پیشنهاد پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی به سیل‌زدگان

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۳۶
پیشنهاد پرداخت تسهیلات  50 میلیون تومانی به سیل‌زدگان

گروه بنگا‌ه‌ها|

بارش بارانی که از اوایل هفته گذشته در شهرستان‌های مختلف استان گیلان و مازندران و...آغاز شده بود، به سیلی عظیم در این منطقه تبدیل شد که خسارت‌های زیادی را به اموال مردم و همچنین به شهر‌ وارد کرده است. سیل‌باعث ایجاد مشکلات معیشتی فراوان برای مردم، قطع برخی از راه‌های مواصلاتی و ارتباطی روستاها و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی شد. بر‌اساس برآوردهای اولیه خسارت ناشی از وقوع این سیل حدود 50 تا 60میلیارد تومان است و رقم نهایی آن هنوز مشخص نشده است و برخی از اعداد و ارقام 700 تا 800 میلیارد تومانی به‌عنوان خسارت خبر می‌دهند.

کارشناسان معتقدند در زمان بروز بحران‌هایی نظیر سیل آن هم در مناطقی که مردم توانایی مالی کمتری دارند یا اموال و دارایی‌هایشان به سرعت زیر بار گل و لای سیل سیاه می‌شود، باید تسهیلات کارآمد پرداخت شود، این نکته اهمیت زیادی دارد چراکه باید بتواند مردم را به زندگی برگرداند. بر اساس همین اهمیت ساختاری است که معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن می‌گوید: به واحدهای شهری و روستایی در مناطق سیل‌زده به ترتیب 50 و 35 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که این پیشنهاد از سوی دولت در حال بررسی است.

مهدیان معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به سیل اخیر استان‌های گیلان و مازندران اظهار کرد: متأسفانه واحد‌های مسکونی که در بستر رودخانه‌ها قرار داشتند بیشترین آسیب را دیدند و بسیاری از ساختمان‌های دارای عمر ۴۰ تا ۵۰ سال دچار آب گرفتگی شده و از بین رفتند. او با بیان اینکه 3 هزار و 254 واحد مسکونی در استان مازندران دچار خسارت شده‌اند، تصریح کرد: 545 واحد مسکونی صددرصد تخریب شده‌اند که عموم این واحد‌ها در بستر رودخانه‌ها قرار داشتند و باید برای ساخت دوباره جابه‌جا شوند. معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه 2 هزار و 709 واحد مسکونی دچار خسارت‌های تعمیراتی شده‌اند، افزود: هم اکنون برای بازسازی مجدد واحد‌های مسکونی که در حریم رودخانه‌ها قرار دارند، مجوزی داده نمی‌شود و باید محل مناسب و امنی را جانمایی کنند.

  پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی

برای خرید زمین

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه 3هزار و 254 واحد مسکونی در استان مازندران دچار آب گرفتگی شده‌اند و تمامی لوازم معیشتی آنها از بین رفته است، گفت: مقرر شده به خانوارهای سیل‌زده تسهیلات معیشتی و کمک‌های بلاعوض برای خرید لوازم مورد نیاز تعلق گیرد.

او با بیان اینکه به متقاضیان تسهیلاتی برای جابه‌جایی واحد‌های مسکونی از بستر رودخانه و خرید زمین پرداخت می‌شود، افزود: به متقاضیانی که قصد خرید زمین جهت جابه‌جایی از بستر رودخانه‌ها دارند ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

مهدیان به خسارت‌های وارد شده در استان گیلان اشاره کرد و افزود: 500 واحد مسکونی که در بستر رودخانه‌ها قرار داشتند در این استان دچار خسارت شده‌اند که از بین آنها 421 واحد روستایی و 82 واحد شهری است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: 2 هزار و 20 واحد مسکونی دچار خسارت‌های تعمیراتی شدند و 2 هزار و 528 واحد نیز دچار آب گرفتگی شده‌ و لوازم معیشتی آنها از بین رفته است. او درباره میزان تسهیلات پرداختی به این واحدها، گفت: پیشنهاد ما به دولت پرداخت 35 میلیون تسهیلات و 10میلیون تومان کمک‌ بلاعوض به واحد‌های روستایی بوده است. مهدیان اظهار کرد: 50 میلیون تسهیلات و 11میلیون تومان کمک بلاعوض به واحدهای شهری و برای واحد‌های تعمیراتی 12 میلیون تسهیلات و 2 میلیون کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن افزود: 10 میلیون تومان تسهیلات و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض برای معیشت و خرید لوازم خانگی در نظر گرفته شده است.

او تأکید کرد: این پیشنهاد از سوی دولت در حال بررسی است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

  حمایت دولت از سیل‌زدگان

در شرایطی که مهدیان معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن از ضرورت بررسی درخواست تسهیلاتی سیل‌زدگان در دولت خبر داده بود؛ واکنش‌های دولتمردان نشان می‌دهد که دولت از هر طرحی که به نوعی باعث بهبود مشکلات معیشتی مردم شود؛ حمایت می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که دولت از سیل‌زدگان استان‌های شمالی حمایت می‌کند و تلاش دارد تا با اقدامات خود خسارت‌های به وجود آمده را جبران نماید.

محمد شریعتمداری به عنوان نماینده دولت در مناطق سیل زده و چهره‌ای که برای اولین‌بار راهی این مناطق شد در جریان بازدید از واحدهای صنعتی خسارت دیده ناشی از سیل اخیر شهرستان تنکابن در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سیل اخیر در مازندران و به ویژه غرب استان خسارت‌هایی را به واحد‌های صنعتی و صنفی وارد کرده و باید اعتباراتی برای جبران آسیب‌ها تخصیص یابد.

او اظهار داشت: بررسی میزان خسارت‌ها تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد و دولت مصوبه‌ای را برای تامین اعتبار مورد نیاز برای واحدهای صنعتی و صنفی آسیب دیده در نظر خواهد گرفت.

بر اساس ارزیابی‌های اولیه و گزارشی که به وزیر صنعت ارایه شد، در سیل اخیر به ۲۰ واحد تولیدی و ۲۰۰ واحد صنفی در غرب مازندران خسارت وارد شد.

شریعتمداری همچنین به واحدهای مسکونی آسیب دیده روستاهای تنکابن نیز اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه به دلیل سیل اخیر بسیاری از واحد‌های مسکونی دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و باید برنامه‌ریزی لازم برای کمتر کردن آلام مردم صورت گیرد.

وی افزود: خوشبختانه خدمات چهارگانه در بسیاری از روستاها برقرار شده و امیدواریم با تلاش همه‌جانبه مسوولان مشکلات سایر روستاهای آسیب دیده نیز برطرف گردد.

وزیر صنعت گفت: حضور همه‌جانبه مسوولان و نیروهای امدادی در مناطق سیل زده باعث دلگرمی مردم آسیب دیده شده و باید این روند تا نتیجه نهایی ادامه یابد.

 

 

ارسال نظر