بابت نوسان قیمت‌ها از مردم عذر می‌خواهیم

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۹۹
بابت نوسان قیمت‌ها از مردم   عذر می‌خواهیم

گروه بنگاه ها|

«دولت بابت نوسانات اخیر از مردم عذرخواهی می‌کند.»این عبارتی است که معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا تحلیلی از فضای اقتصادی اخیر کشور ارایه کند. وضعیتی که باعث بروز نوسانات گسترده در بخش‌های اصلی اقتصاد شد و دامنه آن مستقیما سفره‌های مردم را تحت الشعاع قرار داد. اما در حالی که در حافظه جمعی مردم ایران نمونه‌هایی از دولتمردانی وجود دارد که حتی با وجود بروز عمیق‌ترین مشکلات اقتصادی و معیشتی حاضر به عذرخواهی از مردم و افکار عمومی نبودند؛ یکی از مهم‌ترین چهره‌های اقتصادی دولت دوازدهم روبه روی خبرنگاران می‌ایستد و از مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و نوسات اخیر عذرخواهی می‌کند و اظهار امیدواری می‌کند که کشور از چالش‌های اثرگذار اقتصادی و معیشتی به سلامت عبور کند. محمدباقر نوبخت ضمن عذرخواهی از مردم و تولیدکنندگان بابت نوسان قیمت‌ها گفت: «ما بابت نوسانات قیمت در مدت اخیر شرمنده مردم هستیم.»  محمدباقر نوبخت که برای بازدید از پروژه‌های عمرانی راهی استان قزوین شده بود؛ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز آتی اقتصاد ایران اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، امروز توانایی آن را داریم تا از اعتبارات ریالی تأمین‌شده برای ایجاد اشتغال و تولید استفاده کنیم. به‌منظور ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت برای واحدهای تولیدی که در حال فعالیت هستند، پیش‌بینی لازم صورت گرفته تا بتوانیم مواد اولیه آنها را از طریق تسهیلات و وجوه اداره شده تأمین کنیم. نوبخت خاطرنشان کرد: با موافقت شورای هماهنگی و سران سه قوه برای برخی واحدهایی که فعال هستند ولی نوسانات ارزی و افزایش هزینه تولید سبب ایجاد مشکل برای آنها شده، علاوه بر اعتبارات فعلی، معادل یک میلیارد دلار اختصاص داده‌ایم.

     حمایت از تولید داخلی

رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور یادآور شد: از تولیدکنندگان بابت شوکی که به بازار وارد شد و برای برخی واحدها ایجاد مشکل کرد، عذرخواهی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا به سرعت مشکلات برطرف شود.

او با اشاره به اینکه کشور ظرفیت‌های زیادی دارد که شهرک صنعتی کاسپین در قزوین یک نمونه از آن است، گفت: این ظرفیت‌ها بیانگر توانمندی ایران در تولید و صنعت است. معاون رییس‌جمهور ادامه داد: با توجه به مشکلات ایجادشده در کشور خوشبختانه فرصت برای سرمایه‌گذاری خارجی مهیا شده است و ما نیز حمایت می‌کنیم. حضور سرمایه‌گذار فرانسوی در قزوین مصداق شرایط خوب کشور برای خارجی‌هاست و ما هم مصمم هستیم باسیاست‌گذاری اصولی و درست بتوانیم به سرعت همه مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کنیم.

نوبخت تصریح کرد: تولیدکنندگان و مردم مطمئن باشند که اجازه نخواهیم داد تا مشکلات تولید ادامه پیدا کند و در این راستا با کمک وزرا برنامه‌ریزی‌شده تا از نزدیک با واحدهای تولیدی در ارتباط باشیم. رییس سازمان برنامه‌وبودجه در پایان گفت: هیات دولت بدون تعطیلی و با کار میدانی در تلاش است تا مشکلات و موانع تولید را حل کند و به زودی از این مقطع عبور خواهیم کرد.

     رشد 400 درصدی پرداخت‌های اعتباری

موضوع دیگری که در جریان سفر نوبخت به قزوین پرسش‌های متعددی در خصوص آن مطرح شد؛ راهبردی است که دولت برای توسعه پروژه‌های عمرانی به کار گرفته است؛ نوبخت در پاسخ به این پرسش‌ها خبر داد: در حوزه تخصیص منابع و اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته 400 درصد در پرداخت‌ها رشد داشته‌ایم و این رشد طی ماه‌های آینده نقش تاثیرگذاری در بهبود شاخص‌های اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت.

نوبخت اظهار کرد: در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۴۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی بوده‌ایم. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قول مساعد خواهیم داد تا تمامی مطالبات گندم‌کاران کشور در خرید تضمینی گندم که به میزان 126 هزار میلیارد ریال است را تا پایان مهرماه نسبت به پرداخت و نسبت به تسویه حساب آنها اقدام کنیم که البته این میزان پرداختی نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته یک ماه جلوتر است.

نوبخت خاطرنشان کرد: با وجود تبلیغات دشمن وضعیت ذخایر ارزی و پولی در کشور مناسب است و تاکنون با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی همه یارانه‌ها حتی بدون تأخیر یک روزه پرداخت شده است. معاون رییس‌جمهور ادامه داد: در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت مشکلی نداشتیم و تا شهریور ماه امسال 36 هزار میلیارد ریال از پاداش بازنشستگی فرهنگیان نیز پرداخت شده است. پرداخت پاداش بازنشستگی سایر دانشگاه‌ها از جمله علوم پزشکی نیز در دستور کار قرار دارد. رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها و تکانه‌هایی که وجود دارد باید پذیرفت که اقتصاد کشور در وضعیت دشواری قرار دارد که با تلاش، سرعت و سیاست‌های سنجیده از این شرایط عبور خواهیم کرد. نوبخت تصریح کرد: قطعاً باید تلاش بیشتر در بانک مرکزی مبنی بر شرایط مطلوب در زمینه وضعیت بازار ارز و پول ایجاد شود که امیدواریم در آینده نه چندان دور به این هدف دست یابیم.

     فرآیند تخصیص اعتبارات

در این شرایط سخت با تدابیر دولت سیاست‌های مالی کشور در حوزه اعتبارات هزینه‌ای اجرا و 270 هزار میلیارد ریال نیز برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است. در حوزه تخصیص منابع و اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته 400 درصد در پرداخت‌ها رشد داشته‌ایم. تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های استان قزوین در بخش‌های راه، آب و راه آهن جزو وظایف ما است و در این زمینه در آینده نزدیک اقدام خواهیم کرد. او تأکید کرد: مدیران استان و نماینده عالی دولت در قزوین می‌توانند برای جذب سهم خود از 650 هزار میلیارد ریال اعتبار که با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تبصره 18 برای تولید و اشتغال در 14 برنامه مصوب شده و موجود است اقدام کنند. رییس برنامه و بودجه کشور اشاره کرد: مدیران استان قزوین می‌توانند با استفاده از این اعتبار تا سقف 100 هزار واحد مسکونی را در بافت فرسوده نوسازی و 50 هزار مسکن روستایی احداث کنند. معاون رییس‌جمهور اعلام کرد: علاوه بر این، اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی دیگر توسط شورای عالی سه قوه برای برداشت از صندوق توسعه ملی تصویب شده است که می‌توان از آن برای حفظ اشتغال موجود، احیای بافت فرسوده، تقویت بخش گردشگری در استان‌ها استفاده کرد که این پول هم‌اینک موجود است و ربطی به خزانه، مالیات و تحریم ندارد و باید استان قزوین در‌خصوص جذب آن فعال‌تر باشد.

     افزایش ۴۴درصدی صادرات غیرنفتی

در همین نشست استاندار قزوین با اشاره به صادرات غیرنفتی استان گفت: صادرات غیرنفتی استان در 6 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 44 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده توانمندی و فعالیت استان است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، عبدالمحمد زاهدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی دارد که احیا و توجه به آنها می‌تواند در توسعه و رونق اقتصادی کشور نقش ایفا کند. قزوین با کمتر از یک درصد مساحت کشور بیش از چهار و نیم درصد محصولات کشور را تولید می‌کند و امسال با وجود کاهش بارندگی و خشکسالی در بخش زراعت مقام اول کشور را کسب کرد و جا دارد از مدیریت جهاد کشاورزی و به ویژه زارعان در این زمینه تشکر کنیم.  او مطرح کرد: قزوین در صنعت نیز ظرفیت زیادی دارد به گونه‌ای که اولین شهرک صنعتی کشور در این شهر و استان احداث شده و در حال حاضر نیز با وجود مشکلات مختلف رونق زیادی دارد. زاهدی خاطرنشان کرد: چون پتانسیل و ظرفیت لازم صنعتی در قزوین وجود داشته در دهه 40 برای احداث اولین شهرک صنعتی کشور در قزوین اقدام شده است و الان نیز باید از این ظرفیت بیشتر بهره‌برداری کرد. بیش از یک میلیارد و 652 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب در قزوین است که 42 درصد مصوب شده و مابقی در حال اجرا هستند.

 

ارسال نظر