگر از چهره‌هایی که در این جلسه در خصوص مشکلات به اظهارنظر پرداخت محمدرضا نجفی منش رییس انجمن قطعه‌سازی تهران و کشور بود که با اشاره به مشکلات واحدهای قطعه ساز استان تهران گفت: طی آذر امسال میزان تولید قطعه‌سازان نسبت به آذر پارسال 70 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در استان تهران علاوه بر کاهش 37 درصدی تولید و تعدیل نیروها در 269 واحد قطعه‌سازی، با تعطیلی برخی از این واحدها هم مواجه هستیم.

نجفی منش مدعی بود که علت اصلی این وضعیت «قیمت‌گذاری دستوری» است که برای صنعت خودرو اعمال کرده‌اند و تاکید داشت که بگوید: این باعث شده از ابتدای امسال تاکنون صنعت خودروسازی کشور هفت هزار و 500 میلیارد تومان ضرر کند.

     حفظ اشتغال موجود سیاست راهبردی دولت است

اما واکنش دولت به مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی چیست؟ استاندار تهران در پایان جلسه و در پاسخ به مشکلات مطرح شده اعلام کرد: هر کشوری که در شرایط کنونی ایران قرار داشته حفظ و صیانت از اشتغال موجود را به عنوان سیاست راهبردی در پیش گرفته است.

انوشیروان محسنی بندپی تولید و اشتغال را امر مقدسی خواند و افزود: شعار منتخب رهبر معظم انقلاب برای سال 97 نیز دقیقا بر این موضوع تاکید دارد و سخنان بخش خصوصی و تولید هم مشکلات همین حوزه را منعکس می‌کند.

وی یادآورشد: در حمایت از کالای ایرانی خیلی نتوانسته‌ایم موفق باشیم و همین باعث شده است تولیدکننده روی کیفیت یا قیمت مناسب تمرکز نکند یا سرمایه خود را به بخش‌های دیگری همچون بانک‌ها سوق دهد تا از مشکلات پیش روی تولید رها باشد.

محسنی بندپی اظهارداشت: اقتصاد دستور پذیر نیست و عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را مشخص کند.

استاندار تهران گفت: قیمت ارز را سال‌ها با فشار ثابت نگاه داشتیم در حالی که امسال از کنترل خارج شد و به 18 هزار تومان رسید و دوباره در حال کاهش یافتن است.

وی یکی از مشکلات سال‌های اخیر را دریافت تسهیلات با بهره بالا برشمرد و اعلام کرد: این وضعیت بسیاری از تولیدکنندگان را در ورطه ورشکستگی قرار داده است در حالی که بانک‌ها باید نسبت به بنگاه‌های تولیدی رویکرد حمایتی داشته باشند.

محسنی بندپی تاکیدکرد: باید شرایطی را فراهم ساخت که فعالیت بنگاه‌های تولیدی به صرفه باشد در کنار آن  روی آموزش و مسائل رفاهی و فرهنگی نیروهای خود نیز کار کنند و سلامت جسمی و اجتماعی آنان را نیز مد نظر قرار دهند.

استاندار تهران به مشکل تولیدکنندگان با موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره و خاطرنشان کرد: تعیین مالیات بر ارزش افزوده برای مصرف‌کننده به عنوان حلقه نهایی هم با بحث عدالت همخوانی دارد و هم فشار را از روی بخش تولید کم می‌کند و بر همین اساس هر شخصی که بیشتر خرید کند، بیشتر هم مالیات می‌دهد.

استاندار تهران به تمامی نمایندگان بخش خصوصی حاضر در جلسه اعلام کرد که با جدیت موضوع تجدیدنظر در دریافت مالیات بر ارزش افزوده و در پیش گرفتن سیاست مشخص در قبال تولید را پیگیری خواهد کرد.

 

 

 

ارسال نظر