رو به سمت آسمان

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۲۰
رو به سمت آسمان

گروه بنگا‌ه‌ها|

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا پایان امسال در قالب طرح «آسمان» تعداد 400 فرصت شغلی در جزیره هرمز ایجاد می‌کند.

به گزارش معاونت توسعه کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت، در سفر سعید جعفری مدیرعامل بنیاد برکت به هرمز، ششمین جلسه ستاد راهبری این جزیره با حضور او، فریدون همتی استاندار هرمزگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان برگزار شد.

در این جلسه، مصوبات سفر بهمن ‌ماه سال گذشته محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به هرمزگان و چگونگی اجرای سند توسعه و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه جزیره هرمز پیگیری و اقدامات هر یک از دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفت.

در فرآیند توسعه‌ و پیشرفت جزیره هرمز که براساس یک سند مطالعاتی انجام می‌گیرد، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اشتغال‌زایی، رفع محرومیت و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این جزیره، تا پایان سال جاری 400 فرصت شغلی را در قالب الگوی اقتصادی اجتماع محور «آسمان» (آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال‌ نیروی انسانی)، در هرمز ایجاد خواهد کرد. در طرح آسمان، با ایجاد گروه‌های توسعه‌ای 15 تا 20 نفره، صندوق‌های کسب و کار راه‌اندازی شده و به هر یک از اعضای این صندوق‌ها تا سقف 400 میلیون ریال وام با سود 4 درصد و مهلت بازپرداخت چهارساله اعطا می‌شود.

از آنجا که مبنای توسعه جزیره هرمز بر مبحث گردشگری گذاشته شده است، همه این فرصت‌های شغلی در همین حوزه خواهند بود.

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در سفر یک‌روزه خود به جزیره هرمز از پروژه‌های کارآفرینی این بنیاد از جمله کارگاه قالی‌بافی با ظرفیت ایجاد اشتغال برای 60 نفر نیز بازدید به‌عمل آورد. همچنین قرار شد در بحث بوم‌گردی 11 خانه آماده اسکان و ارایه خدمات به مسافران برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی و خودروهای لازم برای حمل و نقل و جابه‌جایی گردشگران در جزیره در قالب طرح توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور آسمان برای متقاضیان اشتغال در این حوزه تامین شوند.

    تلاش برای رونق گردشگری

هدف از این فعالیت‌ها و اشتغال‌زایی‌های مستقیم، ایجاد جذابیت‌های لازم و فراهم‌آوردن امکانات کافی برای اقامت مسافران و رونق گردشگری در جزیره هرمز است. در حال حاضر با وجود سفر گردشگران فراوان به این جزیره، امکان اسکان و اقامت شبانه آنها وجود ندارد.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین آموزش مباحث اجتماعی در زمینه‌هایی همچون حقوقی، قانونی، سیاسی، اجتماعی، روان‌شناختی و ... را در قالب برگزاری کلاس‌هایی برای مردم جزیره هرمز تدارک دیده است.

گفتنی است، در سند توسعه و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه جزیره هرمز با توجه به مطالعات کافی درباره ظرفیت‌‌ها و قابلیت‌های این جزیره، توسعه گردشگری در جایگاه یک صنعت با جذب نیروی کار فراوان و سرمایه اندک و توانایی ایجاد اشتغال پایدار، به عنوان بهترین الگوی توسعه تعریف شده است.

پس از آماده‌سازی سند توسعه‌ و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه جزیره هرمز و تأیید آن در شورای برنامه‌ریزی استان هرمزگان، 98 پروژه در قالب این سند تعریف شده است که با اجرای آنها معضل بیکاری و محرومیت در این جزیره تقریباً بطور کامل مرتفع خواهد شد. این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی، سازمان‌های فعال در حوزه زیرساخت‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی با حمایت بنیاد برکت و استانداری هرمزگان اجرا خواهد شد. همچنین نیروهای بومی جزیره هرمز تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت تا مهارت و دانش ارتباط با گردشگران و ارایه خدمات به آنها را کسب کنند. در سند توسعه‌ و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه جزیره هرمز علاوه بر صنعت گردشگری به حوزه‌های دیگری همچون صنایع دستی، شیلات و ... هم توجه شده است.

مدت اجرای سند توسعه پایدار جزیره هرمز سه ساله است که با توجه به همکاری‌ها و پیگیری‌های مناسب بنیاد برکت و استانداری هرمزگان پیش‌بینی می‌شود تمامی پروژه‌های درنظر گرفته شده در این طرح، تا پایان سال 1398 به بهره‌برداری برسند. با اجرای کامل سند توسعه‌ و پیشرفت پایدار و همه‌جانبه جزیره هرمز، این جزیره به یکی از الگوهای موفق توسعه محلی تبدیل خواهد شد.

 

ارسال نظر